În 2023, România continuă să fie invadată de hypermarketuri străine cu regim de impozitare discreționar și de asemenea, de produse străine.
Balanța comercială a țării noastre continuă să prezinte grave probleme. Importăm până și cele mai banale produse, la foc automat. De exemplu, în primele patru luni din 2024, România a cumpărat lapte și produse lactate în valoare de 47,8 milioane de euro.
Cele mai mari cantități au fost aduse în țară de nemții de la Lidl, cel mai mare retailer alimentar din țara noastră după cifra de afaceri, arată o analiză realizată de INS, la solicitarea Economica.
În urmă cu un an de zile, importurile au fost cu 24% mai mici în volum. Lidl are produse marcă proprie. În acest caz, mărfurile provin de la producători locali, din România, precum Fabrica de Lapte Brașov (producătorul brandului Olympus), Friesland Campina (producătorul Napolact) sau Albalact, parte a grupului Lactalis și producător al brandului Zuzu.
Totuși, cel mai mare volum de lactate provine din importuri, pentru cele 350 de magazine de pe teritoriul României.
Pentru iaurt, printre furnizorii de marcă proprie este Friesland Campina, dar și producători polonezi. În funcție de disponibilități, sunt însă perioade în care laptele proasăt marca Lidl este realizată cu lapte de import, mai precizează sursa citată.
Concret, lista celor mai mari importantori arată astfel:
1. Lidl
2. Hochland
3. Delaco
4. Danone
5. Lacto Food
6. Kaufland
7. Lactalis
8. Fabrica de Lapte Brașov
9. Rewe
10. Muller
11. Excelo
12. Dorna Lactate
13. Macromex
14. Sole Mizo
15. Ovotek
16. Indlacto
17. Food Point
18. Simultan
19. Metro Cash & Carry
20. Mega Image