Românii sunt mai delăsători decât în alți ani! Doar 8% dintre români caută activ un loc de muncă în străinătate în anul 2023, procentul fiind în scădere față de 13% în 2020 și 22% în 2018, arată un studiu elaborat de Boston Consulting Group (BCG), The Network și The Stepstone Group.
Citește și Topul celor mai căutate joburi la început de 2024. Ce locuri de muncă își doresc românii
Se pare că doar 8% dintre români caută activ un loc de muncă în străinătate în 2023, procesul fiind în scădere semnificativă față de 13% în anul 2020 și 22% în anul 2018, arată un studiu elaborat de Boston Consulting Group (BCG), The Network și The Stepstone Group.
Germania, Regatul Unit și Spania sunt principalele destinații dorite de români când vine vorba despre lucratul în străinătate.
Totuși, chiar dacă 22% dintre români căutau activ un loc de muncă în străinătate în 2018, numărul lor a scăzut la 13% acum trei ani și la doar 8% anul trecut, ceea ce reprezintă mult mai mic decât media globală de 23% în anul 2023.
De asemenea, numărul românilor care ar accepta un loc de muncă în străinătate în regim de lucru la distanță a crescut mult, adică, de la 74% în anul 2023, față de 61% în 2020.
Procentajul este mai mare decât media globală de 66%, care a crescut de la 57% acum trei ani.
„Schimbările din peisajul economic și social au condus la o reevaluare a planurilor de emigrare ale românilor, cu multiple motive care contribuie, inclusiv la îmbunătățirea calității vieții, posibilitatea de a lucra de la distanță, preocupările legate de siguranța socială sau dorința de a fi mai aproape de familie și prieteni.
Totodată, specialiștii în domenii precum IT, inginerie sau sănătate optează să rămână în țară, având în vedere echilibrarea diferențelor salariale la nivel european, oportunitățile de angajare și un nivel de trai comparabil. Foarte interesant este faptul că în prezent, doar 9% dintre tineri și 7% dintre absolvenții de studii superioare iau în considerare o posibilă emigrare, comparativ cu o medie globală de 24% și, respectiv, 32%,” explică Ana Vișian, Marketing Manager bestjobs, partenerul The Network în România.
Mai mult decât atât, sondajul a constatat că motivele economice, cât și financiare, au fost menționate ca fiind principalele argumente pentru poporul român de a lua în considerare lucrul în străinătate, respectiv 85% dintre români au afirmat că acesta este motivul principal.
Asta nu este tot, pentru că un alt factor în favoarea mutării a fost o calitate mai bună a vieții, astfel că, peste 77% dintre români, la nivel global, ar pleca în străinătate pentru muncă.
O proporție mult mai mare (59%) dintre români, comparativ cu media internațională (35%), au menționat sistemele mai bune de asistență socială și de sănătate ca motive pentru a se muta și lucra în străinătate.
În țara noastră, 25% dintre persoanele care lucrează în domeniul artei sau sunt pasionați de profesiile creative, ori domeniul arhitecturii, ar dori să lucreze în străinătate, urmați de muncitorii manuali cu 18%.
Românii ar prefera să lucreze în Germania, Regatul Unit și Spania ca principale trei destinații pentru a lucra în străinătate, dar topul lor al celor mai vrute țări include și Italia, Statele Unite, Franța, Olanda, Austria, Danemarca și Elveția.
În ciuda provocărilor, la nivel global, mutarea în altă țară pentru căutarea unui loc de muncă rămâne un deziderat pentru cei mai mulți români la nivel global, potrivit Econmedia.ro.
Raportul se bazează pe răspunsurile a peste 150.000 de respondenți din 188 de țări.
Conform sondajului, care a fost reluat în 2023 după 2018 și 2020, destinațiile cele mai populare la nivel global pentru cei care caută un loc de muncă sunt Australia, Statele Unite, Canada, Regatul Unit și Germania, în timp ce orașele cele mai populare sunt Amsterdam, Dubai, Abu Dhabi și New York, alături de Londra.
România a ocupat locul 89 ca destinație, în creștere față de locul 92 în 2018 și în scădere față de locul 78 în 2020.
Citește și Romania, tara de top la perspectivele de joburi: Ce industrii fac angajari
„În general, putem afirma că atunci când oamenii caută un loc de muncă în străinătate, ei își iau decizia nu pe baza imaginii unei țări, ci pe baza oportunităților de muncă disponibile, a recomandărilor cunoștințelor lor și a cunoașterii limbii,” a declarat Adam Kotsis, Partener și Director Senior la BCG. „Tinerii și persoanele din țări cu populații în creștere rapidă sunt cei mai mobili. Țările în care se vorbește engleza, cu economii puternice, conduc lista destinațiilor principale,” a adăugat el.