ANPC a transmis industriei bancare o solicitare pentru a emite noi grafice de rambursare, în care consumatorii să poată rambursa în rate egale principalul şi dobânda pe întreaga perioadă a creditelor. Însă, reprezentanţii industriei bancare susţin că prin scenariul invocat de ANPC nu se închide creditul în perioada de acordare. Băncile menţionează că nu a fost găsită formula matematică pentru a aplica un asemenea scenariu.
BCR nu a putut să furnizeze un scadenţar în funcţie de cerinţele comisarilor Autorităţii Naţionale de Protecţie a Consumatorilor (ANPC) în care s-a cerut emiterea unui model de rambursare în rate egale, iar în fiecare lună principalul să fie egal cu dobânda, informează Ziarul Financiar.
„Pentru acest scenariu, nu este posibilă generarea unui scadenţar care să respecte atât cerinţa de a avea rate egale şi în fiecare lună principalul să fie egal cu dobânda şi în acelaşi timp să se încadreze în numărul de luni de rambursare“, explică reprezentanții BCR.
Citește și A explodat numărul locurilor de muncă din turism. Apropierea sezonul estival este principala cauză …
ANPC a amendat cu 550.000 lei un număr de 11 bănci din cauza practicilor de calcul al ratelor, iar ulterior a transmis că a încheiat verificările la alţi 8 operatori economici financiar-bancari. Cei 8 operatori economici sancţionaţi recent de ANPC sunt Exim Banca Românească, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank şi Vista Bank.
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au reacţionat la sancţiunile ANPC împotriva băncilor susţinând că rambursarea creditelor se poate face prin rate egale sau prin rate descrescătoare, iar clientul poate alege. Iar prin forţarea consumatorilor să folosească plata în rate egale a principalului şi a dobânzii, capacitatea lor de a accesa un credit ipotecar scade semnificativ