Costul vieții de zi cu zi se ridică la noi niveluri alarmante, iar asta nu este mai evident decât în modul în care prețurile produselor de bază necesare pentru micul dejun au explodat în ultimul an. Conform celui mai recent indice al produselor de bază pentru micul dejun realizat de platforma de tranzacționare și investiții eToro, costul acestor produse s-a majorat cu un incredibil 55%, notează Wall Street.ro.
Aceste scumpiri spectaculoase vin în urma unor salturi masive ale prețurilor la cacao și carne de porc. Ben Laidler, strategul pentru piețele globale de la eToro, a explicat că aceste creșteri nu sunt izolate, ci fac parte dintr-o tendință mai amplă de volatilitate și creștere a prețurilor alimentelor de bază.
Deși pandemia și conflictul din Ucraina au exercitat presiuni semnificative asupra lanțului de aprovizionare global, fenomenele meteorologice extreme și bolile din regiuni cheie de producție au exacerbant situația. Recoltele de cacao, portocale și cafea au fost lovite cel mai puternic, producătorii fiind nevoiți să funcționeze la capacitate redusă și să recurgă la stocuri de rezervă.
Te-ar putea interesa și: Este ireal cât a ajuns să coste detergentul în România. Valul de scumpiri face prăpăd în 2024. „Îl luăm în rate”
Potrivit lui Laidler, aceste scumpiri masive ale prețurilor alimentelor de bază pentru micul dejun ar putea avea consecințe semnificative asupra comportamentului consumatorilor. În timp ce unele produse, cum ar fi grâul și laptele, înregistrează scăderi de preț, altele, precum sucul de portocale, cacaoa și cafeaua, ating niveluri record.
Cacaoa a fost subiectul celei mai spectaculoase scumpiri, cu o majorare de 270% în ultimul an, din cauza secetei severe din Africa de Vest, principala regiune producătoare. De asemenea, sucul de portocale a fost afectat de boli și fenomene meteorologice extreme, înregistrând o creștere de 39% în ultimele 12 luni.
Cu toate acestea, există și câteva excepții notabile în ceea ce privește scumpirile. Prețurile grâului și ale laptelui au înregistrat scăderi de 14,4%, respectiv 3,9% în ultimul an.
Aceste date, bazate pe un indice ponderat al prețurilor spot pentru produsele de bază utilizate în mod obișnuit pentru micul dejun, subliniază o realitate tulburătoare pentru consumatori. Confruntându-se cu aceste scumpiri și volatilitate sporită pe piață, consumatorii sunt forțați să își reevalueze obiceiurile alimentare și bugetele.