1 din 3 români a declarat că a cumpărat articole vestimentare prin intermediul platformelor de fast fashion din Asia (Shein, Temu, Boohoo), în vreme ce 62% dintre respondenţi au negat acest lucru.
Moda sustenabilă nu este neglijată de români, care încearcă să adopte un comportament prietenos cu mediul înconjurător. Cu toate acestea, 34% dintre respondenţi au recunoscut că încearcă să practice sustenabilitatea, însă bugetul alocat cumpărăturilor de haine şi încălţăminte joacă un rol decisiv în alegerile făcute într-un final.
Totodată, acelaşi studiu relevă faptul că 48% dintre respondenţi ar cumpăra, cu siguranţă, şi mai multe articole vestimentare dacă ar avea mai mulţi bani, în vreme ce 32% au declarat că probabil vor proceda la fel. La polul opus, 2% au răspuns că nu ar achiziţiona mai mult dacă ar avea un buget mai mare.
9% dintre persoanele intervievate consideră că sustenabilitatea magazinelor online este un factor esenţial. Astfel, 44% dintre aceştia se orientează după reducerile la brandurile preferate, 38% pentru calitate, 29% pentru livrarea gratuită acasă, 22% pentru preţurile mici şi 21% pentru livrarea rapidă.
Plata la livrare reprezintă, în continuare, prima opţiune în rândul comenzilor plasate de români, 62% dintre participanţii la sondaj alegând aceasta metodă. Totodată, aproximativ o cincime dintre aceştia plătesc comenzile online la plasarea lor.
Shein are în jur 90 de milioane de utilizatori, dintre care 17 milioane provin din SUA. Anul trecut a înregistrat vânzări de peste 22 de miliarde de dolari. Compania Temu, care a intrat pe piață în 2022 are deja peste 70 de milioane de utilizatori doar în SUA, ceea ce reprezintă mult mai mult decât utilizatorii Shein pe aceeași piață.
Temu şi Shein sunt apreciate în mod special în rândul adolescenţilor, însă în ultima perioadă încrederea a crescut în mai toate categoriile de vârstă. Acest lucru arată că deşi în general ieftine, lucrurile comandate sunt conform descrierilor (foarte probabil aşteptările clienţilor sunt mici, la fel ca preţurile, iar produsele sunt satisfăcătoare în cele mai multe cazuri).
„Febra” Temu şi Shein este prezentă şi în ţara noastră, cei de la digi24.ro susţinând că românii dau peste 10.000 de comenzi zilnice pe cele două site-uri (nu ştiu de unde au cifrele acestea, habar n-am dacă sunt reale, cert este că există un foarte mare interes pentru cele două magazine online).
Eu personal nu am comandat niciodată de pe cele două site-uri (rămân încă fidel AliExpress), însă soţia mea şi-a luat nişte haine de pe Shein şi a fost mulţumită ţinând cont de raportul calitate – preţ.