A început deja săptămâna ofertelor de Black Friday, cu cele mai mari reduceri din an! Şi cum ne-am obişunit din anii trecuţi, în această perioadă românii au tendinţa de a cheltui mult mai mulţi bani pe cumpărăturile online. Conform unui studiu realizat de Kantar România, bugetul pregătit de românii care intenționează să cumpere de Black Friday, în creștere cu 231 lei față de anul trecut, ajungând la 3.116 lei
93% dintre români sunt familiarizați cu acest eveniment de shopping, iar dintre aceștia aproximativ 60% și-au planificat achiziții cu această ocazie, potrivit studiului realizat de Kantar România, pe un eșantion național reprezentativ de adulți din mediul rural și urban.
Bugetele alocate pentru cumpărăturile de Black Friday continuă, de asemenea, să crească. Și, în mod special, se observă o creștere semnificativă a procentului celor care își propun să cheltuiască peste 3.000 de lei. Dacă în 2022 procentul cumpărătorilor cu bugete peste acest prag era de 21%, în 2024 a crescut la 30%.
În ceea ce privește categoriile de produse preferate, televizoarele (36%), electrocasnicele mici (36%), hainele (26%), telefoanele mobile (26%) și mașinile de spălat (19%) conduc topul achizițiilor planificate de Black Friday.
Preferințele variază, însă, în funcție de vârstă: față de nivelul general, tinerii între 18 și 24 de ani se orientează mai ales către haine (40%) și telefoane mobile (40%), sau laptopuri (17%).
Analiză Frames. Black Friday 2024 ar putea aduce vânzări de jumătate de miliard de euro
Pentru segmentul 25-34 de ani, se evidențiază un interes mai mare decât media pentru haine (34%) și cosmetice (15%). Cei cu vârsta între 35-44 de ani își doresc mai mult electrocasnice mari, pe când cei din intervalul 45-55 de ani se gândesc mai mult să cumpere televizoare (42%) și aragaze (13%). În fine, cei din segmentul 56-65 ani „vânează” mai mult decât restul articole de home & deco (16%) și produse alimentare și băuturi (14%).
“Black Friday continuă să fie un fenomen de amploare în România, 9 din 10 persoane cu vârsta între 18 și 55 de ani sunt familiarizate cu acest eveniment și mai mult de jumătate doresc să cumpere ceva. Acest lucru subliniază importanța evenimentului pentru economie și pentru sectorul de e-commerce, care beneficiază de pe urma acestei perioade de vârf în vânzări.
Studiul nostru arată că televizoarele și electrocasnicele mici sunt în topul preferințelor de Black Friday, urmate de telefoane mobile și haine. Aceste categorii de produse sunt esențiale pentru consumatorii români, ce caută să își îmbunătățească nivelul de trai (confort și funcționalitate sporită pentru locuințele lor, divertisment și conexiune cu ceilalți prin tehnologii noi) și felul în care se exprimă, se prezintă pe ei în lume.
Black Friday reprezintă o oportunitate unică pentru companii de a-și crește semnificativ vânzările și expunerea brandului. Dar acestea trebuie să fie pregătite să gestioneze eficient creșterea cererii din această perioadă (cu toate provocările operaționale) și să se concentreze pe crearea unor experiențe care să fie diferite în mod semnificativ pentru cumpărători, astfel încât aceștia să dezvolte asocieri pozitive cu brandul.”, a precizat Gabriela Georgescu, Senior Client Service, Kantar România.
Cum poți evita o țeapă de Black Friday, în 2024. Precizări ANCOM
Interesul pentru produse cosmetice a înregistrat cea mai mare creștere din ultimii ani, în special în rândul femeilor și în cadrul segmentelor cu vârste cuprinse între 25-34 și 45-55 de ani și al persoanelor din mediul rural, unde accesul la magazine fizice cu produse de acest tip este mai redus.
Studiul a fost realizat în perioada 14-21 octombrie 2024, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 2001 respondenți, cu vârste între 18 și 65 de ani, interviurile fiind realizate prin metoda CATI, cu marka de eroare maximă admisă la nivel total de 2.2%, la un nivel de încredere la 95%.
Pentru a evita diferitele situaţii neplăcute ce pot apărea după, experții Centrului European al Consumatorilor au venit cu o serie de recomandări. Iată la ce ne sfătuiesc specialiştii să fim atenţi când facem cumpărături online.
Citește și: Reduceri de 80% de Black Friday la un magazin renumit. Ofertele sunt fără precedent
Black Friday 2024. În primul rând, trebuie să verificăm dacă site-ul este sigur. Facem asta aruncând o privire peste structura platformei, citind termenii şi condiţiile generale şi dacă are date de contact. Apoi, ar trebui să vedem dacă reducerea este reală, adică dacă a fost aplicată celui mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile.
Este important să alegem o metodă de plată sigură şi să nu ne salvăm sub nicio formă datele bancare, nici măcar pe propriile dispozitive.
În ultimul rând, este important să ne folosim de garanţia legală de minimum 2 ani care se aplică atât în România, cât şi în Uniunea Europeană la toate bucurile şi produsele achiziţionate, iar în termen de 14 zile în cazul cumpărăturilor online avem posibilitatea să returnăm produsul dacă nu suntem mulţumiţi, fără să dăm nici măcar o explicaţie.
Black Friday continuă să fie unul dintre cele mai aşteptate evenimente de cumpărături din România, iar 57% dintre români intenţionează să facă achiziţii în 2024, bugetul total estimat ajungând la 1,2 miliarde de euro, potrivit studiului Trenduri Black Friday 2024 vs 2023, realizat de o agenţie de cercetare.
Opt din 10 români au stabilit deja sumele pe care le vor cheltui, ţinând cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar şi de ce au pe lista de dorinţe (34%). Astfel, cu un buget mediu/persoană de aproape 400 de euro, în creştere cu 20% faţă de 2023, electronicele şi electrocasnicele rămân liderul constant al pieţei (58%), în timp ce interesul pentru articolele de modă scade (-13% faţă de 2023).
„Deşi preferinţa pentru cumpărăturile online scade uşor (-5% faţă de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziţie, completat de o abordare mixtă. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel”, spun realizatorii studiului.
Cumpărăturile de Black Friday se vor concentra pe produse de tehnologie şi articole de uz îndelungat, cu electronicele şi electrocasnicele în topul preferinţelor pentru 58% dintre români. În creştere cu 5% faţă de anul trecut, produsele IT&C câştigă teren şi devin o prioritate pentru 32% dintre cumpărători.
Pe de altă parte, fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% faţă de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generaţia Z şi 42% dintre femei încă îşi doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
„Intenţiile de cumpărare rămân stabile faţă de 2023. Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziţiona produse şi branduri dorite la preţuri mai accesibile (54%)”, arată specialiştii MKOR.
Conform rezultatelor studiului, mulţi consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%). Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generaţiile Gen Z şi Millennials şi persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.
Segmentul indecişilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani şi cu venituri reduse (sub 3.000 de lei), poate fi atras prin oferte mari la produsele şi serviciile de interes pentru ei.
Bărbaţii rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere faţă de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Reducerile mari sunt aşteptarea principală pentru 6 din 10 români care îşi doresc discounturi, în medie, de 50% din preţ. Cei mai interesaţi de reduceri sunt Millennials, bărbaţii şi persoanele cu venituri mai reduse.
Un sfert dintre respondenţi îşi doresc stocuri suficiente de Black Friday. Acest aspect este important în special pentru cei cu venituri mari, preocupaţi de disponibilitatea produselor dorite peste media eşantionului.
„Datele ne arată că Black Friday continuă să fie un moment important, iar consumatorii devin mai selectivi şi mai sceptici faţă de reducerile afişate. Deşi rămâne unul dintre cele mai aşteptate evenimente comerciale, cu bugete importante investite, vedem că piaţa se maturizează şi suntem pe drumul cel bun. Retailerii au ocazia să se alinieze cu aşteptările consumatorilor şi să ofere reduceri substanţiale, care să întâmpine aşteptările tot mai pragmatice ale consumatorilor români”, spune Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Consumatorii se bazează atât pe veniturile disponibile, cât şi pe experienţele anterioare de cumpărare atunci când îşi stabilesc bugetul. Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puţin sub 400 de euro, în creştere cu 20% faţă de 2023.
În plus, 32% dintre respondenţi au planuri pentru achiziţii majore, depăşind 400 de euro, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 de euro.
Studiul Trenduri Black Friday 2024 vs 2023 a fost realizat în luna octombrie, pe un eşantion de 1.000 de respondenţi, reprezentativ naţional pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) şi distribuţie geografică, pe baza celor mai recente date INS.
MKOR este o agenţie de cercetare de piaţă care acoperă toate tipurile de cercetare şi oferă o flexibilitate crescută clienţilor săi, cu scopul înţelegerii şi livrării celor mai detaliate perspective asupra pieţei. Aceasta dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii.