Partidele de guvernământ intenționează să modifice Legea 38/2003 privind transportul cu taxiul și în regim de închiriere, iar unele dintre aceste reglementări deschid posibilitatea ca, în anumite situații, companiile de taximetrie să perceapă tarife mai mari decât tariful standard.
Taximetriștii sunt împotriva mijloacelor de transport alternative, a firmelor de ridesharing, Uber și Bolt, dar au majorat şi ei tarifele. Astăzi, în București, tariful pe kilometru la o cursă cu taxiul este în medie 2.70 lei.
Diferența față de Uber și Bolt în ceea ce privește costul unui taxi în București este că aceste platforme de ridesharing utilizează un sistem de tarifare variabilă, în funcție de cerere și ofertă, ceea ce poate duce la fluctuații de preț în timp real.
Motivele sunt legate de faptul că actualele condiții economice impun noi reguli privind tarifele pe care le percep taxiurile pentru distanțele mici, precum și în situațiile în care cursa începe în localitatea în care este autorizat taxiul și se termină în altă localitate.
„În ceea ce privește modificările aduse reglementărilor tarifelor folosite și modalităților de plată am ținut cont de realitățile pieței actuale, de eficientizarea activităților de taximetrie când este vorba de distanțe scurte, în condiții dificile de trafic, a curselor pe timp de noapte, în afara localității, de concurența foarte mare generată prin reglementarea transportului alternativ”, afirmă inițiatorii în expunerea de motive a proiectului de lege depus la Senat, potrivit Fanatik.ro.
O primă modificare vizează tariful de pornire, care este înregistrat automat de aparatul de taxat la începutul cursei și care este egal cu tariful de distanță (lei/km), potrivit legislației acum în vigoare. Asta înseamnă că fiecare pasager al unui taxi plătește automat cu un kilometru mai mult decât distanța pe care urmează să o parcurgă efectiv.
În cazul în care proiectul de lege va fi adoptat, tariful de pornire va putea egal cu cel mult dublul tarifului de distanță pe kilometru, ceea ce înseamnă că un taximetrist va putea pleca în curs deja cu doi kilometri bifați. Măsura ar fi menită să compenseze inconvenientul generat de cursele pe distanțe scurte.
O altă situație în care tarifele pe care le percep taxiurile vor crește este legată de cursele între două localități, astfel încât să compenseze taximetriștii pentru situațiile în care se întorc fără clienți în localitatea în care operează în mod obișnuit.
„Tariful de distanță aplicat în exteriorul localității de autorizare este mai mare cu cel mult 50% decât tariful de distanță aplicat în interiorul localității de autorizare pentru timp de zi sau de noapte, după caz”, prevede proiectul de lege care va intra în dezbaterea Parlamentului.
Proiectul de lege vizează și aspecte care țin de organizarea serviciilor de taximetrie și condițiile pe care acestea trebuie să le respecte. Din această perspectivă, se propune ca operatorii de taximetrie să poată folosit și mașini deținute în baza unui contract de închiriere sau comodat, legislația actuală permițând doar utilizarea mașinilor obținut prin cumpărare sau deținute prin contract de leasing.
Tot în favoarea companiilor care activează în domeniu este o adăugire la prevederea prin care taxiurile pot circula pe benzile rezervate mijloacelor de transport în comun, „fără a perturba circulația acestora”. Inițiatorii susțin că această sintagmă a permis unor primării să limiteze în mod nejustificat circulația taxiurilor pe aceste benzi sub pretext că afectează transportul în comun, motiv pentru care este introdusă o formulare mai clară: „Exercitarea acestui drept nu poate fi restrânsă de autoritățile locale decât dacă este grav perturbată circulația mijloacelor de transport în comun.”
În momentul de față, primăriile pot stabili tarifele în sine privind costul unui kilometru perceput de taxiuri, însă modul de aplicare a acestui tarif și raportarea lui la tariful de pornire și la tariful pe timp de noapte este prevăzut prin lege. Eventuala adoptare a proiectului nu impune automat creșterea tarifelor, dar dă companiilor de taximetrie temeiul legal pentru o eventuală scumpire.