Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reuneşte principalii producători de băuturi răcoritoare din România, susţine că volumul de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din anul 2024 a avut o scădere de 5%,comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ca urmare a introducerii accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conţinut de zahăr, transmite zf.ro.
Te-ar putea interesa și: „Taxa pe zahăr” de la PSD a adus efecte pozitive asupra economiei. Ce arată datele pe anul 2023
foto: zahăr în băuturile răcoritoare
Aceasta se adaugă scăderii de 10% în volum în anul 2023, faţă de anul 2022, ca efect al creşterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse, conform datelor organizaţiei.
„Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creşteri de preţ pentru consumator implicând o creştere directă a preţului mediu pe litru la raft între 20-25% şi până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2.5l.
Creşterea directă a preţului înseamnă Ă14 puncte procentuale faţă de rata medie actuală a inflaţiei din România şi Ă5 puncte procentuale peste rata medie a inflaţiei din industria alimentară”, spun reprezentanţii ANBR.
Măsurile luate vor atrage un efect de domino în ceea ce privește consecințele grave a acestei nișe: de la pierderea locurilor de muncă, reducerea investiţiilor sau renunţarea la acestea la efectele negative majore asupra bugetului de stat şi a consumatorilor, precum şi o încetinire a procesului de dezinflaţie.
“Continuăm să analizăm cu mare atenţie evoluţia datelor din sectorul băuturilor răcoritoare şi impactul pe care acciza introdusă de la 1 ianuarie 2024 o are asupra industriei noastre.
O analiză concludentă şi echilibrată se va putea realiza la spre finalul acestui an, pentru a putea surprinde efectul accizei pe o perioadă de cel puţin trei trimestre.
Rămânem un partener transparent şi deschis dialogului cu autorităţile şi ne dorim să putem contribui cu datele necesare în vederea realizării unor analize corecte, care să ia în calcul nu doar încasările la bugetul statului, cât şi efectele asupra industriei.
Din nefericire, estimarea actuală arată un trend de scădere a volumelor comercializate, deoarece preţul la raft al unei băuturi răcoritoare a crescut semnificativ”, a declarat Alice Nichita, Preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare (ANBR).
Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare consideră această măsură de suprataxare a băuturilor răcoritoare ca fiind discriminatorie, deoarece ea nu vizează întreaga cantitate de zahăr din dieta unei persoane. Zahărul din băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară (EFSA). Mai mult, zahărul din băuturile răcoritoare nu este diferit de zahărul adăugat în alte categorii de produse.
Te-ar putea interesa și: Adevărul despre produsele cu „zero zahăr”. Nutriționista Mihaela Bilic: „Fals, greșit, e o mare păcăleală”