Nouă lovitură dură pentru Tesla lui Elon Musk. AkademikerPension, unul dintre cele mai mari fonduri de pensii din Danemarca, anunță vânzarea ultimelor acțiuni deținute la Tesla și includerea companiei pe lista sa neagră. Motivul? Încălcarea drepturilor lucrătorilor și riscurile crescute asociate comportamentului lui Elon Musk.
Vineri, Jens Munch Holst, directorul executiv al AkademikerPension, a anunțat oficial decizia fondului de a renunța complet la acțiunile Tesla și de a pune compania pe lista de excluderi. ”Răbdarea are o limită. Am ajuns în punctul în care nu mai putem continua investițiile în această companie”, a declarat Holst.
Fondul de pensii, care administrează active în valoare de peste 20 de miliarde de dolari, a vândut ultimele 200 de acțiuni Tesla pe care le mai avea și a impus interdicția de a mai cumpăra titluri ale companiei, atât pentru administratorii interni, cât și pentru cei externi. Potrivit unui purtător de cuvânt al AkademikerPension, participația a atins o valoare maximă de 300 milioane de coroane daneze (aproximativ 45 milioane de dolari), însă fundalul social și politic legat de conducerea companiei a determinat fondul să se retragă.
Decizia AkademikerPension vine pe fondul unor scăderi semnificative ale vânzărilor Tesla în Europa. Mulți consumatori europeni au început să evite brandul din cauza pozițiilor publice adoptate de Elon Musk, care a lăudat candidați de extremă dreapta și a intervenit în mod controversat în politicile americane și europene. În acest context, acțiunile Tesla s-au prăbușit cu aproximativ 50% față de vârful atins după alegerile din SUA, ceea ce a șters peste 750 de miliarde de dolari din capitalizarea de piață a companiei.
Holst a subliniat că, deși a fost un pionier al tranziției verzi, problemele tot mai mari din cadrul companiei nu mai pot fi trecute cu vederea. ”Este dificil să mai rămâi investit într-o companie unde problemele se înmulțesc și nu există perspective de îmbunătățire”, a adăugat acesta.
Oficialii AkademikerPension au detaliat și motivele care au stat la baza deciziei drastice:
Încălcarea drepturilor lucrătorilor – Compania a fost acuzată în repetate rânduri că a încercat să împiedice organizarea sindicală și să limiteze drepturile angajaților.
Probleme de guvernanță corporativă – Lipsa unui control eficient asupra deciziilor companiei și managementul considerat deficitar al lui Elon Musk.
Implicarea politică a lui Musk și răspândirea dezinformării – Acțiunile acestuia în politica americană și europeană, precum și mesajele controversate distribuite public, creează riscuri ”considerabile” asupra performanțelor financiare ale companiei.
”Pe scurt, considerăm că Elon Musk este pe cale să distrugă brandul Tesla și valoarea acesteia”, a concluzionat Jens Munch Holst.
AkademikerPension nu este la prima decizie radicală: recent, fondul a retras un mandat de 3,3 miliarde de coroane de la State Street Global Advisors din cauza temerilor privind angajamentele insuficiente legate de climă.
Producătorul american de vehicule electrice dezvoltă acest model sub numele de proiect ”E41”, iar producţia va avea loc pe liniile de asamblare deja existente, au declarat sursele. Două dintre ele au precizat că producţia de serie va începe în 2026 la cea mai mare fabrică a Tesla după volumul de producţie.Noua versiune a Model Y va fi mai mică şi va costa cu cel puţin 20% mai puţin pentru a fi produsă decât modelul revizuit lansat la sfârşitul anului trecut, potrivit a două dintre surse.
În prezent, Model Y, un SUV crossover de dimensiuni medii, are un preţ de pornire de 263.500 yuani (36.351 dolari).
Producţia din Shanghai va fi destinată în principal pieţei chineze, pentru a proteja cota de piaţă a Tesla, a declarat una dintre surse. Totuşi, modelul va fi produs şi în Europa şi America de Nord, însă nu a fost specificat un calendar pentru aceste pieţe.
Sursele au preferat să rămână anonime, deoarece proiectul este confidenţial. Tesla nu a oferit comentarii oficiale. Intenţia companiei de a dezvolta un Model Y mai accesibil sub conducerea echipei din China a fost raportată pentru prima dată de 36Kr, dar numele de proiect şi procentul reducerii costurilor de producţie sunt dezvăluite în premieră.
CEO-ul Elon Musk a anunţat în ianuarie că Tesla va introduce modele mai accesibile în prima jumătate a anului 2025, dar nu a oferit detalii despre costuri, preţuri, dimensiuni sau specificaţii.
Model Y a fost cea mai vândută maşină în China în 2023 şi 2024, dar se confruntă cu o concurenţă tot mai puternică din partea producătorilor locali, care au lansat cel puţin şase modele rivale în ultimul an.
Unul dintre cei mai puternici competitori ai Tesla ar putea deveni YU7, crossover-ul pregătit de Xiaomi (1810.HK), care urmează să fie lansat în acest an, potrivit analiştilor.
Cota de piaţă a Tesla pe segmentul vehiculelor electrice cu baterie din China a scăzut la 10,4% în 2023, de la 11,7% în anul anterior. Xiaomi SU7, primul sedan al gigantului tehnologic, a depăşit deja vânzările Model 3 al Tesla în fiecare lună, începând din decembrie.
În ultimul timp, Tesla nu a anunţat produse complet noi, cu excepţia robotaxiului autonom ”Cybercab”, programat pentru 2026. În schimb, compania îşi apără poziţia pe piaţă – în special în China – prin lansarea de versiuni modificate ale modelelor existente într-un ritm rapid.
Pentru acest an, Tesla plănuieşte să lanseze o versiune cu şase locuri a Model Y în China, unde importanţa pieţei este în creştere, în contextul în care vânzările companiei scad în Europa şi SUA, au declarat surse din industrie.