Este vorba de o taxă de oraş sau taxă turistică, în valoare de 1% din costul sejurului. Interesant este faptul că această taxă este deja în vigoare de la sfârşitul anului 2022, dar până acum ea era în sarcina hotelierilor, care au cerut Consiliului Local Constanţa să o treacă în responsabilitatea turiştilor, iar aleşii locali s-au conformat.
„În momentul de față taxa este în vigoare, doar că nu este încasată de la turiști, ci de la agenții economici cu unități de cazare. A fost introdusă la solicitarea patronatelor din Constanța-Mamaia. Ei au propus, în octombrie-noiembrie 2022, introducerea taxei turistice”, explică George Măndilă, consilierul personal al primarului Vergil Chițac.
Acesta spune că acum patronatele au cerut ca taxa să nu mai fie încasată de la ei, ci de la turiști, așa cum fusese planul lor inițial. În acest sens, aparatul Primăriei Constanța lucrează la proiectul care va intra în procedură de transparență publică și speră ca la mijlocul lunii mai taxa să fie încasată de la vizitatori.
„Nu s-a putut vota această taxă de la finalul anului trecut (când s-au aprobat taxele și impozitele locale) deoarece, fiind vorba despre o taxă nouă, nu era timp să treacă etapele de transparență publică și riscau să rămână fără ea. Așa că au ales să o plătească ei câteva luni, apoi să facem această schimbare”, mai spune Măndilă, potrivit Adevarul.
Pe litoralul românesc mai sunt și alte primării care încasează o taxă de la turist. Consilierul primarului Constanței arată spre Mangalia unde fiecare turist plătește 5 lei/zi taxă către primărie sau către Eforie unde administrația locală încasează 3 lei/zi de la fiecare turist.
Toți banii din taxa turistică vor ajunge în contul nou înființatei Organizații de Management al Destinației (OMD) Mamaia-Constanța al cărei președinte este același George Măndilă. După calculele sale, se vor aduna câteva sute de mii de euro pe an de la turiști, iar banii vor fi investiți în promovare, în baza unei strategii pentru care vor face achiziție publică anul acesta.
Bugetul OMD Mamaia-Constanța este format din taxa de promovare (300.000 – 400.000 de euro/an) și taxa turistică, ajungându-se astfel la mai mult de o jumătate de milion de euro pe an.
„Nu cred că taxa turistică va speria turiștii. Patronii, dacă exista riscul să sperie turiștii cu această taxă, și-ar fi asumat-o ei, dar au spus că așa îi va responsabiliza mai mult pe turiști. Sunt și alte orașe care au așa ceva. E vorba de 3 lei sau 5 lei. Cei 1% vor fi încasați la recepție. I-am întrebat pe patroni dacă nu iau în calcul că se vor certa cu turiștii care și-au achitat prin agenții, din timp, sejurul, iar când ajung la recepție li se cer banii pentru această taxă de 1%? Mi-au spus că o s-o plătească cu drag”, adaugă Măndilă.
Reamintim că în 2022, Primăria Constanța a fost acuzată de operatorii din turism că a alungat turiștii care doreau să vină în Mamaia prin tarifele exagerate la parcare. Astfel, 24 de ore de parcare în Mamaia costau 94 de lei, ceea ce însemna o cheltuială importantă pentru cei care doreau să stea în această stațiune mai multe zile.
În toamna anului trecut, primăria a revenit asupra tarifelor de parcare în Mamaia, scăzându-le de la 4 lei/ora la 1 leu/oră. Câteva zone vor rămâne în continuare tarifate cu 4 lei/oră: parcarea supraetajată Albatros din zona Cazino, Promenada 2 (de la Castel până la hotel Iaki), Zona Pasarelă, Hotel Rex și Zona Summerland.