Recent, hipermarketul Cora a fost cumpărat de Carrefour. Întreaga tranzacție ar trebui să se încheie până la finalul anului 2024.
În noiembrie 2023, cei de la Carrefour au făcut un anunț oficial privitor la preluarea magazinelor Cora.
”Carrefour anunță finalizarea tranzacției cu Grupul Louis Delhaize și preluarea tuturor activităților brandului Cora din România. În plus față de cele 10 hipermarketuri și 9 magazine de proximitate, Carrefour devine și angajatorul celor peste 2000 de lucrători care au asigurat activitatea Cora în România.
În perioada următoare, hipermarketurile și magazinele de proximitate nou achiziționate vor intra într-un proces treptat de rebranding, care urmează să fie finalizat la sfârșitul anului 2024. Carrefour este determinat să le ofere clienților cea mai bună experiență în hipermarketurile și magazinele sale, astfel încât hipermarketurile vor rămâne deschise, pe cât posibil, pe parcursul procesului, iar magazinele de proximitate vor fi închise o perioadă scurtă de timp, pentru a fi rapid adaptate la formatul Carrefour Express. Hipermarketurile Cora vor începe procesul de transformare la finalul anului 2023, atunci când se va lansa și campania Cora devine Carrefour, menită să vină în ajutorul consumatorilor și să îi familiarizeze cu noile beneficii.
Experiența actuală a clienților Cora va evolua treptat către universul Carrefour. Aceștia vor face cunoștință cu produsele și furnizorii deja consacrați, cu produsele locale, expertiza comercială și standardele de calitate Carrefour, dar se vor bucura în continuare și de vechile practici eficiente păstrate de noua echipă de angajați. Strategia va fi implementată treptat, asigurând o integrare cât mai bună ale ambelor universuri comerciale, astfel încât actualii și viitorii clienți să beneficieze cât mai curând posibil de campaniile promoționale Carrefour și de selecția de produse a retailerului. Aceeași abordare va fi aplicată și în relaționarea cu furnizorii și alți parteneri, pentru ca aceștia să adere cât mai curând posibil la toate procedurile și standardele Carrefour”
, se precizează într-un comunicat de presă.
Concentrarea economică obținută prin achiziția de către olandezii de la Carrefour a hipermarketurilor Cora afectează piața din România, a spus Comisia Europeană. Dar, fiindcă nu perturbă celelalte state UE, a pasat decizia la Consiliul Concurenței din România. Organism care, așa cum ne-am obișnuit, nu a văzut nimic în neregulă, susținând că există concurență pe piață, în special de la olandezii de la Mega Image!
Tranzacția anului în sectorul marilor retaileri a fost reprezentată de cumpărarea hipermarketurilor Cora de către olandezii de la Carrefour. Asta după ce, în 2015, Carrefour înghițea rețeaua Billa, cu 86 de magazine. Documentul emis de Consiliul Concurenței pentru autorizarea concentrării economice prin vânzarea hipermarketurilor Cora către olandezii de la Carrefour pare un document dat publicității de CIA, dat fiind că e plin de cifre secretizate.
Astfel, nu se înțelege mare lucru din justificarea Consiliului Concurenței de a autoriza această concentrare economică. Culmea este că filiala olandeză a grupului Carrefour, Carrefour Nederland B.V, a cerut Comisiei Europene să transfere autorizarea concentrării economice către Consiliul Concurenței din România. Comisia Europeană a aprobat, bineînțeles, specificând însă că o asemenea achiziție ar afecta piața din România.
”În urma unei cereri motivate depuse de Carrefour Nederland B.V. în cauza M.11165 Carrefour/Romania Hypermarche, Comisia Europeană, în baza Regulamentului (CE) nr.139/2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi, a aprobat trimiterea integrală a cazului către Consiliul Concurenței din România. Prin urmare, în urma emiterii deciziei de relocare, tranzacția a fost analizată conform legislației naționale, Comisia Europeană apreciind că această operațiune afectează concurența pe piața comercializării produselor alimentare din România, piață care prezintă toate caracteristicile unei piețe afectate distincte și care nu constituie o parte semnificativă a pieței unice”, se arată chiar în documentul de autorizare emis de Consiliul Concurenței.
La analiza efectelor pe piața achizițiilor de bunuri de consum curent preponderent alimentar, Consiliul Concurenței precizează că, având în vedere lipsa de transparență a acestei piețe, părțile au arătat că nu dispun de estimări privind cotele lor de piață.
Cu toate acestea, se estimează că sunt mai mici decât cele de la nivelul comerțului cu amănuntul, având în vedere numărul mare de concurenți, fiind prezentați nu numai concurenți de pe piața din aval, ci și clienții din sectorul HoReca sau diverși comercianți angro, magazine specializate, cash&carry etc.
Prin urmare, având în vedere numărul mare de concurenți și cotele de piață ale părților, tranzacția nu va avea efecte semnificative asupra acestei piețe, a constatat Consiliul Concurenței. Din analiza cotelor de piață, care au fost secretizate, s-a constatat că pe piața vânzării produselor alimentare și nealimentare ar exista actori importanți cu o cotă apropiată sau mai mare de cea atribuită Carrefour post achiziție Romania Hypermarche.
”În concluzie, nu se poate afirma că prezenta operațiune de concentrare economică va consolida poziția Carrefour pe piața de achiziții. În plus, se estimează că prezența unor concurenți importanți pe această piață generează o presiune concurențială semnificativă. Pe fiecare categorie analizată, Carrefour este concurat în principal de grupul Schwarz (Lidl și Kaufland), Auchan și Mega Image, astfel că operațiunea de concentrare nu are efecte negative asupra accesului concurenților părților implicate la piața de aprovizionare. În urma concentrării, numărul de concurenți de pe piață rămâne suficient de mare pentru a îngreuna o eventuală coordonare”, se precizează în documentul Consiliului Concurenței.
În literatura de specialitate, o reducere riscantă a numărului de concurenți corespunde situației când aceștia scad de la 4 la 3 sau sub acest nivel. În cazul de față, numărul de concurenți nu scade sub 5, susține Consiliul Concurenței.
”Mega Image are cea mai extinsă rețea de magazine și este principalul concurent al părților în zonele din București. La nivel național, mai sunt prezente lanțurile de hipermarketuri Kaufland și Auchan, lanțurile de supermarketuri Profi, Penny și Lidl, dintre care Kaufland și Lidl fac parte din grupul Schwarz. Acestea din urmă exercită o presiune concurențială importantă în zonele Cluj-Napoca, Drobeta Turnu Severin și Ploiești. De asemenea, în fiecare zonă sunt prezente, în număr mare, magazine de proximitate aparținând comerțului tradițional, concurenți apropiați formatelor de mici dimensiuni ale părților implicate”, mai arată Consiliul Concurenței.
Carrefour operează o rețea de circa 12.000 de magazine în Europa, din care aproape jumătate în Franța, fiind cel mai mare retailer din sectorul alimentar de pe continent și al doilea din lume, cu 14.719 de magazine în total la finele lunii septembrie. În România, grupul francez deține 413 magazine, din care 44 hipermarketuri, 190 supermarketuri și 151 de magazine de proximitate.
Retailerul a încheiat șase noi parteneriate cu cooperative agricole, asigurându-și numărul de zece colaborări cu zece furnizori de proveniență locală. În urma acestor asocieri, 100% din necesarul de fructe, legume și verdețuri este asigurat de parteneri. Carrefour este un retailer de origine franceză, iar parteneriatele încheiate în ultima perioadă produc aproximativ 35 de milioane de unități de vânzare de fructe, legume și verdețuri. Totodată, au o suprafață de 627 de hectare, iar Carrefour va prelua toată marfa pentru a o comercializa în magazinele proprii sub brandul „Grădina Noastră”, brand care a fost înființat în urmă cu șase ani.