Universitățile nu mai pot modifica taxele de școlarizare pe perioada anului de studiu! Iniţiativa doreşte, astfel, să ofere o garanţie clară şi neechivocă, stipulată la nivel de lege, pentru cei peste 170.000 de studenţi din România care sunt înmatriculaţi la învăţământ ‘cu taxă’ în instituţiile de învăţământ superior din România, că taxele lor de şcolarizare nu vor fi mărite pe perioada studiilor.
Luni, Plenul Senatului a adoptat un proiect ce propune ca taxele de școlarizare să fie comunicate candidaților din timp și să nu poată fi modificate de instituțiile de învățământ superior pe perioada unui ciclu de studii, pentru aceeași promoție de studenți.
„Această modificare legislativă vine să îndrepte o situaţie care îi dezavantajează în mod direct pe studenţi. De ani buni, universităţile încalcă drepturile studenţilor înmatriculaţi în învăţământul ‘cu taxă’, modificând după bunul plac taxele de şcolarizare în timpul perioadei de studiu.
Iniţiativa doreşte, astfel, să ofere o garanţie clară şi neechivocă, stipulată la nivel de lege, pentru cei peste 170.000 de studenţi din România care sunt înmatriculaţi la învăţământ ‘cu taxă’ în instituţiile de învăţământ superior din România, că taxele lor de şcolarizare nu vor fi mărite pe perioada studiilor”, se stipulează în expunerea de motive.
Conform proiectului de act normativ iniţiat de parlamentari USR, susţinuţi de PSD, minorităţi şi neafiliaţi, aşa cum se prezintă lucrurile acum, universităţile de stat din România îşi stabilesc prin votul Senatului universitar cuantumul taxelor de şcolarizare, în condiţiile în care, studenţii au parte pe perioada derulării cursurilor de „elementul surpriză” privind creşterea taxelor stabilite iniţial.
Mai precis, se conferă universităţilor o poziţie superioară raportat la cea a beneficiarilor educaţiei.
Propunerea legislativă pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Legea învăţământului superior 199/2023 a fost adoptată de Camera Deputaţilor.
„Majorarea taxelor în timpul anului de studiu, ca decizie exclusivă a universităţilor are ca efect creşterea abandonului universitar, scăderea motivaţiei de a continua studiile şi, din cauza lipsurilor materiale, studenţii sunt nevoiţi să îşi restructureze cheltuielile, ceea ce le îngreunează destul condiţiile de trai din timpul facultăţii.
Este injust ca studenţii să debuteze în anul universitar, ştiind că suma aferentă studiilor este una, ca mai apoi să afle că aceasta este mai mare şi că bugetul individual este bulversat.
Dorim să asigurăm astfel principiul echităţii, principiul calităţii, principiul incluziunii sociale şi interesul studentului care este beneficiarul direct al sistemului de învăţământ”, mai precizează iniţiatorul, potrivit Digi24.ro.