Unul din cinci români nu reușește să economisească, iar unul din doi economisește mai puțin de 500 de lei pe lună, conform unui sondaj realizat de aplicația financiară Revolut la finalul anului trecut. Un alt studiu, publicat în 2021 de Erste Group, a relevat că 7 din 10 români nu aveau o rutină de economisire, deși peste jumătate din aceștia considerau că este foarte important să pună bani deoparte.
După ce în timpul verii au cheltuit pentru concedii și atracții turistice, circa 49% dintre români își fac rezerve de bani toamna, iar 23% adoptă acest comportament tot anul.
Pentru 53% dintre români, investițiile sunt o formă de a face economii. Dintre toate generațiile de peste 18 ani, milenialii sunt cei mai interesați de investiții ca tactică de economisire, potrivit unui studiu realizat de Revolut despre modalitățile de economisire la care apelează românii. În cercetarea realizată de compania Dynata, au fost implicați 1.000 de respondenți din țara noastră.
Toamna pare a fi un moment bun pentru a reveni la un comportament financiar responsabil pentru mai bine de jumătate dintre români, care analizează cele mai potrivite modalități de economisire, în pregătirea sărbătorilor de iarnă. Potrivit studiului Revolut, 49% dintre respondenți spun că toamna încep să economisească. 18% iau în calcul să pună bani deoparte mai ales pentru că au cheltuit prea mult cu vacanțele din timpul verii, iar 31% consideră că toamna este un moment potrivit pentru a face asta.
23% dintre cei intervievați declară că oricum economisesc pe tot parcursul anului, fără a ține cont de momentul din an. Există și o minoritate de 6% care intenționează să amâne până în ianuarie această decizie, preferând debutul anului pentru a începe să-și facă o rezervă. Unul din cinci români (20%) spune că nu reușește să pună deloc bani deoparte, iar 53% economisesc mai puțin de 500 de lei pe lună. Pe de altă parte, 10% declară că fac economii de cel puțin 1.000 lei lunar, cu cel mai mare procent în rândul segmentului de vârstă 25-34 de ani (12%).
Diferențele dintre bărbați și femei sunt evidente: 22% dintre femei nu pun deoparte nici măcar un leu (față de 18% în cazul bărbaților), cele mai multe economisesc sub 250 de lei (32% vs. 22% bărbați) și doar 7% dintre femei economisesc mai mult de 1.000 de lei lunar, față de 13% dintre bărbați.
Românii iau în calcul diferite metode de a-și face rezerve de bani și pentru a-și ține socoteala banilor. Regula la care apelează cei mai mulți este 50/30/20, unde 50% din fonduri sunt destinate cheltuielilor obligatorii (chirie, utilități etc.), 30% pentru cheltuieli de plăcere (mese în oraș, întâlniri cu prietenii) și 20% pentru economii și investiții.
Revolut le vine în ajutor celor care doresc să economisească, integrând funcții automate în aplicație – rotunjirea restului de la plățile făcute cu cardul sau aplicația Revolut, economisirea unei sume fixe cu o frecvență lunară, într-un Buzunar special creat pentru a strânge din timp fondurile necesare pentru viitoarele călătorii și vacanțe. Tot la economisire poate ajuta și cashback-ul de până la 5% oferit la achiziționarea de produse și servicii de la brandurile preferate incluse în funcția Magazine.
Românii sunt interesați mai ales de produsele de economisire cu dobândă
46% dintre respondenți spun că au unul sau mai multe depozite deschise la fie la bănci digitale, fie la bănci tradiționale sau o combinație a celor două. 13% au cel puțin un cont de economii la care au acces exclusiv prin digital banking.
Generația care apelează cel mai mult la conturile de economisire este reprezentată de mileniali, 45% spunând că au cel puțin un depozit de economii, iar 18% dintre aceștia au acces la cel puțin un cont de economii la o bancă digitală. Tot în acest caz diferența dintre bărbați și femei este evidentă: doar 39% dintre femei spun că dețin cel puțin un depozit, în timp ce în rândul bărbaților procentul crește la 50%.
53% dintre respondenții români implicați în studiul Revolut declară că investesc bani în diverse instrumente (acțiuni, fonduri tranzacționate la bursă, money market funds, criptomonede etc.). Obiectivele pentru care apelează la această modalitate de economisire sunt diverse.
Circa 14% își pregătesc astfel un fond de rezervă pentru momentul pensionării, 13% strâng pentru a avea bani pentru proiecte proprii sau cheltuieli (13%), 12% pentru educația copiilor, iar 6% în scopuri antreprenoriale. Milenialii (52%) sunt cei mai interesați de aceste instrumente de economisire, spre deosebire de generațiile de peste 55 de ani (30%).
Depozitele bancare și titlurile de stat, principalele insturmente de economisire. Clienții Revolut preferă operațiunile de trading și au un portofoliu mediu de 1.650 de euro
În privința instrumentelor preferate de economisire sau investiții, românii încă sunt interesați într-o mare măsură de depozitele de economisire (22%) și de depozitele la termen (trei, șase sau 12 luni) (35%). 27% dintre cei chestionați sunt interesați de bonduri, cele guvernamentale fiind preferate (25% vs. 2% obligațiuni corporate).
Investițiile în acțiuni sunt menționate de 21% dintre respondenți, iar cifrele diferă după vârstă și gen: 24% dintre bărbați aleg trading-ul față de 18% dintre femei, în timp ce segmentele de vârstă mai mature sunt mai interesate de acest tip de investiții față de cele mai tinere (19% pentru 18-24 ani vs. 22% pentru 35-44 ani). Cu Revolut, de la doar un 1 euro pe lună, clienții pot investi în fonduri tranzacționate la bursă sau în acțiuni emise de peste 2.200 de companii listate pe bursele americane și europene. De asemenea, clienții pot face investiții în metale prețioase, direct în aplicație.
În ultimele șase luni, numărul clienților care folosesc aplicația pentru trading a crescut cu 36% față de începutul anului. Un client roman care investește în acțiuni și ETF-uri generează, în medie, patru ordine de tranzacționare pe lună și are un portofoliu de aproximativ 1.650 de euro. Circa 77% sunt bărbați, iar 23% femei. Cei mai numeroși clienți care investesc în trading cu Revolut provin din segmentul 25 – 34 de ani (35%), urmați de cei din segmentele 45 – 54 de ani si 18 – 24 de ani (26%)
Cea mai mare preocupare a românilor sunt fraudele de investiții, în special din cele online
Sectorul investițiilor nu este imun la fraudele online, cărora utilizatorii de internet le sunt adesea victime. 53% dintre respondenții implicați în studiul Revolut și Dynata au declarat că nu au suficiente cunoștințe pentru a se apăra de escrocheriile care apar pe platformele de investiții și vor să afle mai multe, să fie pregătiți să le recunoască.
Femeile sunt mai puțin îngrijorate decât bărbații (51% vs 56%), iar pentru segmentele de vârstă de peste 45 de ani, acest tip de fraudă înregistrează cel mai ridicat procent de răspunsuri dintre toate tipurile de fraude listate (56%). Alte tipuri de fraudă menționate la această întrebare au fost: fraudele pe platforme sociale, fraudele prin impersonare, fraudele cu carduri bancare, fraudele prin sms.
Revolut adoptă o abordare diferită pentru a crește gradul de conștientizare a clienților săi cu privire la fraudele bancare online, inclusiv prin introducerea de cursuri în aplicație. Cele cinci cursuri despre fraude, gratuite și disponibile și în limba română, a fost dezvoltate de experții antifraudă ai băncii digitale Revolut și acoperă cele mai răspândite tipuri de înșelătorii, inclusiv pe cele legate de investiții.
Fiecare lecție include materiale care explică diferitele tipuri de fraudă, cum se pot proteja clienții și împărtășesc exemple despre cum pot avea loc aceste escrocherii, bazându-se pe exemple din viața reală. La finalul cursurilor, clienții pot testa ceea ce au învățat și pot finaliza lecția. De la lansarea cursului, în septembrie 2023, peste 30.000 de români au finalizat cel puțin o lecție.
Aceste două cercetări reflectă o realitate economică simplă, dar problematică: deși realizează că este important să aibă fonduri de rezervă, pentru mulți români acest lucru rămâne o provocare. Factorii care îi împiedică să economisească includ mărirea constantă a prețurilor și lipsa creșterii veniturilor personale.