Vești excelente pentru românii care au sau au de gând să-și ia credit de locuință. ASF a tansmis firmelor de asigurare pe care le supraveghează să fie atente dacă băncile cu care lucrează transmit toate datele necesare clienților cărora le vând polițe de asirare facultativă a locuinței. Mai mult, ASF sfătuiește firmele de asigurare să evite situații precum emiterea unei polițe în condiții pe care clientul nu le cunoaște sau chiar emiterea fără înștiințarea clientului ori supraevaluarea locuinței asigurate.
Citește și Alertă de ultimă oră pentru românii care au în plan să obțină credit în valută! BNR: „Dobânzile atât la euro, cât şi la dolar vor mai creşte!”
Aproximativ 450.000 de români au credite ipotecare legate de indicatorul IRCC, dar numărul total al împrumuturilor de felul acesta e mai mare, în condițiile în care toate creditele acordate înainte de 2019 erau legate de ROBOR, iar o parte din cei care au luat credite nu au optat pentru trecerea la IRCC, potrivit Economica.
Ținând cont de interesul destul de redus al clienților, băncile scot în evidentță sau impun un anume asigurător, cu care au o relație de colaborare. Tocmai de aceea sunt multe situații în care clientul doar e notificat că are de achitat o primă de asigurare, fără să-i fie foarte clar în ce condiții a fost emisă polița respectivă.
Citește și Românii cad în această capcană și în 2023. La ce trebuie să fiți atenți dacă aveți un card de credit
Pentru o poliță de asigurare a locuinței clienții ar trebui să scoată din buzunar între 100 și 300-400 de euro, în funcție de riscurile asigurate, pentru o locuință cu trei sau patru camere din București.
Așadar, ASF a publicat un set de recomandări către societățile de asigurare în scopul protejării clienților. Potrivit studiifinanciare.ro, ASF a mers pe varianta recomandărilor fiindcă legislația în vigoare nu îi permite să impună măsuri privind produsele facultative.
Recomandările ASF
- „Societățile se vor asigura că, în cazul reînnoirii polițelor de asigurare prin intermediul instituțiilor de credit, în calitate de intermediari secundari, clienții sunt pe deplin informați cu privire la reînnoirea polițelor, iar acest proces nu se realizează în mod automat, exclusiv în baza mandatelor acordate instituțiilor de credit la semnarea contractelor de creditare, evitând situațiile în care clienții nu au cunoștință de reînnoirea contractului de asigurare și implicit de costurile și condițiile aferente acestuia.
- Societățile vor evita situațiile în care stabilirea și declararea sumei asigurate sunt în sarcina și responsabilitatea exclusivă a contractantului/asiguratului, care nu are expertiză în domeniu și/sau ale cărui decizii pot fi influențate de factori subiectivi, care ar putea conduce la supraasigurare.
- Pe parcursul derulării contractelor de asigurare, societățile de asigurare se vor asigura că suma asigurată este corelată în permanență cu valoarea de piață a bunului asigurat, evitând situațiile în care asigurații achită prime de asigurare aferente unei sume asigurate superioare valorii de piață a acestuia; de asemenea, societățile de asigurare se vor asigura că asiguratul/beneficiarul/contractantul beneficiază de restituiri de prime în cazul în care nu se produc daune totale.
- Societățile vor analiza condițiile de asigurare din perspectiva riscurilor asigurate, astfel încât acestea să fie adaptate probabilităților reale de producere (ex. greutatea stratului de zăpadă sau de gheață şi avalanșă de zăpadă pentru apartamentele în blocuri de locuințe situate într-o zonă în care acestea nu se pot produce), astfel încât clienții să nu plătească prime de asigurare suplimentare pentru acoperiri de care nu vor beneficia niciodată”.