Guvernul va aplica o acciză la carburanți mai mare decât ce a decis Parlamentul prin lege. Parlamentul spune una și Guvernul face alta, totul pe buzunarul și nervii românilor. De la 1 ianuarie prețurile benzinei și a motorinei vor crește cu până la 38 de bani pe litru, asta după ce Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, a anunțat că nu va aplica legea aprobată de Parlament care scade accizele la carburanți începând de anul viitor, pentru că nivelul decis este mult mai mic decât cel din UE, potrivit Economica.net.Citește și Gazele din Europa, mai ieftine ca înainte de invazia rușilor în Ucraina. Specialiștii explică ce se întâmplă
Aceste bâlbe referitoare la nivelul accizei pentru carburanți care urmează să se aplice de la 1 ianuarie stârnesc foarte multe controverse cu privire la amploarea scumpirii benzinei și motorinei, care ar urma să fie operate de la începutul anului următor, pentru că vorbim despre două valori și în aceste momente nu se știe dacă șoferii vor plăti mai mult sau mai puțin la pompă.
Cert este faptul că, de la 1 ianuarie românii nu vor mai beneficia de reducerea de 50 de bani pe litru la prețul carburantului, mecanism introdus de Guvern, și suportat jumătate de stat și jumătate de companiile petroliere.
Acest lucru ar fi determinat în mod natural, dacă nu s-ar fi schimbat nimic, ca prețurile să crească cu 50 de bani pe litru, cel mai probabil, însă pe data de 20 decembrie a apărut o lege (370/2022) care modifică Codul Fiscal și care instituie, pentru anul 2023, noi niveluri ale accizelor la benzină și motorină, mult mai mici decât cele actuale. Noile niveluri stipulate în lege, aplicabile pentru 2023 și scrise extrem de clar în anexa care face parte din lege sunt de 1.656 de lei pentru 1.000 de litri, la benzină, și de 1.518 de lei pentru 1.000 de litri, la motorină. Niveluri foarte mici, chiar sub nivelul minim din UE.
Astfel, dacă s-ar aplica aceste accize, prețurile ar urma să crească, de la 1 ianuarie, cu 22 de bani pe litru la benzină și cu 24 de bani pe litru la motorină.
Însă principala problemă este că Ministerul Finanțelor ar putea să nu aplice aceste accize stabilite prin lege, ci altele, și anume cele din tabelul publicat pe site, și pe care companiile petroliere îl folosesc în mod tradițional pentru a calcula în final prețul de la pompă, pentru că așa scrie în Codul Fiscal, iar această prevedere a rămas nemodificată.
Potrivit tabelului de pe site, valorile accizelor care se vor aplica de la 1 ianuarie sunt mai mari, și anume 1.776 de lei pe 1.000 de litri la benzină și 1.633 de lei pe 1.000 de litri la motorină, echivalente cu nivelul accizei minime din UE, care sunt de 359, respectiv 330 de euro pe litru
“Având în vedere că nivelul accizelor pentru benzină cu plumb, benzină fără plumb și motorină din anexa nr. 1 (publicată pe 20 decembrie în MO – n.r.) este mai mic decât nivelul minim prevăzut în tabelul A din anexa I la Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității, al cărui echivalent în lei se stabilește utilizând cursul de schimb leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului 2022, se aplică nivelul minim prevăzut de Directivă” potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finanțelor.
Este adevărat că nivelurile din tabelul Ministerului Finanțelor sunt mai mici decât cele actuale, dar din păcate, acestea sunt mai mari decât cele care ar fi putut fi aplicate dacă Guvernul nu ar nesocoti decizia Parlamentului, chit că acciza scade sub nivelul minim din UE.
Dacă se vor aplica accizele din tabelul Ministerului de Finanțe prețul unui litru de benzină va crește, de la 1 ianuarie, cu 36 de bani pe litru iar cel al motorinei cu 38 de bani pe litru, în loc de 22, respectiv 24 de bani pe litru, așa cum prevede legea Parlamentului.