Accesarea fondurilor europene reprezinta o misiune aproape imposibila. Fara sa apelezi la un consultant de specialitate, este practic imposibil sa obtii toate documentele necesare, iar daca faci rost de ele si in cele din urma depui un dosar, sansele ca acesta sa fie aprobat sunt uneori echivalente cu cele de a castiga marele premiu la Loterie.
Cat de greu afli detalii despre cum poti face rost de bani europeni pentru business-ul tau reiese si dintr-un reportaj publicat anterior de DailyBusiness.ro.
Consultantii in accesarea fondurilor europene spun ca problemele cu functionarii reprezinta doar suprafata unui mecanism incalcit, birocratic si plin de capcane. Practic, chiar daca reusesti sa concepi un proiect de finantare externa, fara un specialist uns cu toate alifiile, este foarte dificil, daca nu imposibil, sa accesezi banii europeni.
Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE), ce reuneste reprezentanti ai peste 20 de companii de consultanta specializata pentru accesarea fondurilor europene, a realizat un top al celor mai mari capcane de care investitorii se lovesc in tentativa de a pune mana pe banii europeni.
Daca ar fi puse in aplicare, consultantii spun ca am putea atrage in urmatorii 2 ani 10 miliarde de euro. Din 2007 si pana in prezent, Romania a atras numai 1,5 miliarde de euro, in conditiile in care a contribuit la bugetul UE cu 4 miliarde.
1. Lansarea programelor de finantare, o afacere pentru cunoscatori
Consultantii spun ca anul 2009 a adus o imprevizibilitate totala in lansarea masurilor de finantare, existand un numar mare de masuri de finantare care nu au fost deloc lansate. Altele, la fel de numeroase, au fost lansate spre sfarsitul anului.
In sistemul actual, ghidurile solicitantului apar in varianta finala si cu doar citeva zile inainte de inceperea sesiunii (una pe an, cu o perioada de depunere de circa 4 saptamani). Beneficiarii ajung in situatii neplacute si in multe cazuri nu-si pot depune proiectele din cauza timpului scurt in care trebuie sa obtina diverse avize. De asemenea, timpul alocat elaborarii efective a proiectului devine si mai scurt.
Solutia, in opinia consultantilor este introducerea unui calendar anual de lansari, batut in cuie, care sa permita investitorilor sa se pregateasca din timp pentru programele de finantare. Aceasta solutie ar putea „accelera” absorbtia fondurilor europene cu cel putin 500 milioane de euro in urmatorii 4 ani.
2. Cum sa accesezi fonduri europene, daca nu stii de existenta lor?
Chiar daca sunt lansate din timp, programele de finantare externa ajung de multe ori doar la urechile cunoscatorilor. Si asta din cauza insuficientei promovari a programelor europene. Potrivit consultantilor, marea majoritate a oamenilor de afaceri habar nu au ca isi pot dezvolta business-ul, pot achizitiona utilaje, isi pot pregati angajatii si pot dezvolta proiecte noi pe bani europeni nerambursabili.
Expertii spun ca aceasta situatie se poate schimba prin dezbateri publice largi in privinta aspectelor esentiale ale derularii programelor europene, in care sa fie prezentate solutii, dar si oportunitati de finantare. Autoritatile ar trebui sa isi infiinteze baze de date cu firmele din economie si sa vina in intampinarea acestora, propunandu-le macar participarea la aceste dezbateri, daca nu oferirea de solutii pentru accesarea fondurilor europene. Astfel de dezbateri ar trebui organizate lunar de fiecare autoritate in parte.
3. Nu exista o metodologie batuta in cuie de accesare a fondurilor UE
La prima vedere, programele de finantare externe propun o metodologie extrem de clara privind realizarea dosarelor de finantare externa. In realitate, consultantii spun ca s-a ajuns la paradoxul ca un dosar avizat ca impecabil de o filiala teritoriala sa fie depus si intocmit pe un model similar pentru un alt beneficiar la alta filiala si respins cu zeci de observatii. Si asta pentru ca procedurile interne se schimba foarte des, iar solicitantii nu sunt informati decat in ultimul moment, fiind nevoiti, astfel, sa faca rost intr-un timp foarte scurt de documente si informatii suplimentare.
Potrivit expertilor, pe criteriul „ne-am mai dat seama de ceva, hai sa modificam procedura”, unele proceduri au ajuns la versiunea 15 in unul sau doi ani de implementare, creand un mediu extrem de imprevizibil de punere in aplicare a proiectelor.
Pentru a rezolva aceste probleme, consultantii propun instituirea unui mecanism de modificare trimestriala a procedurilor, care sa fie dezbatute public cu cel putin 45 de zile inainte de a fi puse in practica. Numai respectand o astfel de masura, s-ar putea creste nivelul de absorbtie a fondurilor externe cu 1,5 miliarde de euro anual.
4. Deciziile se iau pe criterii subiective
Tot la capitolul proceduri, consultantii spun ca in multe situatii, pentru aceleasi cauze si pe aceleasi masuri de finantare, unii experti resping dosarele, iar altii solicita completarea informatiilor in dosar cu documentele refacute.
Si asta pentru ca expertul are libertatea de a cere documente suplimentare, fapt care, in opinia consultantilor, lasa deschisa calea pentru subiectivitatea expertului si poate duce la obstructionarea proiectului, acoperit fiind de procedura.
In alte numeroase situatii, procedurile sunt atat de drastice, incat se poate respinge un dosar din cauza greselilor de forma banale, uneori justificate chiar de neclaritatea prevederilor din Ghidul Solicitantului.
Consultantii propun eliminarea tuturor clauzelor procedurale prin care se respinge proiectul pe criterii de lipsa unui document sau a unor probleme de forma, dar si a criteriilor subiective si punctarea proiectelor numai dupa criterii masurabile si obiective.
O solutie ar fi infiintarea si imputernicirea unei Comisii Metodologice pentru realizarea de interpretari uniforme privind diferitele spete aparute, interpretari care sa capete de la momentul emiterii statutul de norme metodologice si care sa fie aplicate imediat de toate centrele teritoriale. Decizia ar putea duce la cresterea cu 1,5 miliarde euro a sumelor absorbite de Romania. In prezent, 90% dintre dosarele de finantare se lovesc de problema interpretarilor personale ale evaluatorilor.
5. Nimeni nu te ajuta daca ai nevoie de clarificari
Potrivit consultantilor in accesarea fondurilor europene, din cauza interpretarilor metodologiei, pe parcursul conceperii proiectelor de finantare apar situatii neclare privind conditiile de eligibilitate ale proiectului, astfel incat beneficiarii si consultantii emit solicitari de clarificari.
La multe din solicitarile trimise spre lamurire raspunsurile sunt vagi, nu clarifica cererile de informatii si vin la un interval foarte mare de la data transmiterii, cand termenul de depunere a proiectelor deja a expirat.
Solutia, in opinia consultantilor ACRAFE, este instituirea unui termen obligatoriu de 5 zile pentru transmiterea raspunsurilor la solicitarile de clarificare. In plus, in cazul in care speta ridicata e un element de noutate, raspunsul sa fie publicat pe site si transmis sub forma de circulara catre filialele teritoriale, fiind obligatorie aplicarea lor unitara.
6. Betele in roate puse consultantilor
Consultantii se plang ca, in multe situatii, autoritatile refuza accesul consultantilor la discutiile cu beneficiarii fondurilor europene.
Aceasta atitudine aduce deservicii semnificative beneficiarului, care plateste consultantul tocmai pentru a nu mai fi implicat in toate etapele procesului de analiza si evaluare ale diferitelor dosare. Mai mult, beneficiarii nu au experienta pentru a intelege complet cererile expertilor si nu transmit in mod corect consultantului cererea de informatii sau documente.
Consultantii propun astfel Guvernului reglementarea, in cadrul procedurilor de lucru, a dreptului consultantului de a actiona ca imputernicit al beneficiarului, in relatia cu autoritatea si acceptarea acestuia in orice dialog privind optimizarea relatiei.
7. Problemele cu garantiile, o situatie des intalnita
Una dintre marile capcane ale contractelor de finantare externe o reprezinta ipotecarea sau gajarea bunurilor solicitantului. In prezent, potrivit consultantilor, datorita scaderii preturilor la imobile si echipamente, beneficiarii se confrunta cu o criza a garantiilor materiale care pot fi oferite bancilor pentru a obtine cofinantarea pentru proiecte.
Una dintre solutii ar fi, in opinia expertilor, eliminarea interdictiei de ipotecare/gajare a bunurilor realizate/cumparate din fonduri europene. Decizia ar putea duce la cresterea absorbtiei fondurilor comunitare cu 500 milioane de euro anual, prin cresterea ratei proiectelor implementate.
8. Poti sa accesezi fonduri UE, dar cum aduci partea ta, daca bancile nu dau credite?
O alta mare problema identificata de experti in cadrul programelor de finantare externa o reprezinta, in prezent, faptul ca firmele care vor banii UE nu au de unde sa faca rost de sumele necesare cofinantarii. Cum finantarea bancara este inghetata, multe proiecte esueaza.
Potrivit consultantilor, problema ar putea fi rezolvata daca Guvernul si Asociatia Romana a Bancilor ar realiza un protocol de colaborare prin care statul sa garanteze sumele imprumutate solicitantilor de finantari externe. Astfel, bancile ar fi sigure ca, in orice situatie, isi vor primii banii inapoi, iar investitorii vor avea acces la banii necesari dezvoltarii proiectelor europene.
9. Fonduri blocate, decizii amanate
Dincolo de interpretarile legislatiei, una dintre marile probleme ale programelor de finantare o reprezinta intarzierile foarte mari in aprobarea dosarelor. Consultantii spun ca din multiple motive, pe anumite programe de finantare exista liste de asteptare de sute de proiecte declarate eligibile, dar pentru care nu exista bani sa fie finantate. Si asta chiar in situatia cand la o masura similara de pe aceeasi axa sau la alta axa din acelasi program, exista bani neconsumati.
Aceste proiecte stau perioade foarte lungi in asteptare si isi pierd oportunitatea pentru investitori sau sunt redepuse, incercandu-se modificarea lor artificiala pentru a castiga puncte.
Consultantii propun selectarea spre finantare a tuturor proiectelor declarate eligibile, prin realocarea sumei pentru apelul de proiecte nerealizat in 2009 si in baza economiilor realizate la achizitii pentru proiectele in derulare. Masura ar putea creste absorbtia cu cel putin 1 miliard de euro anual in urmatorii 4 ani.
Pe de alta parte, consultantii propun simplificarea dosarelor si stabilirea unui termen maxim de 90 de zile pentru raspunsul la orice cerere de finantare, indiferent de masura de finantare pe care se depune. Astfel, dinamica proiectelor de finantare externa ar creste, fapt ce ar putea atrage finantari obtinute de minim 1,5 miliarde de euro anual.
10. Atitudinea functionarilor publici, o mare problema
Potrivit consultantilor, unul dintre obstacolele ce stau in calea investitorilor este reprezentat si de atitudinea, dar mai ales pregatirea profesionala a functionarilor implicati in derularea fondurilor europene.
Lipsa expertizei si a training-ului la nivelul expertilor care evalueaza proiectele, pe toate fazele de realizare a acestuia, este una din principalele cauze pentru blocajele aparute in procesul de evaluare si implementare a proiectelor. Potrivit consultantilor, multi dintre experti au mari lacune in ceea ce priveste capacitatea de intelegere a unor fenomene economice simple si chiar in intelegerea chestiunilor procedurale, cu care teoretic lucreaza zilnic.
In plus, cum acestia nu sunt motivati sa creasca numarul dosarelor aprobate, este putin probabil ca ei sa fie foarte interesati de accelerarea finantarilor.
Consultantii propun organizarea unor cursuri de pregatire a functionarilor implicati in derularea fondurilor externe si testarea periodica a acestora.