Potrivit Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB), in cadrul careia sunt membre peste 90% din companiile din domeniu, leasingul imobiliar va ajunge la sfarsitul acestui an la circa 7% din totalul pietei de leasing, dupa ce in primele sase luni ale acestui an ponderea a fost de circa 6,5%.
Acestia se asteapta ca valoarea finantarilor pe segmentul leasingului imobiliar sa ajunga la aproximativ 392,4 milioane euro, in scadere cu aproximativ 15% comparativ cu anul precedent, ca efect al crizei financiare internationale.
In 2007, leasingul imobiliar a inregistrat o triplare a valorii, pana la 461,38 milioane euro.
Intreaga piata de leasing este estimata sa creasca in acest an cu 21% fata de 2007 si sa ajunga la aproximativ 6 miliarde euro, conform specialistilor din piata.
Dan Constantinescu, managing director al UniCredit Leasing, spune ca segmentul leasingului imobiliar este in descrestere, motivul principal fiind dat de actuala situatie economica internationala si de cresterea dobanzilor.
Acesta estimeaza ca doar acele societati care au un plan bine stabilit pentru urmatorii ani si ale caror proiecte vor fi profitabile chiar si in conditiile majorari costurilor de finantare cu aproximativ 30% vor putea accesa finantarile in leasing.
[quote=Claudiu Stanescu, BCR Leasing]Pentru 2008, prognozele pentru piata leasingului imobiliar sunt rezervate. Vorbim despre o piata aflata in expectativa, cu multe necunoscute, in care prudenta se manifesta de-o parte si de alta a jucatorilor.[/quote]
Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, a spus ca volumele tranzactionate pe aceasta piata, oricat de modeste, au fost realizate mai ales in prima jumatate a anului.
Acesta a adaugat ca ponderea leasingului imobiliar va fi, probabil, cu cateva procente mai mica decat in 2007, cand a fost de 9,3% din totalul pietei de leasing.
„Este posibil ca pana la finalul anului sa asistam la o continuare a diminuarii volumului tranzactiilor pe acest segment (leasing imobiliar – nr), si, in consecinta, la o diminuare a ponderii acestui tip de finantare in totalul pietei de leasing”, a spus Constantinescu, care a adaugat ca tendinta descrescatoare a ponderii leasingului imobiliar in total piata de leasing s-a resimtit inca dela inceputul anului.
Ionut Chirila, directorul de marketing al Romstal Leasing, estimeaza ca ponderea leasingului imobiliar va suferi o diminuare in acest an, insa pentru 2009 previzioneaza o crestere a acestui segment pana la 10-12% din totalul pietei de leasing, in conditiile reasezarii pietei imobiliare din Romania.
„In primul semestru al anului 2008 leasingul imobiliar reprezenta circa 6,5% din totalul bunurilor finantate. Este dificil de estimat care va fi ponderea acestuia pe intregul an, avand in vedere reducerea tranzactiilor pe piata imobiliara, ca efect al crizei financiare internationale”, este de parere Sorin Manolescu, directorul general al EFG Leasing.
„Pe fondul numeroaselor incertitudini, se pare ca, totusi, la nivelul jucatorilor mari din piata, in primele sase luni ale acestui an s-au inregistrat niveluri de vanzare superioare perioadei similare a anului trecut”, a spus Claudiu Stanescu.
Acesta a mentionat ca primele 20 societati de leasing au raportat valori finantate de circa 121 milioane euro, fata de circa 69 milioane in primul semestru din 2007.
Ce bunuri imobiliare s-au cautat mai bine in acest an
Ponderea bunurilor finantate prin leasing imobiliar difera de la o companie la alta, in functie de segmentele pe care se axeaza, conform reprezentantilor din piata.
In primul semestru, sectorul industrial a reprezentat 38% din finatarile pietei de leasing imobiliar, fiind urmat de cel rezidential cu o pondere de 23%, birouri – 21%, hoteluri – 10%, in timp ce finatarile de terenuri reprezinta 6% din totalul finantarilor imobiliare.
„Finantarile pe segmentul de leasing imobiliar reflecta mutatiile negative suferite de piata imobiliara locala prin scumpirea reala a creditelor, importul (mai intai mediatic) al crizei subprime, cresterea prudentei finantatorilor si indelung asteptata reasezare a preturilor”, a declarat Claudiu Stanescu.
In cazul BCR Leasing, cererea de spatii locative si terenuri din partea agentilor economici a avut o tendinta usor pozitiva, spre deosebire de cererea de spatii de birouri care a avut o tendinta accentuat negativa.
„Desigur, in a doua jumatate a anului, tendinta de „inghetare” a cererii s-a accentuat”, a mentionat Stanescu.
In acelasi timp, UniCredit Leasing a avut finantari mai multe pe segmentul birourilor, „datorita mentinerii unei cereri ridicate pe piata”.
Dan Constantinescu a precizat ca finantarea in leasing imobiliar a apartamentelor si caselor reprezinta un procent foarte scazut din totalul finantarilor imobiliare rezidentiale. Spre exemplificare in anul 2007 a reprezentat aproximativ 12% din totalul finantarilor in leasing imobiliar.
Ponderea bunurilor imobiliare finantate in portofoliul UniCredit s-a mentinut relativ constanta in ultimii ani, in intervalul 9-10% din totalul finantarilor, a spus oficialul companiei.
Romstal Leasing se axeaza, in general, pe finantarea cladirilor rezidentiale si a terenurilor. Peste 90% din totalul finantarilor companiei in 2008 fiind oferite acestui segment, restul fiind destinat finantarii birourilor si spatiilor de retail.
In primele 9 luni ale acestui an, leasingul imobiliar detinea 4,4% din totalul finantarilor Romstal Leasing, fiind vorba de 42 de contracte in valoare de 7,2 milioane euro.
Finantarile imobiliare ocupa 14% din portofoliul EFG Leasing, compania acordand finantari pe acest segment de circa 21 milioane euro in primele noua luni ale acestui an.
BCR Leasing a incheiat, in primele noua luni ale anului, un numar de 35 de contracte noi, finantand bunuri imobiliare in valoare de circa 20 milioane euro.
„In privinta tipului de proiecte abordat, compania a finantat in acest an proiecte imobiliare din turism (hoteluri, pensiuni, restaurante), spatii locative sau sedii pentru firme, precum si centre/spatii comerciale”, a mentionat Stanescu.
Acesta a adaugat ca, in concordanta cu evolutiile imprevizibile ale pietei, s-a avut in vedere raportul just intre profitabilitate si riscul de finantare, urmarindu-se mai degraba proiecte viabile de dimensiuni mai mici, implicand IMM-uri cu performante pozitive si potential de crestere.
Leasingul imobiliar, mai interesant pentru persoanele juridice
Persoanele fizice au pondere foarte redusa in portofoliul de clienti ai companiilor ce ofera leasing imobiliar, unele dintre acestea finantand doar persoanele juridice (companii), conform reprezentantilor din piata.
In cazul BCR Leasing, finantarile contractate de persoane fizice reprezinta circa 9% din totalul finantarilor acordate, procentul fiind in scadere.
„Configuratia portofoliului de clienti al BCR Leasing reflecta o tendinta crescatoare a clientilor-persoane juridice. Ca nivel al expunerilor, pentru persoanele juridice, valorile inregistrate au fost de circa 84% in 2006, 89% in 2007 si respectiv 91% in 2008”, a mentionat Claudiu Stanescu.
De asemenea, compania EFG Leasing se axeaza pe clientii de tip companii medii si mari, persoanele fizice avand o pondere foarte mica in finantarile imobiliare, a spus Sorin Manolescu.
In acelasi timp, UniCredit Leasing si Romstal Leasing finanteaza exclusiv persoanele juridice, conform reprezentantilor celor doua companii.
„Trebuie precizat si faptul ca leasingul ramane, totusi, un instrument de finantare a investitiilor si nu de finantare a consumului”, a adaugat Stanescu.
Din punct de vedere legislativ nu exista o limitare a perioadei de finantare prin leasing imobiliar, fiecare companie puatand stabili o politica proprie de finantare. In principal companiile din domeniu ofera finantari pe o perioada de pana la 15 ani, dar se pot incheia contracte si pe perioade mai mari.
„In general, am observat ca perioadele de finantare sunt usor mai lungi decat cele la finantarile pe credit, dar nu este o regula”, a declarat oficialul EFG Leasing.
Ca in cazul oricarui tip de leasing financiar, leasingul imobiliar are aceleasi caracteristici, proprietarul imobilului fiind firma de leasing pana la achitarea tuturor redeventelor si a valorii imobiliare de catre client.
Bunurile finantabile pot fi cladiri industriale, rezidentiale (vile, apartamente), birouri, hoteluri, spatii de retail sau terenuri.