„Regruparea se va face simtita anul viitor. Acum au loc pe piata acomodari, cunoasteri reciproce si stabilirea strategiilor”, a declarat Dumitru Mugurel Ceraceanu, presedinte si director general al Asiban.
„Consider ca integrarile dureaza aproximativ un an de zile, chiar daca noii actionari isi doresc un timp mai scurt”, a adaugat Ceraceanu.
Primii 10 jucatori de pe piata asigurarilor s-au „asezat”, acestia facand parte din portofoliul a 5 grupuri importante. Ce solutii le mai raman pentru crestere? „S-ar putea trece la achizitii din Top 15„, potrivit lui Radu Mustatea, directorul general al Astra Asigurari.
Dupa vanzarea companiei Unita, VIG ramane in continuare lider de piata, cu o cota de circa 30%, avand in portofoliu 6 societati: Omniasig, Omniasig Life, Agras, Asirom, BCR Asigurari si BCR Asigurari de Viata. Tranzactia de preluare a ultimelor doua dintre acestea asteapta acordul Comisiei Europene.
Neschimbata ramane si pozitia germanilor de la Allianz, care se situeaza pe locul 2, cu o cota de piata de 15%, conform datelor preliminare din primul trimestru publicate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).
Dupa achizitia asiguratorului Unita si preluarea pachetului majoritar al Astra, grupul Uniqa va ocupa locul 3 pe piata din Romania, cu o cota de peste 12%. Uniqa detine momentan 27% din actiunile Astra.
„In prezent, Uniqa asteapta avizul de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), dupa care se va incheia si tranzactia in urma careia va deveni actionar majoritar”, a spus Radu Mustatea, director general Astra Asigurari.
Reprezentantii partilor nu au facut deocamdata publica valoarea de tranzactie a Unita, insa specialistii din domeniu estimeaza ca aceasta ar fi de peste 200 milioane de euro. Afacerea urmeaza sa fie incheiata in septembrie 2008, dupa ce va fi aprobata de autoritatile de supraveghere.
Groupama coboara pe locul 4, cu o cota de 12% pe piata asigurarilor. Grupul francez detine in portofoliu companiile Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia Asigurari.
Pe locul 5 se afla grupul italian Generali, ce detine Generali Asigurari, Fata Asigurari, Ardaf si RAI Investments.
Piata romaneasca a asigurarilor s-a ridicat in primul trimestru la 2,38 miliarde lei (645,25 milioane euro), in crestere cu 16,8% fata de perioada similara a anului trecut.
Brand unic sau multibrand?
In prezent, cele 5 grupuri mari de pe piata asigurarilor din Romania – VIG, Allianz, Uniqa, Groupama si Generali – isi desfasoara activitatea ca societati multibrand, acestea pastrand numele companiilor achizitionate.
Unul dintre motivele acestei situatii este faptul ca procesul de integrare a noilor achizitii in portofoliu dureaza destul de mult, iar atunci cand se lucreaza sub brand unic, grupurile trebuie sa isi schimbe produsele, strategiile, personalul, spune Dumitru Ceraceanu de la Asiban.
Francezii de la Groupama au fost primii care au anuntat ca pana cel tarziu in 2009, vor sa lucreze in Romania sub brandul propriu (unic). Grupul pastreaza doar pentru o perioada vechea denumire a companiilor cumparate, a spus Jean-Francois Lemoux, directorul general al Groupama International.
Acelasi lucru l-ar putea face si Uniqa daca urmeaza modelul de extindere pe care l-a aplicat in alte tari europene. Astfel, grupul achizitioneaza la inceput o parte minoritara din actiunile unei companii, iar peste cativa ani cumpara pachetul majoritar, si functioneaza sub brand unic.
Uniqa a intrat in Romania in iunie 2005, cand a achizitionat 27% din actiunile Astra Asigurari.
Piata ar putea sa iasa in pierdere si in 2008
Reprezentantii din piata asigurarilor estimeaza ca aceasta va inregistra pierderi si in 2008, dar se asteapta ca acestea sa fie inferioare celor din anii trecuti si spera ca, dupa preluarile din ultimul timp, noii actionari sa tinda mai mult spre profit.
„Ma astept la o reasezare de tarife, incat pierderea sa scada in acest an. Nu estimez o profitabilitate a pietei in 2008, deoarece este un timp prea scurt pentru a se intampla acest lucru, dar sper la o diminuare a pierderilor”, a spus Dumitru Ceraceanu, seful Asiban.
Pierderile sunt determinate in principal de valoarea mare a daunelor, in special pe segmentul auto, pe care asiguratorii le platesc, in comparatie cu tarifele mici practicate la politele de asigurare.
Spre exemplu, dauna medie a crescut anual cu 20-30% la compania Astra Asigurari, aceasta ajungand la 2.800 lei anul trecut, in timp ce dauna medie pe segmentul de asigurari Casco a fost de 3.100-3.300 lei.
Totodata, preturile foarte mari pe care le percep service-urile duc la cresterea daunelor.
„Companiile trebuie sa aiba strategii foarte bune cu brokerii de asigurari si service-ul, bazate pe castig-castig”, spun specialistii din domeniu.
Un alt motiv pentru care se inregistreaza pierderi pe piata este faptul ca o parte din actionarii societatilor de asigurari doresc cresterea cotei de piata, reducand tarifele politelor. Astfel, pierderile sunt suportate de actionari, prin majorarea capitalului social al companiilor.
„Nu vor mai exista pierderi in momentul in care actionarii nu isi vor mai dori cu orice pret cota de piata si vor vrea sa inregistreze profit”, a mentionat Tudor Moldovan, director general al Generali Asigurari.
Introducerea fransizei este una din metodele ce vor duce la profitabilitate, un indicator de eficienta si activitate profesionala. In ultimul timp mai multe companii au introdus fransiza, in special pe segmentul auto. De asemenea, acestea si-au redus portofoliul asigurarilor auto datorita daunelor crescute pe care trebuie sa le plateasca, conform specialistilor.
Fransiza reprezenta partea de dauna ce este suportata de asigurat. Dupa introducerea fransizei, prima are o valoare mai mica, in schimb, asiguratorul plateste doar diferenta dintre valoarea daunei si cea a fransizei.
In 2007, asiguratorii de pe piata locala au inregistrat o pierdere neta de 253 milioane lei (circa 75,8 mil. euro), de patru ori mai mare decat in anul precedent.