- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

3 din 4 romani isi planifica de acasa cumparaturile. Doar 3% respecta planul in targ

06 Apr, 14:15 • traian.badulescu
Trei sferturi dintre romani isi planifica dinainte cumparaturile pentru a limita tentatia de a achizitiona mai mult decat si-au propus, dar chiar si asa, putini rezista impulsului de a cumpara in plus. Doar 3% respecta cu strictete planul facut acasa, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Nielsen.
3 din 4 romani isi planifica de acasa cumparaturile. Doar 3% respecta planul in targ

In ultimii doi ani, ca raspuns la contextul economic si la reactia negativa din partea presei, precautia a fost caracteristica principala a comportamentului de cumparare al romanilor.

Desi bugetul general de cheltuieli, cat si cel alocat cheltuielilor proaspete, s-a mentinut in 2010 la un nivel similar celui din 2009, intregul comportament de cumparare semnaleaza o planificare riguroasa a cheltuielilor.

Romanii au alocat in 2010 pentru produsele proaspete 63% din bugetul destinat alimentelor de baza si produselor de ingrijire personala, adica 450 lei.

Spre comparatie, spaniolii aloca produselor proaspete 51% din acest buget iar cehii 44%.

Ponderea mare alocata produselor proaspete este explicata de reprezentantii Nielsen prin faptul ca „romanul este gurmand”.

In plus, din cauza crizei a preferat sa taie din alte tipuri de cheltuieli, precum cele cu haine, electrocasnice si entertainment. „Intalnirile cu prietenii s-au mutat in casa”, au mai spus reprezentantii Nielsen.

Promotiile numeroase scad loialitatea fata de branduri

Loialitatea pentru branduri a fost afectata in 2010 in favoarea ofertelor propuse de marile magazine.

Erodarea loialitatii s-a facut simtita chiar si la branduri cu un grad inalt de fidelizare (cafea ambalata, lactate, produse de curatenie), doar produsele de ingrijire personala pastrandu-si nivelul de atasament crescut al consumatorilor.

Romanii din mediul urban isi fac aprovizionarea cel putin o data pe luna, iar saptamanal viziteaza magazinele pentru reaprovizionare.
[img=1376]Sursa: Nielsen[/img]
In 2010 activitatea promotionala intensa si-a pus amprenta pe modul in care cumparatorii aleg brandurile, astfel incat ponderea celor care achizitioneaza o marca diferita datorita promotiei a crescut semnificativ (19% in noiembrie 2010 fata de 14% in noiembrie 2009).

Ca urmare a numarului mare de promotii din 2009 si 2010, tendinda de scadere a loialitatii fata de branduri s-ar putea accelera si in 2011, in special in cazul in care promotiile nu sunt insotite de campanii de comunicare.

Desi ponderea vanatorilor de promotii a crescut, acestea nu se mai numara printre primele criterii de alegere a unui magazin, in contextul in care majoritatea unitatilor din comertul modern ofera astfel de avantaje.

Cum a influentat expansiunea retailerilor criteriile de alegere a unui magazin

Primul criteriu de alegere a unui magazin este usurinta cu care se ajunge la acesta, in conditiile in care retelele de retail continua sa se extinda iar romanii nu mai parcurg mult drum pentru cumparaturi.

Al doilea criteriu consta in usurinta de a gasi produsele in magazin. Astfel, reteta de succes pentru retail consta in convenienta si usurinta de a gasi produse, potrivit reprezentantilor Nielsen.

Avantajul de a gasi toate produsele intr-un magazin s-a situat insa abia pe locul 10 in topul criteriilor de alegere a magazinului.

Din aceste cauze, hipermarketurile isi pierd din atractivitate, in timp ce magazinele precum Mic.ro castiga teren, conform reprezentantilor Nielsen.

Studiul ShopperTrends a fost realizat in perioada octombrie-noiembrie 2010 si au fost luate in calcul raspunsurile a 1.200 de persoane, principalii cumparatori de produse alimentare si de ingrijire a locuintei din gospodarii.

Urmărește Daily Business pe Google News