Veniturile totale ale brokerilor de asigurare au fost, in 2006, de 239 milioane de lei, aproximativ 69 milioane de euro. Conform reprezentantilor pietei, aceste firme de consultanta intermediaza aproximativ 20-25% din totalul primelor subscrise la asiguratori.
Pornind de la aceasta estimare, valoarea contractelor incheiate prin intermediul consultantilor a fost de aproximativ 320 milioane de euro, raportat la un cuantum total al primelor brute subscrise la asiguratori de 1,62 miliarde euro, in 2006.
Brokerii intermediaza pentru client contractarea unei polite de asigurare tinand cont de cerintele solicitantului. Consultantul poate asista clientul in recuperarea daunelor de la asigurator, in cazul producerii unui incident.
Costul intermedierii este achitat brokerului de compania la care se incheie asigurarea, sub forma de comision. Valoarea comisionului este in jurul a 15% din valoarea primelor de asigurare incasate de asigurator de la client, au precizat pentru DailyBusiness reprezentanti ai pietei.
90% din intermedieri vizeaza asigurarile auto
Majoritatea contractelor intermediate de brokeri sunt asigurari non-viata, in special auto. In cazul Aon Romania, 60% din contractele pentru care ofera consiliere sunt asigurari auto, a spus pentru DailyBusiness Karina Rosu, CEO Aon Asigurari.
Pentru Activ Asigurari, politele de acest tip reprezinta o pondere de 87% din total. Asigurarile de bunuri si cladiri ocupa al doilea loc ca pondere la nivelul contractelor intermediate, asigurarile de viata aducand inca bugete mici brokerilor, ponderea acestora fiind de sub 5% din total.
Pentru urmatorii 2-3 ani, reprezentantii firmelor de brokeraj estimeaza cresterea volumului contractelor de asigurare intermediate la nivelul a 30-35% din totalul primelor subscrise.
„Directiile majore de dezvoltare ale pietei de asigurari vor urmari indeaproape dinamica pietei: finantari pentru investitii in infrastructura si in constructii, diversificarea formelor de protejare pentru credite, raspundere civila si profesionala, asigurari private de sanatate, pensii, pachete specifice pentru IMM. Asigurarile de locuinte pentru riscurile de catastrofa reprezinta un domeniu cu mare impact social pe termen mediu si lung”, considera Karina Rosu.
Florin Sava, director general Activ Asigurari, estimeaza o crestere a pietei de profil pana la 30-35% din totalul primelor brute de asigurare incheiate, in doi-trei ani.
„Piata de retail se va dezvolta in special datorita asigurarilor de locuinte. Pe de alta parte, de la an la an s-a remarcat cresterea parcului auto, implicit a asigurarilor auto incheiate, asa incat este de asteptat o evolutie similara in viitor”, a explicat Florin Sava.
In prima jumatate a lui 2007, Activ Asigurari a incheiat contracte in valoare de 2,5 mil. lei, Sava estimand pentru acest an un volum total al castigurilor din comisioane de 6 mil. lei.
Pensiilor private atrag deocamdata putini brokeri
Piata pensiilor private ar putea prezenta un potential bun de crestere pentru brokerajul in asigurari. Putini brokeri au ales pana acum sa intre pe aceasta piata, Aon Romania fiind unul dintre acestia.
„Am obtinut deja avizul CSSPP privind activitatea de marketing al prospectelor schemelor de pensii facultative. Credem ca pensiile private vor fi o componenta esentiala a oricarui program de beneficii pentru angajati”, a spus Karina Rosu.
Intrarea pe piata pensiilor private este insa conditionata de cresterea fortei de vanzari pe retail. „90% din clienti care ni se adreseaza sunt persoane juridice. Pentru a putea intra pe piata pensiilor private ar trebuie sa crestem fost de vanzari a companiei pe retail”, explica Florin Sava.
Pretul, criteriul favorit al clientului
Puterea financiara, indicii de solvabilitate si de lichiditate ai asiguratorului sunt criteriile tehnice pe care brokerii de asigurare le au in vedere atunci cand incheie un parteneriat cu compania. „Foarte important pentru noi este insa comportamentul la daune al companiei”, a afirmat Sava.
Criteriul hotarator in alegerea asiguratorului la care se incheie polita ramane insa cel invocat de client, de regula pretul: „Cei mai multi dintre clienti se indreapta spre asiguratorii care pun pe piata cele mai ieftine polite. In plus, aleg companiile care promit in contracte un rastimp scurt pentru decontare desi poate fi vorba de un asigurator recunoscut in piata ca rau platnic”, comenteaza alti reprezentanti ai pietei.
Pentru a se orienta mai bine in piata, brokerii pot prelua de la service-uri informatii privind promptitudinea cu care asiguratorul achita contravaloarea daunei: „Cateva service-uri iti pot furniza o baza statistica foarte curprinzatoare. Exista decontari directe intre asigurator si service, iar pe noi ne intereseaza cum decurge acest proces de plata: in cat timp achita asiguratorul, daca trebuie insistat foarte mult pentru a primi despagubirea etc.”, a spus Florin Sava.
Activ Asigurari are in prezent parteneriate cu 10 asiguratori. La cererea clientului, brokerul poate intermedia un contract de asigurare si la o alta companie.