Principalele
motive pentru care companiile europene se extind pe noi teritorii sunt:
„Un
număr din ce în ce mai mare de companii europene vizează extinderea, ca parte a
strategiei lor de dezvoltare și pentru a atrage noi angajați. Cu toate acestea,
extinderea pe noi teritorii poate fi un proces lent și costisitor – fie că e
problematică găsirea oamenilor potriviți sau înțelegerea mediului de business
în ce privește sistemul legal și fiscal”,
a declarat Juraj Gerzeni, director regional al EMEA TMF Group.
În ce
privește extinderea unei companii, este crucial „să fim conștienți de
importanța adaptării operațiunilor noastre la complexitățile piețelor
individuale – de la strategiile de vânzări la respectarea culturii și până la
practicile locale legate de resurse umane – și totodată să ne menținem
principiile operaționale de bază”, precizează Jose Papa Neto, director al
companiei WGSN, specializată în identificarea și analiza trendurilor.
Principala
problemă de ordin legal cu care se confruntă companiile europene care se extind
o constituie protecția datelor și reglementările referitor la confidențialitate
de pe noile piețe. Din punctul de vedere al resurselor umane și al salarizării,
dificile s-au dovedit cutumele, practicile și legile privind angajarea. Cât
despre problemele legate de contabilitate, cea mai gravă este birocrația
excesivă din sistemul de taxe.
Ca
atare, cel puțin jumătate din companiile europene care se extind recurg la
asistența specializată oferită de alte firme în domeniul contabilității, în cel
legal și în ce privește taxele. Peste 60% din respondenții din UE spun că ei
contează pe resursele furnizate de guvernul local și/sau de Camera de comerț
pentru a obține asistență în ce privește HR-ul, administrarea și salarizarea.
Tot pentru a acoperi aceste domenii, aproape o treime dintre respondenți
apelează la proprii angajați, dar și la consilieri externi.
„Cum
firmele europene care se extind pe noi teritorii se confruntă cu dificultăți
legate de forța de muncă locală, directorii recurg la externalizarea
serviciilor. Această tendință nu se limitează la extinderea companiilor din UE.
Firme de pe alte continente se confruntă cu probleme similare în România (nu
reușesc să ajungă la potențiali angajați potriviți) și apelează la companii
internaționale prezente pe piața autohtonă pentru a obține asistență
specializată în ce privește contabilitatea, asistența fiscală, resursele umane
și salarizarea”, a conchis Camelia Niță, Managing Director of TMF Group
România.
La
realizarea acestui studiu au participat 33 de directori financiari, 31 de
directori de operațiuni, 31 de directori ai departamentelor legale, 30 de
directori ai departamentelor de achiziții și 30 de directori ai departamentelor
de salarizare.
Companiile care au răspuns invitației de a participa la
realizarea acestui studiu sunt active în industria prelucrătoare (16%), IT
& tehnologie (16%), servicii profesionale (16%), servicii financiare (11%),
retail (8%), transport și turism (6%), construcții și imobiliare (5%), energie
și resurse naturale (5%).
Din companiile incluse în studiu, 80 au un venit
anual de mai puțin de 500 de milioane de dolari, iar 75 au un venit anual de
cel puțin 500 de milioane de dolari.