Totodata, 72% dintre romani – cel mai ridicat procent dintre tarile analizate – sustin ca stiu pe de rost sumele pe care trebuie sa le plateasca lunar, fiind urmati la acest capitol de letoni cu 63% si de polonezi cu 61%.
Potrivit aceluiasi studiu, 80% dintre romani sunt de parere ca isi administreaza eficient bugetul. De asemenea, romanii sunt cei mai increzatori in capacitatea lor de gestionare a venitului, fiind urmati de letoni si maghiari cu 75%, si de cehi cu 72%. Rusii se declara cel mai putin abili la acest capitol, doar 57% dintre ei considerand ca isi administreaza eficient bugetul.
Increderea romanilor in aptitudinea lor de a-si gestiona banii vine dintr-o buna cunoastere a veniturilor si cheltuielilor. 83% dintre romanii care au participat la studiu au declarat ca stiu exact cat castiga, 85% stiu cat datoreaza si 81% dintre ei stiu exact cat cheltuiesc in fiecare luna.
Atitudinea romanilor fata de modul in care isi administreaza bugetul reiese si din semnificatia pe care o atribuie cumparaturilor, 73% dintre ei nepercepand aceasta activitate ca pe o forma de recreere. Aceeasi parere este impartasita de 67% dintre polonezi, de 65% dintre letoni, si de 58% dintre cehi.
In plus, 78% dintre romani declara ca evalueaza toate posibilitatile de a-si reduce cheltuielile curente si sustin ca nu cumpara lucruri de care nu au cu adevarat nevoie, se arata in studiul publicat joi de GE Money.
Potrivit aceluiasi studiu GE Money, romanii sunt cel mai adesea influentati de familie si de prieteni in gestionarea veniturilor, 37% dintre acestia declarand ca iau hotarari in functie de sfaturile apropiatilor, fata de 27% dintre maghiari, si 25% dintre cehi.
Pe de alta parte, 19% dintre polonezi afirma ca isi administreaza bugetul tinand cont de sfaturile unui director de sucursala de la o institutie financiara, iar 15% dintre cehi declara ca sunt influentati de recomandarile unui consultant financiar.
72% dintre romani le spun partenerilor de viata cat castiga
Romanii au afirmat in proportie de 72% ca spun partenerului de viata suma reala a castigurilor lunare. La acest capitol, Romania este devansata doar de Cehia, cu un procent de 75%. Tot alaturi de partenerul de viata sunt luate si deciziile legate de bugetul alocat copiilor, 53% dintre respondentii romani declarand ca nu ar da bani celor mici fara sa se consulte inainte cu sotul sau sotia.
Atunci cand vine vorba de educatia financiara a copiilor, 79% dintre romani apreciaza ca este foarte important ca tinerii sa invete la scoala lucruri de baza despre bani si despre cum poate fi gestionat corect un buget. In plus, aproape jumatate din respondentii din Romania au declarat ca se implica ei insisi in formarea acestei educatii financiare, discutand cu copiii despre modul in care trebuie sa isi „gospodareasca” banii de buzunar.
Dintre toate cele sase tari analizate, romanii sunt, alaturi de letoni si rusi, pe primul loc in ceea ce priveste deschiderea fata de contractarea unui imprumut pentru imbunatatirea nivelului de trai, insa 77% dintre romani considera ca aceste imprumuturi trebuie sa fie mai mici decat averea lor. La polul opus se afla maghiarii care nu considera imprumuturile o modalitate viabila de crestere a standardului de viata.
Romanii isi aleg cu atentie produsele financiare
Romanii se afla pe primul loc si cand vine vorba de atentia cu care analizeaza si isi aleg produsele financiare. 62% dintre respondentii romani declara ca evalueaza cu atentie astfel de produse pentru a se asigura ca fac cea mai buna alegere.
Doar 48% dintre polonezi si 45% dintre maghiari se concentreaza asupra eficientei cu care isi aleg produsele financiare, fie ca e vorba de depozite, carduri de credit sau imprumuturi.
Aceeasi cercetare a mai relevat faptul ca produsele de investitie cu grad scazut de risc sunt preferate in Romania. 41% dintre respondenti au declarat ca aleg acest tip de produse, chiar daca aduc castiguri mai mici, fiind urmati de maghiari cu 39%, de cehi cu 38% si de polonezi cu 31%.
Acest studiu a fost realizat de catre compania de cercetare de piata TNS AISA la cererea GE Money pentru a evalua atitudinea fata de bani si cunostintele financiare ale populatiei din Europa Centrala si de Est.
„Aceasta serie de cercetari de piata ne ajuta sa intelegem mai bine pietele locale si sa avem in acelasi timp si o perspectiva de ansamblu asupra pietei regionale din care facem parte, Europa Centrala si de Est”, a declarat Alina Agurida, Marketing Manager GE Money.
La studiu au participat 3.600 de persoane, aproximativ 600 de respondenti din fiecare tara, cu varste cuprinse intre 18 si 65 ani din Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Letonia. Studiul a fost realizat in perioada iulie-august 2008.