Datele studiului MKOR compară anii 2023 și 2022, precum și 2023 și 2021, evidențiind evoluțiile și schimbările semnificative. Rezultatele studiului dezvăluie tendințele actuale în comportamentul de consum al românilor. Comportamentul de cumpărare al românilor poate fi influențat de interesul pentru consumul etic, inclusiv pentru articolele de fashion. 38% dintre români sunt consumatori etici și sunt conștienți de impactul pe care îl au alegerile lor de consum asupra mediului, astfel că adoptă un comportament responsabil, etic și asumat în ceea ce provește achizițiile.
Citește și: Fermierii care primesc 20.000 de euro GRATIS. Condiția simplă pentru a încasa banii
Consumatorul etic ia decizii responsabile în mod consecvent pe mai multe planuri ale vieții de zi cu zi, de la alegerea hranei, gestionarea resurselor, până la cumpărăturile de îmbrăcăminte sau încălțăminte.
Pentru a încuraja un stil de viață sustenabil, 45% dintre consumatorii etici evită consumul excesiv de articole fashion și cumpără mai puține haine, iar 23% caută alternative sustenabile.
Una dintre aceste alternative este conceptul „second-hand fashion” care este în continuare unul de nișă în România, însă poate crește pe fondul preocupării pentru consumul etic.
Achiziționarea de produse second-hand este o practică zilnică pentru 33% dintre consumatorii etici, în special pentru femei.
„Tehnologia evoluează într-un ritm alert, iar comportamentul consumatorilor se schimbă și se adaptează rapid noilor tendințe și instrumentelor digitale. Studiul nostru arată că experiența de cumpărare devine tot mai importantă. Deși consumul de articole de modă rămâne ridicat în rândul românilor, observăm o creștere a interesului pentru moda etică și sustenabilitate. Este esențial pentru retaileri să înțeleagă nevoile și preferințele consumatorilor, pentru a oferi servicii personalizate și inovatoare”, a explicat Cori Cimpoca, fondatiarea MKOR.
În comparație cu anul 2022, 7 din 10 români consideră că în 2023 cheltuielile pentru articole fashion au crescut. Suma medie cheltuită pentru o sesiune de shopping este de 381 de lei.
Românii dau cei mai mulți bani pe îmbrăcăminte, iar la ultima achiziție au cheltuit, în medie, 322 de lei pe haine. Referitor la canalele de achiziție, românii preferă cumpărăturile în magazine fizice, cu o ușoară creștere a interesului pentru online.
Aproximativ un sfert dintre români optează pentru un mix între canalele online și offline (24%), iar circa 2 din 10 români preferă să cumpere exclusiv online.
Odată cu tehnologia evoluează și comportamentul consumatorilor, iar experiențele digitale influențează decizia de a reveni în magazin pentru unu din doi consumatori.
Utilizarea telefonului mobil în magazinele fizice a crescut, iar 63% dintre consumatori folosesc telefonul pentru a accesa aplicațiile mobile ale magazinelor, carduri de fidelitate și plăți. Sistemele de plată contactless și self-checkout sunt și ele foarte populare.
Gen Z, Millennials, locuitorii din București și din zona centrală și de Nord-Vest a țării plătesc preponderent cu telefonul mobil, potrivit studiului, citat de retail.ro.