Scrisoarea anuala de informare este obligatorie si gratuita, se expediaza participantului la ultima adresa de corespondenta comunicata si contine date privind situatia contului personal de pensie privata la sfarsitul anului 2009, situatia financiara a fondului de pensii private ales de participantul respectiv, precum si situatia financiara a societatii de administrare a acelui fond de pensii.
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) recomanda tuturor participantilor sa verifice transmiterea scrisorii anuale de informare. In cazul in care aceasta scrisoare intarzie sa apara, participantii pot solicita in mod expres administratorului de fond indeplinirea obligatiilor de informare, avand posibilitatea de a apela, in ultima instanta, la CSSPP pentru solutionarea eventualelor probleme de comunicare aparute intre participant si reprezentantii fondului de pensii.
Cum arata scrisoarea anuala de informare
Pentru exemplificare, am atasat 2 mostre de scrisori anuale de informare, puse la dispozitie de doi dintre membrii APAPR – ING si Allianz Tiriac (AZT).
Cele doua mostre atasate nu contin date personale ale niciunui client, iar datele din tabelul de la sectiunea I – informatii privind activul personal acumulat de participant – reprezinta simulari si sunt prezentate doar cu titlu de exemplu, a precizat APAPR.
Intre cele doua mostre exista diferente (inclusiv in cadrul tabelului de la sectiunea I), intrucat una se adreseaza unui participant la un fond de pensii private obligatorii (Pilonul II) – ING – si cealalta unui participant la un fond de pensii private facultative (Pilonul III) – AZT (Allianz Tiriac).
Partea de date financiare a scrisorii are 3 sectiuni: informatii privind activul personal acumulat de participant, informatii privind situatia financiara a fondului de pensii si informatii privind situatia financiara a societatii de administrare a fondului de pensii.
Pentru clienti, cele mai relevante informatii sunt cele de la sectiunea I, care vizeaza acumularea din contul lor personal de pensie privata, potrivit APAPR.
Celelalte doua sectiuni prezinta situatia financiara a fondului de pensii in anul 2009, precum si situatia financiara a administratorului fondului de pensii in anul 2009. Ele sunt prezentate cu caracter informativ si au un grad mai redus de relevanta pentru client.
Daca nu primesc scrisoarea anuala de informare?
Daca in perioada urmatoare (care difera in functie de operatorul postal sau de curierat ales de administratori) un participant nu primeste scrisoarea de informare anuala, el trebuie sa se adreseze direct administratorului fondului sau de pensii private, care are obligatia legala de a ii expedia aceasta scrisoare.
Pentru ca participantul sa se asigure ca primeste in fiecare an scrisoarea de informare, el trebuie sa comunice in scris administratorului orice modificare a adresei de corespondenta sau a altor date personale.
Totodata, participantii la sistemul de pensii private isi pot verifica online situatia conturilor, majoritatea administratorilor avand o sectiune de informare pe site-urile proprii, dar si prin site-urile APAPR si CSSPP.
Suplimentar obligatiei de informare anuala, la cererea participantilor, administratorul are obligatia de pune la dispozitia acestora, in mod gratuit informatii privind participarea la fondul de pensii private, in conditiile prevazute de legislatie. Cuantumul tarifului pentru acordarea acestor informatii nu poate depasi costul efectiv al punerii la dispozitie a informatiilor.