Editura Curtea Veche
Colectia Carti cheie
Pret 24,2 lei
Titlu original : Leadership, flow and the making of meaning
Cartea intr-un minut:
O organizatie preocupata de fericirea angajatilor sai si profitabila inseamna, in opinia autorului, o afacere buna. Recunosti o astfel de organizatie dupa calitatea mediului de lucru, iar glumele dintre colegi fac o diferentiere clara fata de organizatiile unde angajatii par tot timpul epuizati.
Cronica DailyBusiness
Slujbele au ajuns sa insemne pentru multi oameni felul in care isi traiesc viata. 10-12 ore de munca pe zi pot fi pline de satisfactie si placere, pot fi stresante sau monotone. Ideea cartii este de a transforma organizatiile in afaceri care sa promoveze fericirea pentru proprii angajati. Oportunitatile de afaceri constau in descoperirea de noi moduri de abordare a acestei dorinte.
Oamenii vor sa munceasca din placere, sa fie mandri de munca pe care o fac si sa invete in permanenta ceva nou, folosindu-se de intregul lor potential. Daca angajatii vor lucra cu maxima placere si interes, castigatori vor fi atat compania cat si ei. Atat timp cat simt ca le lipseste ceva, nu putem spune ca sunt fericiti.
Insa, daca toata lumea ar fi cu adevarat fericita, nu ar mai fi deloc nevoie de afaceri. Fericirea nu ni se intampla pur si simplu. Este un lucru pe care noi il facem sa se intample si este rezultatul randamentului nostru maxim.
Poate ca banii, siguranta si confortul sunt necesare pentru a face ca oamenii sa fie fericiti, dar, cu siguranta, nu sunt suficiente. O persoana care simte ca insusirile sale sunt folosite la maximum, ca este capabila sa-si dezvolte potentialul si ca viata sa zilnica nu este stresanta sau monotona, ci plina de experiente placute, va lucra cu placere.
Dupa parerea unor psihologi, fiecare mosteneste un „punct de referinta” pentru fericire, mai mult sau mai putin neafectat de evenimentele exterioare. A castiga la loto poate sa aduca fericirea pentru o perioada de cateva luni, apoi se revine la starea initiala de fericire sau nefericire.
Multi adulti din clasa de mijloc muncesc din ce in ce mai multe ore, din dorinta de a detine simbolurile unei vieti bune – masini noi, case mai mari, vacante mai scumpe. Acestea, insa, distrug oportunitatea de a evolua ca indivizi, de a dobandi adevarata pretuire de sine, de a avea relatii stranse cu alti oameni.
A fi in centrul fluxului inseamna sa ai acel acut sentiment de placere ca tot ceea ce faci te defineste cel mai bine. Esti in flux atunci cand sarcina pe care o ai de indeplinit te atrage prin complexitatea sa intr-o asemenea masura, incat devii complet absorbit de ea.
Asta inseamna ca obiectivele iti sunt clare, feedbackul iti spune ca tot ceea ce faci conteaza, ca are consecinte, cand exista un echilibru intre capacitati si oportunitati, cand concentrarea asupra sferei de interes se intensifica.
Esti in flux cand conteaza numai prezentul, perceptia timpului se modifica, ajungi la pierderea eului, ca rezultat al intensitatii cu care te concentezi asupra obiectivelor.
Oamenii care ajung in functii de conducere in afaceri nu depind de ajutorul mediului pentru dezvoltarea lor. Ei isi cauta suportul de care au nevoie oriunde il pot gasi. Sunt hotarati sa invete, sa se schimbe si sa-si modeleze experientele astfel incat, in orice situatie s-ar afla, vor gasi un mod de a-si spori complexitatea vietii.
Motivul pentru care acestia se bucura de viata, chiar dupa dobandirea bogatiei si a confortului, consta in permanenta cautare de noi provocari, in incercarea de a-si dezvolta noi abilitati. Cu cat viata este mai complexa, cu atat lucrurile merg mai bine.
Un indiciu al calitatii vietii la locul de munca il reprezinta comportamentul oamenilor. „Acolo unde nu exista mult spatiu pentru flux, lucratorii tind sa fie posaci si au alura unor oameni invinsi si extenuati. Prin contrast, intr-un mediu ce favorizeaza fluxul, miscarile oamenilor sunt usoare si exuberante, iar coridoarele rasuna de glume si rasete”, spune autorul.
5 atitudini se disting ca fiind prioritare in atitudinea liderilor fata de viata. Prima este un optimism fara limite, a doua – o credinta puternica in importanta integritatii, increderii reciproce, a treia – un nivel foarte ridicat de ambitie dublata de perseverenta, a patra este o curiozitate constanta si dorinta de a invata si a cincea – empatia.
Pentru ca o persoana sa aiba parte de cat mai mult flux in viata, primul pas pe care trebuie sa-l faca este sa-si defineasca prioritatile, adica lucrurile pentru care considera ca viata merita traita.