Potrivit unui studiu realizat in primul trimestru din 2010 de compania de cercetare GfK, magazinele de proximitate se afla printre castigatorii crizei. Odata cu scaderea puterii de cumparare, romanii si-au redus vizitele la mall, iar acest lucru se vede cu ochiul liber. Multe dintre marile hipermarketuri sunt aproape pustii in timpul zilei.
Studiul, ce a inclus monitorizarea a 2.200 de gospodarii reprezentative la nivel national, arata ca frecventa de vizitare a magazinelor s-a redus cu 8,7% fata de T1 2009. Unde s-au dus toti acesti oameni? Potrivit specialistilor, mare parte au ales magazinele de cartier si pietele agro-alimentare, de unde pot cumpara produse mai ieftine decat din hipermarketuri.
”Am incercat sa aducem mai multe produse de stricta necesitate, de la paine la branza, lapte si carne de la producatori indepedenti, care nu intra in supermarketuri din cauza taxelor mari. Am reusit sa obtinem preturi bune si asta se vede”, explica Simona Luca, managerul unui magazin alimentar din cartierul Berceni, din Bucuresti.
Pentru a atrage cat mai multi dintre clientii marilor magazine, micii comercianti au lansat si un sistem de plata la salariu, care s-a dovedit castigator pentru multi dintre ei. ”Clientii vin si isi cumpara zilnic produsele de care au nevoie si ne platesc o data sau de doua ori pe luna, fara niciun fel de cost suplimentar, cand iau salariul. A fost o idee buna, pentru ca ne-am fidelizat cumparatorii”, a declarat omul de afaceri, pentru DailyBusiness.ro.
Simona Luca spune ca aceasta solutie de criza a fost una riscanta, insa rata de esec a fost relativ redusa. ”A trebuit sa ne asumam o parte din cheltuieli pentru o perioada, pana ce sistemul a inceput sa mearga.Am reusit sa ne selectam clientii in asa fel incat rata de neplata a fost foarte mica, de zero si ceva la suta”, a spus aceasta.`
[quote=Simona Luca, manager magazin de cartier]Ne-am format o clientela fidela, din locuitorii din zona. Vanzarea pe datorie este o afacere in care, pana la urma, avand in vedere criza, cu totii avem de castigat[/quote]
Expertul in retail Ciprian Moga, manager la Iquest Consulting spune ca fenomenul vanzarii ”pe datorie” exista de ani buni in toate magazinele rurale(chiar in anii de boom economic si de intrari masive de bani de la emigrantii romani). ”Vanzarea pe datorie mai ramane sa apara in anumite zone urbane. In randul categoriilor cu veniturilor reduse (anumite categorii de pensionari, salarii mici, someri)”, afirma Moga, pentru DailyBusiness.ro.
Analistul crede ca vanzarea pe datorie nu va afecta major afacerile marilor retaileri. ”S-ar putea in schimb sa „creeze” o piata noua, sau sa ocupe o zona inca libera (de exemplu pensionari cu posibilitati reduse de deplasare – doritori de proximitate si de credit)”, a afirmat Moga.
”Cu toate acestea, magazinele de proximitate au o arie de acoperire extrem de redusa (cateva strazi distanta), si la randul lor sunt putine la numar, pentru ca au fost ”decimate” de aparitia marilor suprafete”, a declarat managerul de la Iquest Consulting.
Marii retaileri, interesati de vanzarile la coltul strazii
Faptul ca aceste magazine de proximitate au un potential de crestere foarte bun este confirmat de interesul marilor retaileri pentru acest tip de retail.
Carrefour a deschis, recent, al treilea supermarket de cartier din Capitala, in zona Razoare, parte a unui program agresiv de extindere in zona de proximitate. Carrefour Market Razoare ofera o gama de aproximativ 6.900 de produse, din care 1.500 articole sunt marca proprie Carrefour.
La randul sau, Delhaize a inaugurat inca de anul trecut reteaua de magazine Red Market, finlandezii de la Rautakirja au lansat magazinele R-Kiosk, iar omul de afaceri Dinu Patriciu a investit in reteaua Mic.Ro, ce detine in prezent peste 15 magazine in Capitala si pregateste alte 300-400 de magazine, potrivit unor surse din piata.
”O crestere in cadrul acestui segment de retail ar putea veni dinspre proiecte de genul Kiosk sau mic.ro”, spune Ciprian Moga. ”Acestea sunt inca in faza de extindere, nu au atins un nivel ”de croaziera”, nu au o clientela stabila si nu pot fi considerate inca drept exemple de succes”, a mai declarat expertul.
Dincolo de plata pe datorie, specifica operatorilor independenti, aceste retele au incercat sa compenseze cu oferte promotionale, in special pe marcile private, si pe sisteme de bonusuri si promotii in genul celei dezvoltate de Mic.ro, ce a oferit un tichet de 8 lei celor care isi fac cumparaturile in magazin.
Marii retaileri vor contracara evolutia magazinelor de proximitate prin dezvoltarea marcilor proprii de distributie, spune Moga.
”Marca proprie permite un profit moderat, controlabil de retailer, si scuteste cheltuielile de marketing sin structura de costuri. Astfel, retailerii pot propune ”valoare pentru bani” prin marcile proprii. Fruntasi la acest capitol – Mega Image, probabil cea mai bine dezvoltata marca proprie din retailul romanesc, in opinia mea, urmata de Profi”, considera expertul.
Potrivit datelor statistice, la nivelul intregii tari functioneaza peste 30.000 de minimarketuri, dintre care peste 2.000 in Bucuresti, piata cu cel mai mare potential.
Promotiile, pe banda rulanta
Scaderea salariilor si pensiilor va taia puternic din vanzarile de retail din Romania, estimeaza specialistii.
Dupa un an 2009 in care, potrivit unui studiu al firmei poloneze de cercetare PMR, piata romaneasca a scazut cu 10,4%, la 195,4 miliarde lei (46,2 miliarde euro), dupa o crestere de 22,1% in 2008, perspectivele se anunta alarmante.
Potrivit unui studiu realizat de GfK, pentru prima data in ultimii 10 ani, piata de FMCG a scazut cu doua procente in primul trimestru din 2010, fata de primele trei luni din 2009. Ultima scadere, de 9%, fusese inregistrata in 2001.
[quote=Ciprian Moga, manager Iquest Consulting]Scaderea salariilor si pensiilor va influenta intr-o masura foarte mare evolutia retailului romanesc[/quote]
”Producatorii vor fi din ce in ce mai disperati. Cu toate restructurarile facute, mai jos de atat nu poti duce cheltuielile, in conditiile in care multe dintre ele cresc alert (combustibil, chirii in valuta etc). Costurile fixe trebuie acoperite, ratele la creditele de investitii trebuie platite. Combinat si cu presiunea imensa a retelelor de comert modern, se va ajunge la o escaladare fara precedent a promotiilor si gratuitatilor. Nimeni nu va mai fi capabil sa tina calculele sub control”, afirma un producator si distribuitor de produse de baza, citat de revista specializata Magazinul Progresiv.
[quote=manager din industria alimentara]In curand, nimic nu se va mai vinde fara gratuitate de cel putin 20-30%[/quote]
Dincolo de promotii, producatorii au mai gasit o solutie de criza: au redus gramajul produselor sau au taiat din retete, in asa fel incat sa poata mentine pretul la un nivel optim. Ce vor face de acum incolo, in conditiile scaderii salariilor si pensiilor? E greu de estimat.
”Efectele asupra profitabilitatii vor fi dramatice, iar consecintele pe termen lung asupra pretentiilor consumatorilor, greu de calculat.”, a declarat sursa citata.
Expertul in retail Ciprian Moga considera ca, in conditiile scaderii consumului, retalierii isi vor optimiza gamele pe majoritatea categoriilor. ”In special la produse alimentare, dar si la cele non-alimentare, atentia retailerilor se va concentra pe articolele ”locomotiva”. Gamele vor fi ceva mai restranse si produsele cu cea mai mare popularitate scoase la inaintare. Vor fi privilegiate articolele de prima necesitate”, a afirmat Moga.
Pe de alta parte, retailerii vor incuraja si mai puternic cumparaturile de impuls. ”Merchandisingul va trebui sa devina si mai eficient, si probabil ca schemele de optimizare, cu planograme centralizate (”pentru reducerea costurilor”) vor lasa locul, treptat, unui merchandising adaptat local. In fine, se va merge pe reducerea costurilor. Pe de alta parte, pe plan strategic, se va merge pe optimizarea retelelor de magazine. Ma astept in continuare ca diverse retele ori sa inchida anumite magazine, putin eficiente, ori sa le vanda la alti retaileri, investitori locali”, a afirmat Moga.
”Eu zic ca oamenii se vor indrepta din ce in ce mai mult spre magazinele de cartier si spre pietele agro-alimentare”, spune Simona Luca. ”Vor cumpara numai strictul necesar, alimentele de baza, tigari, alcool ieftin si apa minerala. Noi inca rezistam, insa daca preturile vor creste, pentru a compensa scaderea vanzarilor, vom avea probleme”, a mai spus managerul.
Potrivit studiului GfK, romanii aleg sa mearga tot mai putin la cumparaturi, iar atunci cand o fac, cumpara mai putine produse, in special pe cele ieftine.
Cu exceptia bauturilor, valoarea cheltuielilor pe categorii de produse a scazut puternic, cel mai mare declin, de 7,4% fiind inregistrat la produsele de ingrijire personala. O alta tendinta reflectata de studiu arata ca a crescut frecventa cumparaturilor realizate in timpul saptamanii, de la 68% in primele luni din 2009, la 70% in primele 3 luni din 2010.
Romanii s-au indreptat, in principal, spre magazinele discount, apoi spre hipermarketuri, in timp ce supermarketurile au inceput sa piarda din importanta in fata magazinelor de cartier.