Astfel, 25% dintre
liderii de business din Romania sunt foarte increzatori, iar 40% sunt
relativ increzatori ca firmele lor vor creste in 2013.
Cu toate acestea, ei
sunt mai putin optimisti privind cresterea industriei in care
activeaza – doar 4% sunt foarte increzatori in acest lucru. In ceea
ce priveste cifra de afaceri,
51% dintre ei se asteapta sa inregistreze o crestere moderata in
2013, de 5-10%, arata concluziile studiului „O
noua viziune a cresterii”, publicat marti
de Ernst & Young.
Estimarile privind
cresterea profitului
sunt de asemenea pozitive – 37% estimeaza ca vor avea o crestere de
5-10%, in timp ce 22% estimeaza o crestere de doua cifre a
profitului, de pana la 20%. Doar 9% dintre respondenti sunt foarte
optimisti, mizand pe un avans de 20%-30% al profitului.
„Cu toate ca 2013
se anunta un an cu provocari pe multe paliere, numeroase companii au
raspuns chestionarului nostru spunand ca se asteapta sa inregistreze
crestere”, a declarat Bogdan Ion, country
managing Partner Ernst & Young Romania.
[b]Focus pe cresterea
productivitatii[/b]
Pentru a face fata presiunilor impuse
de criza economica in mediul local de business in 2012, 30% din
oamenii de afaceri chestionati au declarat ca au recurs la reduceri
de costuri, iar 28% s-au concentrat pe cresterea productivitatii.
Desi costurile mici sunt considerate in
continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe
piata, conform raspunsurilor a 31% dintre cei chestionati, atentia
comunitatii locale de afaceri se concentreaza asupra unui nou factor
in 2013. Astfel, peste 39% dintre respondenti se asteapta ca
principala batalie competitiva sa fie data in acest an pe frontul
consolidarii notorietatii marcii si a cresterii increderii in brand.
In cazul in care piata va continua sa
aiba o evolutie slaba in urmatoarele 12 luni, sau chiar va intra in
declin, 76% dintre cei chestionati au declarat ca intentioneaza sa
ramana pe piata pana cand aceasta se va stabiliza. 46% dintre
respondenti mentioneaza ca sunt pregatiti sa faca fata provocarilor
in 2013 prin abordari inovative ale businessului, iar 15%
intentioneaza sa-si consolideze pozitia pe piata prin fuziuni si
achizitii.
[b]Satisfactia clientilor defineste
succesul pe piata locala[/b]
Satisfactia
clientilor este considerata de peste 77% dintre cei chestionati ca
fiind unul din cei mai importanti trei factori care definesc succesul
unei companii pe piata locala. Alaturi de acesta, liderii de business
mentioneaza rezultatele financiare (93%) si cota de piata (64%).
Peste 38% considera importanta si notorietatea marcii (brand
awareness).
In privinta cererii clientilor in
urmatoarele 12 luni, 66% dintre cei chestionati considera ca nu se
vor inregistra modificari majore, fata de doar 2% care se asteapta sa
asistam la modificari si 32% care considera ca va ramane la fel ca si
anul trecut.
[b]Personalul calificat face
diferenta[/b]
60% dintre oamenii de afaceri care au
participat la studiul Ernst & Young considera ca succesul
companiei lor pe piata depinde in mare masura de abilitatile echipei.
83% dintre cei chestionati considera ca nivelul de educatie al fortei
de munca este foarte important pentru reusita companiei.
In privinta echipei, doar 26% dintre
respondenti au declarat ca intentioneaza sa creasca numarul
angajatilor in 2013, iar 56% estimeaza ca vor mentine acelasi numar
de angajati ca si in anul precedent.
Daca 55% prevad o crestere de 5-10%
a salariilor in 2013, in linie cu rata estimata a inflatiei, 42%
se asteapta la o stagnare a nivelului salarial pentru urmatoarele 12
luni.
[b]Finantarea va continua sa fie in
principal prin credite bancare[/b]
47% dintre respondenti au mentionat ca
principala sursa de finantare a investitiilor companiilor lor in 2012
au fost creditele bancare, iar 45% intentioneaza sa apeleze la
aceeasi sursa pentru a-si finanta investitiile in 2013. Doar 41% iau
in calcul posibilitatea de a recurge la finantare europeana in 2013.
Raportul evidentiaza, de asemenea, ca
majoritatea celor chestionati acorda o mare atentie inovatiei.
Aceasta este considerata o sursa de
crestere in viitor si una din principalele parghii de generare de noi
oportunitati de business. Cu toate acestea, companiile din Romania
raman inca destul de timide cand se pune problema unor investitii in
inovatie. Majoritatea intentioneaza sa foloseasca in acest scop
resursele interne din companiei.
Astfel, 63% dintre respondenti au in
plan sa incurajeze inovatia in cadrul organizatiilor lor si doar 7%
declara ca intentioneaza sa faca parteneriate cu organizatii
specializate din domeniul cercetarii si al educatiei.
In acest context, doar 18% din companii
spun ca vor continua batalia preturilor mici pentru a-si creste
vanzarile in 2013. in schimb, 75% au raspuns ca vor introduce pe
piata produse/servicii noi pentru clientii existenti, 33%
intentioneaza sa intre pe piete noi cu produsele/serviciile pe care
le au, in timp ce 20% spun ca si-au regandit produsele pentru a ataca
piete geografice noi.
Studiul Ernst &
Young are la baza un chestionar aplicat in perioada 21 ianuarie –
5 februarie a acestui an. In raport se
analizeaza raspunsurile a 105 executivi de top, prezentandu-se
perceptia acestora asupra perspectivelor mediului de afaceri din
Romania in 2013.