„Romanii sunt grandomani. Daca azi fac o afacere de 1 milon de euro, maine isi fac un leasing de 1,5 milioane”, a afirmat, pentru DailyBusiness.ro, Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza.
„La noi prind servicii si produse care in alte tari tin de un segment redus, de lux, de elitism. In Romania pana si telefonia mobila, care afara e destul de scumpa, a ajuns un fenomen de masa”, a adaugat acesta.
Constantin Anton a organizat, in weekend, la World Trade Plaza din Bucuresti, a doua editie a Targului international de Francize si Branding. „E destul de dificil sa va spun ce afaceri la cheie sunt de succes si care nu sunt. Pot sa va spun ca se cauta, in principal, francizele pe food si servicii. In rest, succesul poate veni de oriunde”, a spus expertul.
La targ am intalnit francize pe tot felul de servicii. De la spalarea masinii in parcare la servicii juridice specializate, de la cosmetice la panificatie. Si preturile erau variate. De la 999 euro, pentru o spalatorie auto ambulanta, la 25.000 euro pentru o patiserie, la 6 milioane euro pentru un business in sectorul medical.
„Romania e un fel de Triunghi al Bermudelor in materie de business”, spune organizatorul. „Evolutiile economice pot fi cu greu anticipate, asa ca, daca vreti sa va deschideti o afacere in franciza, cel mai bine este sa observati cu atentie domeniul de activitate si apoi sa va decideti ce fel de afaceri se preteaza”, ne sfatuieste Anton.
Cu alte cuvinte, daca vreti sa incepeti o afacere, trebuie sa vedeti daca aveti vad comercial. Asta include locatia, de la pretul chiriei la traficul de posibili clienti din zona, la obiceiurile lor de consum, la concurenta din zona respectiva.
„Am fost multi si cei care au incercat sa copieze francize si au dat faliment. Sa va dau doar un singur motiv. Pe food, de exemplu, nu au luat in calcul ca antreprenorii care au franciza beneficiaza si de facilitati de aprovizionare speciale, de la produse la transport”, a mai spus acesta.
Asadar, cei care deschid afaceri pe numele unor firme care seamana unor francize originale (pe model „Adidas-Adibas”) nu au aceleasi avantaje ca si cei care lucreaza cu o companie-mama puternica.
[quote=Constantin Anton, presedinte Asociatia Romana de Franciza]O franciza nu iti aduce automat succesul. Trebuie sa stii unde, cand si cum sa o implementezi[/quote]
Presedintele Asociatiei Romane de Franciza spune ca sunt multe francize care au esuat in Romania pentru ca nu s-au adaptat specificului local.
„Au fost aduse multe francize in trecut care, pentru ca nu au luat in calcul preferintele romanilor, sa spunem in materie de alimentatie, s-au inchis imediat. Acum, daca va uitati, mai toti jucatorii care au francize pe food si-au adaptat meniurile la specificul local”, a precizat acesta.
Criza i-a lovit puternic pe francizori. Printre primii care au dat faliment au fost brokerii de credite si asigurari. „Au plecat puternic in piata, iar apoi au dat faliment rapid pentru ca nu faceau altceva decat sa duca dosarele clientilor la banca”, a afirmat Anton.
Principalul avantaj al achizitiei unei francize consta in faptul ca este construita de asa natura incat sa ofere un minim de risc cu un maxim de profit.
„O franciza inseamna in primul rand experienta celui care a creat-o, dincolo de aparatura, de licenta, sigla, promovare, credibilitate etc”, a declarat Anton. Daca nu aveti bani de investitii, exista francizori care ofera si solutii alternative, de la plata in rate, la posibilitatea de a accesa fonduri europene.
[img=1761]Constantin Anton[/img]
La targul din Bucuresti au fost prezentate zeci de afaceri la cheie. Printre noutati, Cellulem Block, o franciza spaniola de infrumusetare care promite recuperarea investitiei intre 16 si 24 de luni, un concept de casa de pariuri denumit GSBet, ce promite asocierea la o retea de 200 de agentii in toata tara, conceptul Coffee News, un ziar special dedicat cafenelelor, sau o spalatorie auto mobila intitulara Spalare in Parcare care, pentru 999 euro.
Mai multe detalii puteti afla [url=http://francizor.ro/]pe site-ul evenimentului[/url]
„Piata francizelor din Romania are potential de crestere in viitor, pe masura ca economia va iesi din criza economica”, afirma presedintele Asociatiei Romanie de Franciza.
„De la nivelul de 1,2 miliarde euro din 2008, a scazut temperat pana la 900 milioane in 2009-2010, iar in acest an va creste putin, insa vom inregistra un avans fata de anul trecut”, a mai spus Anton.
„Avem semnale ca sunt multe firme interesate sa intre in Romania prin francize, in special pe productie, inclusiv in agricultura. Motivele tin, in primul rand, de forta de munca ieftina de la noi si de scaderea preturilor terenurilor”, a mai declarat expertul.