Stelios Kehaghias activeaza in domeniu de circa 20 de ani. El a fost recent in Romania, unde a sustinut un seminar pe tema „Reinventeaza-ti afacerea – Calea spre crestere si succes”.
[b]DailyBusiness.ro:[/b] Care sunt cele mai importante strategii care pot ajuta o companie sa se recupereze dupa o perioada economica dificila?
[b]Stelios Kehaghias:[/b] Managementul crizelor in perioadele de recesiune este o provocare si implica numeroase „capcane”. Prima reactie naturala este una „defensiva”. Minimizati pierderile, protejati pozitia existenta si evitati o inrautatire. Intr-o piata care este caracterizata de instabilitate este normal sa se puna accentul pe termen scurt. Cu toate acestea, managerul trebuie sa fie capabil sa identifice care sunt oportunitatile si sa adopte strategia companiei. Intrebare care trebuie pusa este „Cand recesiunea se sfarseste, afacerea ta va fi mai competitiva sau nu?
Liderii trebuie sa aiba o imagine clara despre cat de rele sunt lucrurile sau cat de rele ar putea fi. Primul pas care trebuie facut intr-un mediu economic dificil este acela de a evalua in mod sistematic pozitia competitiva.
De asemenea, trebuie sa cuantifici impactul asupra afacerii tale. Cuantifica modul in care ar putea fi afectata situatia financiara in diferite scenarii si identifica modalitatile prin care sa reduci riscurile. [b]Pentru a te proteja ar trebui sa iei in calcul cel mai rau scenariu[/b]. Astfel vei intalni probabil o situatie mai putin dezastruoasa decat cea luata in calcul si iti vei reveni cand se termina perioada dificila.
Dupa stabilizarea afacerii, protejati-o de riscul de declin si asigurati-va ca dispune de lichiditatile necesare pentru depasirea crizei. Examineaza posibilitatile de a reduce costurile cu materia prima si lantul de aprovizionare, dar in acelasi timp profita de oportunitatea de a renunta la afacerile noncore (care nu sunt prioritare, n.r.). Aceasta este o oportunitate de a lua in considerare externalizarea unor servicii.
Companiile de succes vor anticipa schimbarile din domeniu si isi vor adapta modelele de afaceri pentru a obtine un avantaj in fata competitorilor.
[b]DB[/b]: Numiti cateva companii care au avut strategii foarte bune pentru a depasi criza globala.
[b]SK[/b]: Companiile care pot fi considerate „castigatoare” in timpul crizei sunt cele care au avut o strategie axata pe preturi si oferirea de plus valoare pentru clientii lor. Psihologia clientilor s-a schimbat pe parcursul recesiunii si acest lucru are un efect direct asupra comportamentului consumatorilor. Cei mai multi clienti pun accent pe alternative mai ieftine si amana achizitiile scumpe.
Astfel, printre companiile care au facut fata crizei se numara lanturile de supermarketuri, precum Lidl si Aldi, care s-au concentrat de marci proprii si preturi mici. Pozitia lor in piata nu este amenintata, iar conditiile de piata chiar sustin cresterea lor.
De asemenea, companiile aeriene Ryanair si EayJet, care sunt in competitie cu companiile aeriene traditionale, ofera transport aerian la tarife mai mici fata de concurentii lor.
O alta categorie de companii „castigatore” in fata crizei sunt cele mari, bogate, care au posibilitatea de a cumpara rivali mai mici cu probleme de lichiditate.
[b]DB[/b]: Ce face ca un model de afaceri sa fie unul de succes?
[b]SK[/b]: Un model de afaceri este „o poveste despre cum sa faci afaceri”. Un model de afacere de succes ofera o alternativa mai buna pentru clientii care sunt dispusi sa utilizeze produsele sau serviciile oferite. Doua teste critice care determina succesul unui model de afaceri sunt:
-Testul poveste – aveti o oferta interesanta pentru clienti?
-Testul numerelor – oferta pentru clienti va conduce la cresterea si sustinerea profitabilitatii?
Companiile ar trebui sa indrazneasca sa inoveze si sa reinventeze modelul lor de afaceri, deoarece acest lucru poate duce la un avantaj competitiv. Exemple de succes ale companiilor care-si reinventeaza modelel de afaceri sunt Amazon, Cirque du Soleil si Hilti.
[b]DB[/b]: Aveti cateva sfaturi pentru un tanar care doreste sa inceapa o afacere? Care ar fi prioritatile sale?
[b]SK[/b]: Antreprenorii care pornesc propria afacere ar trebui in primul rand sa se asigure ca au un concept bun si o oferta atractiva pentru clienti. Ei trebuie sa raspunda la intrebarea „Oare oferta mea este cea mai buna solutie pentru clientii tinta?”
Al doilea sfat este sa inceapa cu pasi mici, sa pastreze fixa structura costurilor si sa se asigure ca modelul de afaceri este unul flexibil pentru a face modificari in scopul de a perfectiona conceptul lor si de a raspunde mai eficient nevoilor clientilor.
In ceea ce priveste al treilea sfat, tinerii trebuie sa faca previziuni intemeiate si sa se asigur ca acestea vor dispune de lichiditatile necesare pentru a „supravietui” in primi ani, cand se asteapta ca dezvoltarea afacerii sa fie una lenta.
[b]DB[/b]: Cat de importanta este pregatirea profesionala pentru succesul afacerii?
[b]SK[/b]: Trainingurile de afaceri si programele precum MBA-urile sunt foarte importante pentru antreprenori si manageri. De exemplu, un MBA (Master of Business Administration) ofera managerilor posibilitatea sa inteleaga foarte bine contextul afacerii. Astfel de programe ofera o intelegere in profunzime a afacerii si doteaza directorii cu instrumente pentru a fi productiva.
De exemplu, pentru a putea sa gandeasca creativ, in termeni de strategie, este foarte important ca directorul sa aiba o buna intelegere a procesului de management strategic, problemele implicate si moduri alternative de a le rezolva.