Anvelopele de iarna sau „all-season” omologate sunt obligatorii de la 1 noiembrie pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, in cazul autoturismelor fiind necesare pentru toate cele 4 roti, iar pentru camioane doar pe rotile de tractiune.
Soferii care nu-si echipeaza masinile pentru sezonul rece pot fi sanctionati cu amenzi intre 2.500 si 4.000 de lei, si risca sa le fie retinut certificatul de inmatriculare al automobilului.
Neutilizarea anvelopelor potrivite creste riscul producerii unui accident, iar accidente mai multe inseamna despagubiri mai multe din partea societatilor de asigurari.
Dar au dreptul asiguratorii sa refuze plata daunelor? Da, in cazul in care exista clauze contractuale in acest sens. De asemenea, legal, [i]nu pot preveni de la plata daunele in cazul contractelor mai vechi, unde nu au fost impuse conditii legate de anvelopele de iarna[/i].
Astfel, asiguratorii au inceput sa adauge [b]clauze pe aceasta tema in noile contracte de asigurare[/b]. Pana in prezent au fost facute publice doua situatii de acest gen. Este vorba de doua companii din Top 5.
In acest sens, Generali Romania a inclus in contracte, incepand cu 1 septembrie, o fransiza de 30% la politele Casco.
„Se aplica o [b]fransiza de 30%[/b] din cuantumul pagubei daunelor survenite in perioada 1 noiembrie-28/29 februarie in timp ce masina era condusa pe drumurile publice fara ca aceasta sa fie dotata cu anvelope de iarna, in masura in care aceste fapte constituie contraventii potrivit reglementarilor privind circulatia rutiera”, a declarat Radu Ionescu, seful biroului de asigurari auto al companiei Generali Romania.
Acesta a adaugat ca numai contractele incheiate dupa 1 septembrie contin aceasta prevedere, iar in cazul celorlalte polite, [b]daunele vor fi lichidate in baza clauzelor agreate la semnarea politelor[/b], precizand ca nu pot fi refuzate de la plata pentru ca nu au fost masinile echipate cu anvelope de iarna, pentru ca acest lucru nu era precizat anterior in documente.
El a subliniat ca aceasta fransiza se aplica numai in cazurile in care pe drumul respectiv sunt conditii de iarna – zapada, gheata, polei.
„Pe drum uscat nu functioneaza aceasta clauza. Nu avem de ce sa-I aplicam clientului aceasta conditie daca se loveste, de exemplu, de un stalp, atata timp cat s-a produs pe un sector de drum uscat”, a mentionat Ionescu.
Gheorghe Grad, directorul general al SRBA – Broker de Asigurare si Reasigurare, a specificat ca noua clauza a Generali se aplica numai la contractele noi, nu la contractele in derulare.
O alta companie care a luat masuri impotriva soferilor este [b]Astra Asigurari, care a transmis brokerilor o notificare[/b] privind noile conditii de asigurare pentru politele Casco.
„Pana la acest moment doar Astra Asigurari ne-a informat privind modificarea conditiilor de asigurare a politelor facultative Casco. Astfel, potrivit OG nr. 5/2011 si a modificarilor OG 195/2002, [b]nu se acorda despagubiri[/b] pentru daunele provocate de ciocniri, loviri sau izbiri cu alte vehicule, animale sau orice alte corpuri mobile sau imobile aflate in afara autovehiculului, caderi in prapastie, derapari sau rasturnari [b]daca vehiculul nu este echipat cu anvelope de iarna[/b]. Aceste modificari se aplica si asiguratilor care au polite incheiate anterior publicarii ordonantei de urgenta”, au precizat reprezentantii Pintilie Broker de Asigurare.
Acesta notificare a fost primita si de catre Safety Broker.
Totusi, fenomenul nu s-a raspandit prea mult la nivelul pietei.
„Deocamdata, Omniasig nu a modificat conditiile contractului de asigurare facultativa Casco. In conditiile de asigurare nu este specificat in mod explicit un aspect referitor la anvelopele autoturismului asigurat, insa este mentionat faptul ca [b]vehiculul trebuie sa corespunda din punct de vedere tehnic si legal circulatiei pe drumurile publice[/b]. Iar legea in acest moment prevede in mod explicit ca masinile trebuie echipate cu cauciucuri de iarna”, au declarat reprezentantii companiei.
„Desigur, fiecare situatie trebuie analizata in concordanta cu conditiile in care a avut loc respectivul accident, si daca acesta a fost cauzat de lipsa echiparii corespunzatoare cu cauciucuri a masinii”, au adaugat oficialii Omniasig.
[b]Mai multi asiguratori ar putea schimba conditiile de asigurare[/b]
„Dupa parerea mea [b]toti asiguratorii isi vor alinia conditiile de asigurare[/b] similar cu Astra”, a declarat Viorel Vasile, managing partner al Safety Broker.
In acelasi timp, Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR), este de parere ca tot mai multi asiguratori vor incepe sa introduca, in contractele de asigurare, clauze referitoare la utilizarea anvelopelor de iarna.
De asemenea, el a spus ca asiguratii care nu au astfel de conditii in contracte trebuie sa fie despagubiti in cazul unor accidente.
Gheorghe Grad de la SRBA a subliniat ca societatile trebuie sa-si modifice conditiile de asigurare pentru a putea refuza plata unei daune, lucru neaplicabil contractelor in derulare, care trebuie despagubite, chiar daca masinile nu au nvelope de iarna, daca acest lucru nu s-a specificat in momentul semnarii politei Casco.
El a adaugat ca au aparut deja primele initiative de modificari, insa fenomenul nu s-a generalizat inca in piata.
„Clauzele introduse acum sunt valabile pentru politele emise de acum inainte, deci [b]aceste clauze nu se aplica retroactiv la politele aflate in derulare[/b]. Daca asiguratii au o polita in derulare nu trebuie sa isi faca probleme din acest punct de vedere”, a subliniat Viorel Vasile.
Soferii pot consulta un broker de asigurare la reinnoirea politelor Casco, acestia fiind informati despre schimbarile de acest gen introduse de asiguratori peste noapte.
Piata asigurarilor din Romania a inregistrat in primele noua luni din 2011 un volum de prime brute subscrise de 6,08 miliarde de lei, in scadere cu 3,71% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In acelasi timp, companiile de asigurari au platit [url= https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/scaderea-pietei-de-asigurari-atenuata-de-cresterea-asigurarilor-de-viata-si-de-locuinte-70827/]indemnizatii brute in valoare totala de 3,36 miliarde lei[/url], cu 8,93% mai putin fata de primele noua luni din 2010.