„In aceste conditii este de neexplicat de ce atentia
clasei politice din Romania
se indreapta numai catre investitiile pentru drumuri. In anii anteriori am fost
martorii unei proportii inverse in ceea ce priveste fondurile alocate pentru
calea ferata (6%) comparativ cu cele pentru drumuri (94%)”, potrivit unui comunicat al Asociatiei
Industriei Feroviare din Romania
(AIF), citat de Agerpres.
Potrivit datelor celor mai mari organizatii feroviare
internationale si europene (UIC si, respectiv, CER) pe marginea noului studiu
privind impactul sistemului de transport asupra societatii, transportul
feroviar prezinta avantaje clare in momentul calcularii costurilor externe.
Transportul rutier este responsabil pentru o cota covarsitoare
a costurilor externe, situata la 93%. Autoturismele genereaza costuri externe
de 62%, urmate de camioane care totalizeaza 14% din costurile externe,
furgonetele genereaza 9%, motocicletele au costuri externe de 5% iar autobuzele
de 4%.
Totalul costurilor externe in sectorul transporturilor in
UE-27 (fara Malta si Cipru – care nu detin cale ferata (n.r.) – dar incluzand
Norvegia si Elvetia (nu sunt state membre UE dar au cale ferata n.r.) se ridica
la peste 500 miliarde euro (cifre inregistrate in 2008), ceea ce inseamna
aproximativ 4% din PIB-ul UE. Daca sunt incluse si taxele de aglomerare sumei
sus-mentionate i se mai adauga un procent de la 0,9 pana la 1,9%, fapt care urca
impactul total al costurilor externe la 5 – 6% din PIB-ul UE.