Cele mai mari cresteri se anunta la produsele din import, iar din productia autohtona, la cele de panificatie.
Dragos Frumosu, liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FNSIA), a declarat pentru DailyBusiness ca avertismentele producatorilor privind posibilele cresteri de preturi din aceasta iarna, urmare a cresterii costurilor de productie, au devenit certitudini odata cu deprecierea monedei nationale in raport cu euro.
„Preturile vor creste in toata economia in urmatoarele doua luni”, a estimat Frumosu.
„Primul impact va fi asupra produselor de import (fructe exotice, dulciuri, bauturi etc), acolo unde deprecierea leului se simte cel mai puternic. Apoi va veni valul doi, in ianuarie, cand se vor scumpi produsele de baza (lapte, carne si produse de panificatie – n.r.), iar in ultimul val, in urmatoarele 2-3 luni, vom avea o noua majorare a preturilor la alimente si bauturi, datorata anuntatei scumpiri a carburantilor si energiei electrice, din 2008”, a mai spus Frumosu.
Liderul FNSIA afirma ca apropierea sarbatorilor de Craciun si anticipata crestere a vanzarilor in luna decembrie, va determina producatorii sa ridice tarifele mai repede decat era anticipat.
„La o cerere record pe piata alimentara, in preajma Craciunului, s-ar putea ca majorarile de preturi sa apara incepand cu 15-20 decembrie, iar la unele produse, cresterile de preturi sa fie chiar mai mari, de pana la 25-30%, mizand pe entuziasmul sarbatorilor si pe comportamentul consumatorist al romanilor”, este de parere Frumosu.
Marile retele de retail se feresc sa anunte majorari de preturi
Scumpirea produselor la producatori si importatori se va reliefa in mod direct in preturile la raft, cele pe care le platesc consumatorii. Daca producatorii nu ezita in a anunta majorari de tarife, invocand un cumul de factori economici, retailerii evita sa faca declaratii pe seama acestor evenimente considerate negative si care pot induce o scadere a volumului vanzarilor.
Contactati de catre DailyBusiness, oficialii hipermarketurilor Cora si Auchan nu au facut declaratii pe acest subiect.
„Nu poti, in perioada sarbatorilor, sa vii sa spui, ca hypermarket, sau orice alt magazin alimentar, indiferent de marime, ca maresti preturile. Dimpotriva, avand in vedere ca este o perioada de vanzari record, incerci sa te promovezi, nu sa iti faci publicitate negativa”, a declarat analistul economic Cristian Dinulescu.
Totusi, scumpirile de produse vor fi greu de tinut departe de rafturile retailerilor. Andreea Mihai, directorul de marketing Carrefour Romania, admite ca in prima parte a anului viitor ar putea aparea scumpiri, insa nuanteaza, spunand ca acestea vor fi evitate in perioada sarbatorilor de iarna.
„Noi incercam, prin discutii cu furnizorii, sa mentinem nemodificate preturile pentru acest sfarsit de an. Cel mai probabil, majorarile se vor simti in prima parte a anului viitor”, a precizat Mihai, pentru DailyBusiness.
Ea spune ca orice crestere de preturi are ca si consecinta directa scaderea profitabilitatii pentru categoriile afectate de majorari.
„Din punctul nostru de vedere, consumatorul este cel mai afectat de deprecierea monedei nationale, din cauza cresterii pretului produselor importate. In acelasi timp, deprecierea leului si cresterea pretului determina pentru anumite produse vanzari cu marja extrem de mica pentru a putea mentine preturile la nivelul redus”, a precizat Mihai.
Cauzele scumpirii: deprecierea leului si cresterea preturilor la carburanti
Patronatele din industria alimentara spun ca majorarile de preturi sunt motivate de cresterea costurilor de productie in care doi factori sunt primordiali. Primul este deprecierea leului, care duce la scumpirea materiilor prime aduse din import, sau dupa caz, la cresterea preturilor produselor importate. Al doilea factor este reprezentat de majorarea preturilor carburantilor, estimata la 20% inca din debutul anului 2008.
Cel mai ieftin carburant ar putea ajunge sa coste, pana la finele lui decembrie, 4 lei pe litru, cu peste o treime mai mult fata de inceputul anului 2007, a declarat recent, pentru DailyBusiness, Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP).
Motivul este unul cat se poate de simplu, la prima vedere. Pretul barilului de petrol, din care se rafineaza carburantii, a ajuns la un maxim de 99 de dolari in ultima luna, fata de 60-65 de dolari pe baril, cat era asta vara.
„Nu vom mai vedea preturi sub 4 lei pe litru la benzina, in acest sfarsit de an. Preturile vor creste esalonat, cate putin in fiecare saptamana, asa cum se intampla acum. Marile companii au luat aceasta decizie pentru a evita aparitia unor socuri puternice in economie, din cauza valului de scumpiri”, a spus Ion Tache.
„Cresterea preturilor carburantilor, daca va ajunge la un asemenea nivel, se va simti in primul rand in transporturi. Se vor scumpi inevitabil transportul rutier, feroviar, iar apoi vor urma scumpiri in lant, de la energie si pana la produsele din cosul zilnic”, a declarat si Aurelian Leca, presedintele Confederatiei Nationale a Patronatului Roman.
Potrivit lui Dragos Frumosu, liderul FNSIA, celor doi factori, deprecierea leului si cresterea preturilor carburantilor, li se vor adauga anuntata crestere a pretului la energie, ce va interveni la inceputul anului viitor.
„In conditiile in care costurile de productie vor creste accentuat, majorarile de preturi in economie vor fi inevitabile. Singura sansa pentru o limitare a efectelor acestora ar fi reducerea TVA-ului la alimente”, spune Frumosu.
Problema TVA-ul la alimente a devenit, de altfel, lait-motivul industriei alimentare. Patronii din industrie, de la cei din sectorul panificatiei, prelucrarii carnii si lactatelor, cu totii cer de luni de zile reducerea TVA, de la 16% la 6-7 procente.
Masura, spun ei, ar putea duce la mentinerea preturilor la nivelul actual si chiar la o scadere a acestora. Guvernul respinge insa reducerea taxei pe valoarea adaugata, motivand faptul ca o astfel de decizie ar afecta in mod puternic incasarile bugetare.
Trendul ascendent este prezent in toata Europa
O explicatie privind majorarea preturilor la produsele agro-alimentare vine inclusiv de la Mugur Isarescu, guvernatorul bancii centrale. Intr-o declaratie facuta recent la un simpozion pe teme de capital, Isarescu a declarat ca majorari insemnate de preturi, in special la produsele agro-alimentare, au loc peste tot in lume si urca inflatia, iar Romania nu este un caz izolat din acest punct de vedere.
„Omenirea intra intr-o alta etapa”, a declarat Isarescu. In perioada anterioara, importurile aveau un efect de temperare asupra preturilor. „Acest efect de temperare a disparut”, a spus Isarescu, mentionand ca au loc cresteri de preturi la produsele alimentare si in Europa si peste tot in lume.
In plus, „Romania are inca o agricultura dependenta de natura, nereformata”, asupra careia calamitatile naturale au un efect masiv, iar acest lucru se vede imediat in indicele inflatiei, in care alimentele au o pondere mare.
Intreaga Europa se confrunta in prezent cu cresterea preturilor la alimente.
„Preturile la lapte, unt si fainoase au crescut deja in medie cu 20% pana la 25%. In prezent, impactul va fi simtit de consumatori la preturile produselor derivate, precum iaurturile, branzeturile sau cerealele pentru micul dejun, care este de asteaptat sa creasca pana la sfarsitul anului cu 10%”, a explicat recent Jean-Pierre Roelands, directorul comercial a lantului belgian de supermarketuri Colruyit.
Cauza acestei cresteri este marirea preturilor materiilor prime agricole la nivel mondial. Ea este provocata de cresterea cererii in statele emergente, de recoltele proaste datorate schimbarilor climatice si de avantul pe care il iau biocarburantii, care „absorb” o parte din culturi.
Ascensiunea preturilor alimentare este deja clar vizibila in indicele global al inflatiei in Europa. In Italia, de pilda, pretul painii a crescut cu 7,3% intr-un an, iar cel al pastelor, prin excelenta mancarea nationala, cu 4,5%.
Xavier Durieu, secretar general al Federatiei Europene de Comert en Gross si en Detail (Eurocomert), spune ca europenii vor asista, dupa multe decenii, la o „recuperare a ramanerii in urma” a preturilor putin ridicate la produsele alimentare.
Frumosu: Fenomenul are si efecte secundare
Majorarile de preturi la produsele alimentare vor afecta puternic nu numai vanzarile, ci si productia, estimeaza Dragos Frumosu, liderul FNSIA.
„Majorarea preturilor afecteaza, in acelasi timp, atat cumparatorii cat si producatorii. Si asta pentru ca, in conditiile unor preturi mai mari, vanzarile se reduc, iar asta inseamna ori productie pe stoc, ori o necesara reducere a nivelului productiei”, considera Frumosu.
Preturile din Romania, inclusiv cele la produsele agro-alimentare, au avut o crestere anuala cuprinsa intre 6,6% si 6,85% la finalul lunii octombrie, ca urmare a presiunilor inflationiste cauzate de seceta si scumpirea petrolului pe pietele internationale, conform datelor Institutului National de Statistica (INS).
Iar cresterea preturilor s-a reflectat in mod direct in economie. Volumul cifrei de afaceri la produsele alimentare, bauturi si tutun a inregistrat o scadere cu 4,1% in luna septembrie 2007 comparativ cu luna august 2007, conform datelor INS.