„In 2011 nu am observant o evolutie pozitiva sau negativa a numarului solicitarilor de acest fel (de amanare a ratelor, n.r.). Primim cam acelasi numar de solicitari ca in anii trecuti (perioada de criza economica, n.r.), a declarat Robert Zanescu, directorul de comunicare al Bancpost.
El a adaugat ca procentul clientilor ce au credite de consum si beneficiaza de amanrea platii ratelor este de aproximativ 20%.
De asemenea, si la Banca Italo Romena numarul clientilor care isi amana plata ratelor nu s-a imbunatatit, ci a ramas aproximativ la fel ca anul trecut.
In acelasi timp, la Millennium Bank s-a observat o crestere usoara a clientilor care cer amanarea ratelor, in linie cu piata, iar la BanK Leumi s-a inregistrat o scadere a acestora in primul trimestru din acest an comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Reprezentantii CEC Bank au mentionat ca au restructurat pana la sfarsitul anului 2010 un procent de 13,0% din total portofoliu de credite, din care circa 7,8% aferent creditelor acordate persoanelor fizice (3.352 credite, 374,8 milioane lei) si circa 18,0% aferent creditelor persoanelor juridice (995 credite, 872,5 milioane lei).
[b]Cand se pot amana ratele[/b]
„Acceptam amanarea ratelor atunci cand clientul dovedeste ca i s-a diminuat sursa veniturilor, iar pana la data solicitarii de amanare a ratelor nu a intrerupt platile catre banca. Conditiile nu sunt mai stricte decat anul trecut, a precizat Letitia Popa, sef serviciu marketing – piata si produse in cadrul Bancii Italo Romena.
La randul lor, reprezentantii Millennium Bank au spus ca fiecare caz este analizat individual pentru identificarea celor mai bune variante prin care banca poate veni in sprijinul clientului. Aceste solutii se adreseaza atat clientilor care nu au inregistrat restante, cat si celor care au deja restante.
CEC Bank accepta amanarea, respectiv rescadentarea, reesalonarea sau restructurarea ratelor de credit pentru clientii persoane fizice care se afla in una din urmatoarele situatii: li s-au diminuat veniturile nete, comparativ cu cele luate in calcul la momentul acordarii creditului, ceea ce a determinat imposibilitatea onorarii la scadenta a obligatiilor contractuale; nu mai pot suporta nivelul obligatiilor lunare de plata.
„Trebuie insa sa ne protejam si sa ii protejam pe ceilalti clienti de tentativele de abuz, de aceea orice decizia se ia dupa ce analizam motivele pentru care se solicita aceasta derogare. Analiza nu este nici mai riguroasa nici mai relaxata decat in alte perioade. Trebuie doar ca situatia clientului sa fie reala si el sa o poata justifica”, a spus directorul de comunicare al Bancpost.
[b]Scaderea veniturilor, principalul motiv de amanare a ratelor[/b]
In general pierderea sau scaderea veniturilor, cresterea chelutielilor curente ori supra-indatorarea sunt motivele care ii aduc pe clientii Bancpost in situatia de a discuta amanarea platii ratelor, au mentionat reprezentantii bancii.
Letitia Popa a precizat ca in cazul Bancii Italo Romena, cel mai des, reducerea capacitatii de plata vine ca urmare a diminuarii veniturilor clientilor.
„Scaderea generala a activitatii reflectata in cifra de afaceri a condus la reducerea capacitatii de rambursare a ratelor”, au spus oficialii Bank Leumi.
Si incazul CEC Bank, cel mai utilizat motiv pentru amanarea ratelor de credit este legat de diminuarea veniturilor nete.
[b]Perioada maxima de amanare[/b]
In general, perioada de amanare a ratelor bancare este cuprinsa intre 3 si 12 luni.
„Se poate acorda o perioada de gratie de maximum 12 luni, in care clientul achita doar dobanda si eventualele comisioane. Dupa aceasta perioada, creditul este reesalonat in rate lunare egale pe perioada de rambursare ramasa”, au subliniat oficialii Millennium Bank.
„Exista si o solutie pe termen scurt, prin care clientii fara restante pot solicita, in anumite conditii, amanarea platii unei rate lunare, aceasta urmand sa fie achitata la sfarsitul creditului, impreuna cu ultima rata. Clientul poate solicita acest lucru de maximum trei ori pe toata durata creditului”, au adaugat acestia.
De asemenea, Bancpost ofera o perioada de gratie de cel mult 12 ani, dupa care se reanalizeaza capacitatea clientilor de rambursare.
„Perioada maxima de amanare a ratelor depinde de specificul activitatii clientilor. De regula amanarea se acorda pentru o perioada cuprinsa intre 3-12 luni”, a specificat seful de marketing al Bancii Italo Romena.
Perioada de gratie este de 1 an si in cazul Bank Leumi si CEC Bank.
Pe langa amanarea platii ratelor, bancile pot mari si perioada de rambursare a imprumuturilor.
Millennium Bank poate decide sa extinda perioada de rambursare pentru creditele de nevoi personale negarantate pana la 10 ani sau chiar pana la 20 de ani, daca imprumutul poate fi garantat cu o ipoteca.
„Toate solicitarile primite din partea clientilor sunt analizate, si in cazul in care sunt identificate surse de rambursare, se poate proceda la amanarea la plata a datoriilor. De la caz la caz, in functie de posibilitatile de rambursare, perioada de gratie poate fi cu mentinera sau prelungirea scadentei finale”, au spus oficialii Bank Leumi.
[b]Costuri in plus?[/b]
„In cazul in care clientii nostri cer amanarea ratelor, nu li se percepe niciun comision pentru amanarea platii ratelor si nici o dobanda mai mare”, a declarat Letitia Popa, sef serviciu marketing – piata si produse, Banca Italo Romena.
Totodata, Robert Zanescu, directorul de comunicare al Bancpost, a subliniat ca amanarea platii ratelor nu presupune niciun cost pentru clienti.
„Pentru acordarea perioadei de gratie, banca solicita doar un un comision de analiza a dosarului, a carui valoare este stabilita in functie de complexitatea solicitarii. Dobanda ramane neschimbata. Nu este perceput nici un alt comison suplimentar pentru amanare”, au mentionat oficialii Bank Leumi.
In acelasi timp, CEC Bank nu percepe comision pentru amanarea ratelor de credit.
Reprezentantii Millennium Bank au mai spus ca clientii care solicita sprijinul bancii in rambursarea creditelor trebuie sa aiba in continuare o sursa de venit, chiar daca mai mic decat cel dovedit la acordarea creditului. Daca sunt deja restanti, clientii trebuie sa ramburseze o parte din restantele acumulate.
Restantele mai mari de 30 de zile la plata creditelor acordate de catre banci populatiei au urcat in aprilie 2011 pana la 6,2 miliarde de lei, dupa ce in luna martie erau de 5,9 miliarde de lei, conform datelor BNR. In aprilie 2010 restantele erau de 3,9 miliarde de lei.