„Am un sentiment contradictoriu cand vad spectacolul de la televizor”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Gilda Lazar, director corporate affairs la Japan Tobacco International, unul dintre principalii jucatori din piata tutunului.
„La Vama Siret se vorbeste de o o retea de contrabanda de tigari cu bicicleta, cu fusta, cand de fapt fenomenul este mult mai mare. Noi am sesizat autoritatile de cazuri de contrabanda cu tirul, nu cu bicicleta”, a mai spus Lazar.
Managerul de la JTI se teme ca anchetele declansate de autoritati sa nu fie altceva decat un foc de paie, facute pentru a demonstra liderilor UE ca „se face curatenie” si a-i determina astfel sa voteze pentru intrarea Romaniei in Spatiul Schengen.
In plus, Gilda Lazar crede ca exista pericolul sa se generalizeze ideea ca toti vamesii sunt corupti. „Am lucrat cu vamesi cinstiti, care au descoperit cantitati uriase de tigari de contrabanda. Aceasta generalizare dauneaza Romaniei, pentru ca da apa la moara celor care acuza faptul ca pe la noi se poate trece orice marfa, fara control”, a mai spus reprezentanta JTI.
Si reprezentantii transportatorilor rutieri, cei care tranziteaza zilnic vamile romanesti, sustin ca Afacerea „Vami Curate” nu este altceva decat o operatiune de imagine.
„Avem de-a face, din pacate, doar cu un spectacol televizat. O butaforie, o desfasurare de forte fara continut”, spune Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
„La fel ca in cazurile de la Otopeni sau Ploiesti, au fost adusi la audieri zeci de vamesi si politisti si nu s-a intamplat nimic. Nici acum nu cred ca vom asista la altceva. E un simplu foc de paie, pentru a-i impresiona Schengen-ul”, a declarat Lixandru.
[quote=Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR]De 20 de ani se face trafic de tigari in Romania. Cand o sa vedem condamnari in aceste cazuri, abia atunci vom vorbi de justitie in Romania[/quote]
Dincolo de motivele si spectacolul arestarilor televizate in dosarul traficului de tigari de la frontiera, Gilda Lazar afirma ca a aflat cu stupoare faptul ca din acest an, la punctele de frontiera, au fost suspendate controalele cu scanner-ul a TIR-urilor care intra in tara.
„S-a cumparat aparatura speciala de scanare a tuturor transporturilor care intra in tara. Anul trecut, aceste scannere, existente in vami, au contribuit la reducerea contrabandei. Acum nu mai functioneaza decat cel din Portul Constanta. De ce? E un mister si pentru noi”, afirma managerul de la JTI.
Ordinul privind folosirea scannerelor in vami a fost suspendat de la 1 ianuarie. Vamesii au revenit la controlul clasic, prin sondaj, care vizeaza intre 1-3% din marfurile care trec prin punctele de frontiera.
Gilda Lazar spune ca a aflat de la Directia Vamilor ca decizia a fost luata ca urmare a solicitarii transportatorilor, care s-au plans de faptul ca scanarea intarzia mult operatiunile vamale. „Noi am cerut altceva. Sa se gaseasca o solutie pentru eficientizarea traficului, nu sa le opreasca de tot”, afirma Ion Lixandru, de la Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania.
Managerul de la Japan Tobacco International spune ca, dincolo de suspendarea scanarii tir-urilor, mai exista alte doua initiative care afecteaza piata tigarilor legale.
[quote=Gilda Lazar, JTI]Controalele in vama sunt blocate. Am intrat intr-o stare de expectativa din care castiga doar contrabandistii[/quote]
Prima o reprezinta initiativa legislativa a deputatului PDL William Branza. Acesta propune diminuarea taxelor platite de magazinele duty-free si slabirea controlului fiscal asupra acestora, prevazute de Ordonanta 54/2010, care a introdus noi masuri pentru combaterea evaziunii fiscale.
Cea de-a doua vizeaza intentia autoritatilor de a scoate la vanzare tigarile confiscate si nu a le distruge, ca pana acum.
Potrivit datelor Ministerului Administratiei si Internelor, in depozitele Politiei Romane s-ar afla peste 6,7 milioane de pachete de tigari confiscate in 2010.
„Vom avea un nou jucator in piata tigaretelor, statul. Care va vinde o marfa pe care nu a produs-o, pentru care nu plateste taxe. Ar fi un abuz”, a declarat Gilda Lazar.
Un tir de tigari de contrabanda aduce un profit de minim 500.000 euro
Potrivit ultimelor date ale companiei Novel Research, nivelul contrabandei cu tigari in Romania a crescut, in noiembrie 2010, la 28,9% din piata.
„Contrabanda a crescut dupa majorarea TVA-ului. Pana atunci reusisem ca prin masurile luate impreuna cu statul, sa scadem nivelul contrabandei de la 36,2% la 21,4%”, a explicat Gilda Lazar de la JTI.
Ea spune ca exista retele bine organizate de traficanti, care aduc tigari din Ucraina, Moldova sau Serbia. Acestia castiga milioane de euro, in conditiile in care pretul tigarilor in Romania este de 4-5 ori mai mare decat in statele respective. La un TIR plin cu 1.000-2.000 de baxuri se castiga intre 500.000 si 1 milion de euro.
Spre exemplu, cel mai ieftin pachet de tigari din Moldova, Plugarul,costa 1 leu in bani romanesti. La noi, cele mai ieftine tigari sunt Carpati, al caror pret este de 8 lei. La fel, in Ucraina, tigarile costa echivalentul a 4,5 lei, in timp ce in Romania pretul acestora este dublu.
„La un asemenea potential, nu e de mirare ca aceste retele prospera. Zonele cele mai expuse sunt, in momentul de fata, cele din nordul tarii, Brodina-Izvoarele Sucevei, Satu Mare, Tarna Mare, pe unde trec zilnic carausi cu baxuri de tigari”, afirma Lazar.
Cei mai multi sunt ucraineni, care primesc in jur de 10 dolari pe transport, in conditiile in care salariul minim in Ucraina e de 40 dolari. „Problema nu este neaparat cu acesti carausi. Pe noi ne intereseaza, in principal, cei care aduc tigarile cu camionul. Acolo e marea contrabanda”, afirma managerul de la JTI.
Potrivit estimarilor companiei de piata Novel Research, statul a pierdut, in ultimul trimestru din anul trecut, aproape 180 milioane de euro de pe urma contrabandei cu tigari.