- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Andreescu, ALD: In conditii de criza, companiile apeleaza mai mult la leasing operational

05 Nov, 00:01 • adrian.mihaltianu
Ovidiu Andreescu, directorul comercial al ALD Automotive, filiala grupului Societe Generale, a discutat intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre piata leasingului operational, incluzand efectele crizei financiare, evolutia pietei, clienti, cele mai cautate marci de masini, dar si obiectivele companiei.
Andreescu, ALD: In conditii de criza, companiile apeleaza mai mult la leasing operational

Profilul lui Ovidiu Andreescu pe KEY People

DailyBusiness:

Care sunt obiectivele companiei pe acest an si pentru urmatorii ani?
Ovidiu Andreescu: Pentru anul in curs, ne-am depasit deja target-ul stabilit, de 4.000 de vehicule si avem pentru anul viitor o flota estimata la 5.500 de vehicule. In prezent avem aproximativ 200 de clienti si vom avea circa 50-60 de clienti noi anul viitor. Cifra de afaceri estimata pentru 2009 este de 21-22 milioane euro.

DB: Ce cota de piata are ALD Automotive?
OA: Cred ca piata de leasing operational este in acest moment la circa 10.000 de vehicule vandute, din care noi avem 4.400 de vehicule. Deci, dupa numarul de unitati detinem peste 40% din piata. Insa, deocamdata nu exista un organism care sa faca studii de piata profesioniste pe acest segment.

DB: Cand considerati ca se va face o asociatie pe acest segment de leasing?
OA: Jucatorii de pe leasing operational nu au facut deocamdata niciun fel de asociatie pana acum. Nu cred ca se va face in 2009, cel mult, daca se vor asocia la cele doua asociatii de leasing financiar, sa se creeze un fel de divizie de leasing operational in cadrul lor. Nu exista nimic concret la momentul de fata.

DB: Care este ponderea clientilor in portofoliul companiei?
OA: Majoritatea clientilor sunt companii multinationale, circa 90% din portofoliu, restul de 10% sunt companii romanesti, dar al caror management a fost sau are contact cu lumea occidentala si cunoaste produsul de leasing de afara. In ultimul timp se observa o tendinta de crestere a numarului de companii romanesti interesate de leasing operational. Cred ca ponderea acestora va creste anul viitor pana la circa 12-13%.

DB: Din ce domenii sunt clientii ALD Automotive?
OA: Avem una dintre cele mai importante companii de telecomunicatii din Romania, foarte multe companii, poate cele mai importante, din industria farmaceutica, majoritatea companiilor din domeniul IT. Restul companiilor sunt de distributie, supermarketuri, hypermarketuri si altii.

[quote]Cei mai multi clienti – companii romanesti sunt din domeniile IT&C si distributie. [/quote]
DB: In prezent oferiti leasing numai pentru companii, v-ati gandit sa intrati si pe partea de retail?
OA: Din doua motive nu o sa facem aceasta mutare pentru cel putin 3-4 ani. Pe de-o parte business-ul de suflet al ALD in toata lumea este corporate, deci nu se ofera leasing operational catre persoane fizice, in 39 de tari unde este prezenta compania. Al doilea motiv este faptul ca in conditiile in care exista o anumita criza financiara la nivel mondial riscul este foarte mare pentru abordarea acestui gen de piata.

DB: In 2009, datorita crizei financiare, considerati ca se vor indrepta mai multe companii catre leasingul operational?
OA: Este trend-ul general. Companiile vor sa-si minimizeze riscul si fluctuatiile finatarii parcului auto. Parcul de automobile, dupa costurile de personal si chirii, este cel mai important cost in orice companie. In momentul in care companiile au risc minim pe parcul auto, o parte din business este stabil. Leasingul operational aduce o rata fixa lunara si preluarea riscurilor pentru administrarea parcului. Atunci, multe companii prefera sa-si diminueze riscul si sa aiba o situatie clara a cheltuielilor.

DB: Acest lucru va duce la o crestere mai accelerata a pietei de leasing operational?
OA: Ar putea avea acest efect in anul viitor, dar depinde de mersul si fluctuatiile pietei financiare. Depinde cat de tare va lovi aceasta criza Romania care este o piata atipica si care nu cred ca va fi atat de mult influentata de ceea ce se intampla la nivel mondial. In acest an se estimeaza ca leasingul operational va ajunge la 8-9% din totalul pietei de leasing, iar in 2009 aceasta pondere ar putea urca la 12-14%.

DB: Ce putere de crestere are leasingul operational in Romania?
OA: Leasingul operational este foarte la inceput in Romania. Pana la o pondere care exista in Europa Occidentala, de circa 50%, este loc si va creste sigur cel putin 5-6 ani de acum in colo – acest tip de leasing va fi un produs care va avea o crestere accelerata. In aproximativ 3 ani cred ca va ajunge la o pondere de 20% din totalul pietei de leasing.

DB: Ce pondere are leasingul operational in celelalte tari europene?
OA: Exista tari, precum Franta, Germania, Marea Britanie, unde leasingul operational ajunge la 60% din totalul pietei. In Austria, Spania si Italia ajunge la circa 40%. In pietele emergente, precum Polonia, unde leasingul operational are o pondere de 20%. In Ucraina cred ca procentul este mai mic decat in tara noastra.

DB: Care sunt marcile si modele de masini cele mai cautate?
OA: Noi oferim diverse marci si modele, de la Dacia Logan pana la Jaguar, Mercedes si altele. Suntem multi-brand si nu avem nicio afiliere cu niciun producator anume. Ca si pondere, masinile cele mai cautate sunt exact vehiculele cele mai cerute de catre companii pe piata. Un loc de frunte este ocupat de grupul Renault, fiind urmat de Ford, Volkswagen si Toyota.

DB: Clientii cauta masini adaptabile la trafic?
OA: Deocamdata partea de adaptare a autovehiculelor la conditiile de trafic nu am observat-o pe piata, ceea ce am observat foarte mult este atentia sporita fata de valoarea intregii cheltuieli pe o perioada de timp si atunci clientii incep sa se uite la modele cu motoare mai mici, mai economice.

Multe companii multinationale se gandesc la protejarea mediului si isi aleg vehicule cu emisii de dioxid de carbon foarte, foarte mici. Majoritatea vehiculelor sunt masini de companie, din clasa mica si medie, dar avem si exceptii, precum BMW X6, Jaguar, Range Rover sau Ford Mustang.

DB: In 2009 veti finanta si masini second-hand. Care sunt obiectivele companiei pe acest segment?
OA: Din acest an am inceput aceasta activitate, dar am avut un numar foarte mic de masini second-hand, doar 20-30 de vehicule, nerelevant pentru volumul nostru. Practic, 2009 este primul an in care trebuie sa facem revanzarea unor vehicule, cifra fiind in jurul a 900 de vehicule, pe care le vom vinde pe piata autovehiculelor uzate.

DB: Cat vor valora aceste masini?
OA: Nu pot da in acest moment o valoare. In principiu, depinde de ce se intampla pe piata auto, de restrictiile pietei, de taxa de poluare – daca va mai exista sau nu, de importul de masini uzate din Europa cu vechime foarte mare, care au o valoare mica de vanzare. In momentul unui flux foarte mare de vehicule uzate de peste 10 ani, toata piata de masini second-hand se poate prabusi, adica valoarea de revanzare va scadea.

Pe de alta parte, daca aceasta criza financiara mondiala determina o scadere a productiei de automobile noi, se va crea un deficit de autovehicule noi si tot mai multi consumatori se vor indrepta catre masini uzate, cu o stare buna, de 2-3 ani si este posibil ca aceasta valoare de revanzare sa creasca datorita cererii.

DB: Cum calculati valoarea de revanzare pentru masinile second-hand?
OA: Valoarea de revanzare este bazata pe tendintele pietei. Facem studii de piata, avem departament specializat pe asa ceva, care studiaza toate preturile de pe toate canalele de distributie a autovehiculelor uzate atat din Romania, cat si din tarile in care este ALD. Se fac comparatii si se ajunge la o politica agreata in toate tarile.

Avem informatii de la dealerii de autovehicule uzate si putem sa vedem care poate fi valoarea unui vehicul, spre exemplu la 3 ani si 100.000 de km. Valoarea de revanzare depinde foarte mult de tipul vehiculului, de tipul de motor, de optiuni, de culoare si asa mai departe. Sunt foarte multi factori care intra in aceasta ecuatie.

[quote]O masina germana va avea intotdeauna o valoare de revanzare mai ridicata decat una italiana sau franceza, pe piata din Romania, pentru ca este aceasta imagine a lucrului german bine facut[/quote]
DB: Pe ce perioada se poate incheia un contract de leasing operational?
OA: Leasingul operational, in ALD si politica noastra adaptata la Codul Fiscal, este intre 12 si 48 de luni sau un numar maxim de de 150.000 kilometri. In cazul in care o masina depaseste kilometrii, se opreste contractul.

DB: Ati avut cazuri in care ati incheiat contractul din acest motiv?
OA: Avem doar 2-3 cazuri pana in prezent. In principiu, contractele de leasing se bazeaza pe numarul de kilometri lunar sau anual. Spre exemplu, daca o firma de distributie face aproximativ 70.000 de km intr-un an, atunci adaptam durata finantarii la numarul de km, incadrandu-se in aproximativ 2 ani.

DB: Ce servicii oferiti clientilor?
OA: Avem un pachet foarte complex. Pe langa finantare, oferim managementul anvelopelor, intretinere completa a vehiculului din punct de vedere tehnic, oferim asistenta rutiera 24h/24h in Romania si in toate tarile europene. De asemenea, oferim vehicul de inlocuire in orice fel de probleme. Mai avem managementul combustibilului, lucram cu toate retelele mari de carburanti din tara.

DB: Ce presupune serviciul VIP?
OA: Oferim servicii adresate oamenilor foarte ocupati, care nu au timp de pierdut cu intretinerea autovehiculului, de tipul VIP. Doar printr-un singur telefon, un angajat al ALD preia masina respectivei persoane, o duce la service sau la spalatorie etc. Aproximativ 11% din autovehiculele pe care le gestionam beneficiaza de serviciul VIP. Acest procent este influentat de faptul ca serviciul VIP se adreseaza in principal persoanelor din middle si top management si este disponibil deocamdata numai in Bucuresti.

Urmărește Daily Business pe Google News