Controlul, desfasurat in perioada 25-29 ianuarie, a vizat 91 de puncte de lucru ale unor societati financiare nebancare care acorda credite de consum, 5 puncte de lucru care acorda credite ipotecare si 357 de case de amanet, se arata intr-un comunicat al ANPC.
„In urma controlului am constatat deficiente legate de informarea corecta a consumatorilor si modul de redactare a contractelor, aspecte menite sa defavorizeze beneficiarul creditului in raport cu creditorul, a declarat Constantin Cerbulescu (foto), presedinte ANPC.
„Sfatuim consumatorii sa fie extrem de atenti inainte de a semna un contract de credit. Sa se asigure ca au toate informatiile privind dobanda, termenele si penalitatile pretinse de creditor. Daca exista clauze neclare sau evident in defavoarea beneficiarului, sa nu semneze contractul. Odata semnat, contractul produce efecte si nu poate fi anulat decat in instanta”, a adaugat Cerbulescu.
La societati financiare nebancare care acorda credite, s-a descoperit publicitate la oferte de creditare care induc in eroare consumatorii sau nu contin toate informatiile referitoare la costurile creditului, contracte cu clauze prin care creditorul are dreptul sa modifice nivelul comisioanelor percepute, ceea ce contravine prevederilor legale, clauze contractuale care constrang consumatorii (rambursarea anticipata a minimum 3 rate, nu se acorda creditul in lipsa acordului consumatorului pentru prelucrarea datelor personale in scop de marketing).
La case de amanet s-a descoperit, de asemenea, publicitate inselatoare, liste de tarife si comisioane incomplete (nu sunt precizate preturile de achizitie pentru obiectele aduse in gaj, nu se mentioneaza comisionul perceput pentru imprumutul acordat), preturile si tarifele afisate nu contin TVA, potrivit sursei citate,