Meiu spune ca in ultimul timp au lucrat mult la capitolul transparenta, ceea ce s-a vazut la nivelul pietei. El a dat exemplul unei banci care isi promoveaza un credit cu mesajul „fara costuri ascunse”. El spune ca lipsa costurilor ascunse ar trebui sa reprezinte ceva normal, dar pentru bancile locale este „ceva revolutionar”, in conditiile in care in anii trecuti multe dintre ele promovau credite cu dobanzi mici, dar cu costuri totale foarte mari, din cauza comisioanelor ascunse.
In ultimii ani, s-au inasprit reglementarile sub care functioneaza bancile. Una din prevederile Autoritatii a impus institutiilor sa-si calculeze costurile creditelor dupa o formula bine stabilita si in functie de indicatori verificabili, a reamintit Meiu.
Cu toate acestea, pe piata inca mai exista banci care lanseaza credite cu dobanzi de 7-8% in lei, in timp ce costul total al imprumuturilor este mult mai mare. De asemenea, produsele riscante sunt incarcate de multe ori de banci cu comisioane consistente. Meiu spune insa ca pe masura ce creste concurenta dintre banci, va creste si transparenta lor fata de clienti.
„Daca nu isi schimba comportamentul, au toate sansele sa ramana cu produsele nevandute, asa cum se intampla brazii de craciun care se ofilesc in piata, pentru ca vanzatorii tin la pret”, spune Meiu.
Ce probleme reclama clientii la ANPC? Cresteri abuzive de dobanzi, mentinerea dobanzilor la niveluri foarte inalte, desi trendul pietei este de scadere, dar si dificultati la folosirea cardurilor. „Cei mai multi ne-au sesizat probleme la ATM-uri, respectiv blocarea banilor care trebuia eliberati”, a spus Meiu.
Numarul reclamatiilor primite de Autoritate este insa scazut raportat la amploarea pietei bancare. Anual se primesc doar cateva mii se reclamatii, in timp ce bancile au vandut 8 milioane de credite, circa 10 milioane de carduri si cateva milioane de depozite.
In ultimul timp au devenit mai vizibile actiuni ale autoritatilor pentru informarea romanilor despre produsele bancare, in special lansari de brosuri si site-uri. Anii trecuti, ANPC a obligat totodata toti operatorii comerciali sa afiseze numarul de telefon al Autoritatii, pentru clientii care au nelamuriri sau au ceva de reprosat. „N-am observat insa ca a crescut numarul de reclamatii prin telefon”, a declarat Meiu.
El spune ca principala preocupare a Autoritatii este transpunerea in legislatia locala a directivei europene privind creditul de consum.
„In viitor, vrem sa reglementam domeniul recuperatorilor de creante. Am primit multe plangeri de la clientii cu restante care semnalau comportamentul abuziv al recuperatorilor”, a mentionat directorul ANPC.