- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Apa minerala a ajuns la consum record in Romania

03 Jul, 01:01 • Redactia DailyBusiness
Companiile producatoare de apa minerala din Romania au inceput sa lucreze 7 zile din 7 pentru a face fata comenzilor, in conditiile in care consumul a crescut cu 50% fata de anul trecut si de 6 ori fata de acum 14 ani.
Apa minerala a ajuns la consum record in Romania

In 2007, romanii vor consuma 1,2 miliarde de litri de apa minerala, un record in materie, estimeaza Patronatul Apelor Minerale. Piata este estimata la circa 180-200 de milioane de euro pe anul trecut.

De la 200 de milioane de litri in 1990, la 1,2 miliarde de litri imbuteliati in 2007, fata de 890 de milioane de litri imbuteliati in 2006. Piata romaneasca a apelor minerale a crescut, urmare a investitiilor de peste 200 de milioane de euro si cresterii cererii consumatorilor. Romanii au descoperit in ultimii ani apa minerala, iar vanzarile din 2007, anuntate de Patronatul Apelor Minerale, vor ajunge la o cifra record, cu aproape 50% mai mare decat in 2006.

„Cresterea productiei vine pe fondul investitiilor efectuate de producatori, de circa 200 de milioane de euro, si urmare a cresterii cererii de pe piata, datorata conditiilor meteo”, a declarat Mihai Ianas, director executiv al Patronatului Apelor Minerale. El spune ca, totusi, profiturile pe aceasta piata nu sunt mari, situandu-se de regula intre 5% si 9%.

Conform datelor Societatii Nationale a Apelor Minerale din Romania, vanzarile de apa minerala au atins in luna mai un volum de 68,5 milioane de litri, in crestere cu 50% fata de lunile precedente. Iar tendinta este in crestere, estimandu-se ca, in luna august, se va ajunge la vanzari de minim 80 milioane de litri.

„S-a ajuns sa se lucreze in regim non-stop, in mai multe schimburi, pentru a se putea asigura cererea pietei, care este din ce in ce mai mare. In plus, in cele mai multe fabrici se lucreaza 7 zile din 7, pentru a se putea asigura productia contractata”, a mai declarat Ianas.

Producatorii raporteaza cresteri de vanzari de peste 50%

Principalii producatori de apa minerala, Romaqua Group, European Drinks, Bibco Biborteni, Quadrant Amroq Beverages, Dorna Apemin, detinuta de Coca Cola HBC, Perla Harghitei si Rio Bucovina, estimeaza o crestere a vanzarilor cu pana la 50% in 2007.

[quote=Mihai Ianas, director executiv Patronatul Apelor Minerale]Ideea e sa reusesti sa convingi pe cei din mediul rural sa consume apa minerala[/quote]
Carpatina, apa minerala vanduta de Lipomin, a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 20 % in lunile mai si iunie, comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. Acelasi procent de crestere l-a raportat si European Drinks.

La „Perla Harghitei”, cererile de apa minerala au crescut cu 30% fata de luna iunie a anului trecut. In iunie 2007, s-au comercializat 13,5 milioane de litri de apa minerala, fata de aceeasi perioada din anul trecut, cand s-au vandut 11 milioane de litri.

Fabrica de imbuteliere „Mineral Quantum” a anuntat ca lucreza deja la capacitate maxima, iar Grupul Romaqua, imbuteliatorul apelor minerale Borsec si Stanceni, a fost nevoit sa recruteze forta de munca suplimentara, pentru a face fata productiei.

„Lucram dupa un plan bine stabilit, insa cererea de apa este pe zi ce trece mai mare si putem sa crestem gradul de exploatare a sursei in conditiile in care am adus o noua linie tehnologica”, a declarat recent Aurelian Mituleci, directorul fabricii „Mineral Quantum”.

La randul sau, producatorul de apa minerala Biborteni estimeaza in acest an o crestere a vanzarilor cu 25-30% fata de 2006, pe fondul caniculei si a diversificarii ofertei. Compania a adus pe piata, in acest an, trei sortimente, cu grad diferit de carbonatare – Biborteni Forte, Biborteni Echilibrata, Biborteni Lejera disponibile in variantele de 0,5 si 1,5 litri.

„Biborteni detine in prezent 1% din piata bauturilor carbogazoase. Previzionam ca cele trei sortimente de apa minerala vor creste vanzarile cu 25-30% in 2007, fata de 2006. In plus, avem asteptari mari si de la Valea Brazilor, produs care ar trebui sa ne creasca vanzarile cu minim 20%”, a precizat Madalin Simion, brand manager Biborteni.

„Ca obiectiv, ne propunem sa ne mentinem cota de 5% pe piata de apa minerala si sa castigam, la nivelul unui an, 1-2%”, a mai spus Simion.

Si piata apei „la dozator” creste datorita caniculei

Cresteri importante de vanzari au inregistrat si companiile care vand apa imbuteliata in watercooler (sistem pentru racirea si incalzirea apei).

Compania La Fantana, liderul pe piata watercooler, cu vanzari estimate pentru 2007 la 18 mil. euro pe pietele din Romania si Serbia, estimeaza o crestere a consumului cu 50 % pe fondul caniculei.

„Facem fata cu greu cererii mari generate de canicula. Lucram si in zilele de duminica, logistica lucreaza mai mult decat intr-o perioada normala, pana la 12 ore pe zi, insa nu cred ca va fi nevoie de un program in 3 schimburi”, a declarat, recent, Cristian Amza, directorul general al companiei La Fantana.

Concurentii de la Cumpana, raporteaza cifre similare in ceea ce priveste cresterea vanzarilor. Cumpana estimeaza in 2007 vanzari de 5,5 mil. euro, fata de peste 4 mil. euro in 2006.

„Estimarile noastre de vanzari pe acest an prevad o crestere intr-un ritm constant, pe fondul existentei multor operatori pe acest segment, dar compensata cu prognoza meteo favorabila cresterii consumului de apa”, a declarat Valentin Nita, directorul general al companiei.

Aqua Regis, divizia de distributie de apa plata la dozator a grupului RTC, estimeaza anul acesta o cifra de afaceri de peste un milion de euro, in crestere cu 70% fata de 2006.

Hypermarketurile estimeaza vanzari mai mari cu cel putin 50 %

Alaturi de producatori, retailerii, in special hipermarketurile, anunta de asemenea cresteri importante de vanzari.

Reprezentantii Carrefour estimeaza pentru 2007 cresteri de cel putin 40%. Si asta in conditiile in care, la nivelul lunii iunie, compania a inregistrat o crestere de 80% a vanzarilor de apa imbuteliata fata de luna mai. „Pana acum, furnizorii de apa imbuteliata au facut fata cererii mari”, a declarat Andreea Mihai, managerul de marketing Carrefour Romania.

O situatie similara raporteaza si Auchan. Hipermarketul a anuntat cresteri cu 23% la vanzarile de apa plata si minerala. „Ne asteptam ca vanzarile sa creasca cu minimum 40% in lunile urmatoare la aceste produse, datorita sezonului de vara extrem de calduros anul acesta”, a declarat, citat de Newsin, directorul de comunicare Auchan, Mariana Dragan.

Si supermarketurile Real au raportat cresteri in medie cu minimum 50% in aceasta perioada. „Desigur ca sezonul cald aduce cu sine o cerere mare de produse din categoria bauturilor racoritoare, apa plata, minerala, sucuri de fructe si alte produse din aceasta categorie”, au adaugat reprezentantii retailerului.

Cresterea vanzarilor de apa minerala a determinat avansul acestei categorii cu o pozitie, pe locul cinci, in clasamentul celor mai bine vandute bunuri de larg consum, cu o valoare totala de aproximativ 564 milioane lei (160 milioane euro) in 2006.

Astfel, vanzarile de apa minerala in sectorul de retail au crescut in 2006 cu 38,6% fata de 2005, cand incasarile s-au ridicat la 406,9 milioane lei.

Un roman bea in medie 53 de litri de apa minerala

Romanii vor consuma in 2007, in medie, 53 de litri de apa minerala, in crestere fata de cifrele din 2006, atunci cand consumul mediu a fost de 47 de litri. Romanii consuma astazi de sase ori mai multa apa minerala fata de 1993. In 2000, consumul era de 35,6 litri pe cap de locuitor.

„Consumul de apa minerala este strans legat de situatia meteo, dar mai ales de puterea de cumparare. Cu cat cumparatorilor le vor creste veniturile, cu atat consumul si implicit productia va creste”, considera Mihai Ianas, director executiv al Patronatului Apelor Minerale.

El spune ca suntem insa departe de consumul de apa minerala din UE, acolo unde media este de 150 de litri pe an. In Ungaria, spre exemplu, consumul este de 61 de litri pe locuitor, in Serbia 50, in Croatia 70 de litri, iar in Italia, 150 de litri .

„La noi, consumul de apa minerala este in proportie de 70-80% in mediul urban, daca nu chiar mai mult. In conditiile in care 40% din populatia Romaniei locuieste in mediul rural iar consumul este foarte mic, de aici si media destul de slaba. Ideea e sa reusesti sa convingi pe cei din mediul rural sa consume apa minerala”, a mai spus Ianas.

Romanii consuma in proportie de 70% apa minerala carbogazoasa, in timp ce doar 30% cumpara apa minerala naturala plata. In alte state din UE, ponderea este inversa, iar in unele tari, procentul apei plate ajunge la 90% din consumul total.

Romanii au consumat anul trecut aproximativ 880 milioane de litri de apa imbuteliata, in scadere cu 4-5% fata de 2005, din cauza vremii nefavorabile.

70 % din pretul apei minerale, dat de ambalaj si transport

Pretul apei minerale este dat, in proportie de aproape 70% de transport si costurile legate de ambalare. Mihai Ianas, director executiv al Patronatului Apelor Minerale, spune ca, daca ar fi eliminate costurile uriase datorate transportului de la fabrica la beneficiar, pretul ar fi incomparabil mai mic.

„Preturile la apa minerala au ramas aceleasi de cativa ani. Si asta in conditiile in care transportul s-a scumpit, costurile de productie au crescut etc. In plus, suntem taxati la TVA la 16 la suta, desi e vorba de un produs alimentar. Cert este ca, oricum, preturile din Romania sunt incomparabil mai mici decat cele din UE”, a declarat Ianas.

„Nu o sa vedem prea curand produse din import pe piata, si asta pentru ca costurile legate de transport le-ar face necompetitive. Avem ape minerale de calitate si cred ca, oricum, produsele romaneasti ar face fata cu brio concurentei”, a mai spus reprezentantul Patronatului Apelor Minerale.

Principalul producator pe piata apelor minerale din Romania este Societatea Nationala a Apelor Minerale SA, ce exploateaza circa 16% din sursele de apa minerala. ANRM a mai acordat licente de explorare si exploatare si altor operatori, dar acestea se refera la zacaminte mici, ce pot asigura cantitati reduse. Cea mai mare concurenta este insa pe segmentul de imbuteliere, acolo unde activeaza 28 de societati.