In Romania, 12% din
totalul populatiei detine o asigurare de viata, in vreme ce 3% isi
directioneaza o parte din venituri catre o pensie de tip pilonul al
treilea, potrivit unui studiu GfK.
Studiul realizat in
tarile din regiune a privit mai atent un grup tinta cu un potential
ridicat: populatia mai tanara de 30 de ani. Datele ne arata ca 26%
dintre acestia au o asigurare personala si 39% una generala.
Cele mai multe
contracte incheiate sunt pentru autoturisme. O treime din populatia
tanara are o astfel de asigurare. Dar potentialul nu
este inca atins: odata cu cresterea nivelului de trai in regiune si
numarul tot mai mare de autoturisme, cererea pentru asigurarile auto
va creste si ea.
Anul trecut, 45%
din populatia Romaniei cu varsta pana in 30 de ani detinea o
asigurare, fie ea generala, personala sau pensie privata.
Doi dintre
indicatorii cheie legati de sistemul de asigurari se mentin stabili
in ultimii ani. Ponderea populatiei din Europa Centrala si de Est
care a incheiat o asigurare generala (apartament, casa ori masina) a fost
de 41% in 2008 si nu s-a schimbat in mod dramatic pana in 2011, cand
aceasta cota a atins 42%.
Aproape aceeasi
situatie o intalnim si in cazul asigurarilor personale (de viata, accident sau sanatate). 27% dintre persoanele din tarile CEE
aveau astfel de asigurari in 2008, iar in 2011 numarul lor era aproximativ la fel (26%).
Evolutia pietei
asigurarilor este strans legata de sectorul financiar. „In
vremuri de incertitudine, oamenii sunt mai atenti cu cheltuielile
lor. Asigurarile sunt produse cu implicare redusa, de aceea oamenii
sunt mult mai dispusi sa renunte la ele. Totusi, exista un potential
foarte mare in regiunea CEE, mai ales atunci cand vorbim despre
pensii private”, a spus Rastislav Kocan, regional GfK CEE
Executive.
Fiecare al optulea
locuitor din Europa Centrala si de Est are o asigurare de viata si
numai un numar restrans din populatie are grija de pensii pe cont
propriu.
„Importanta
asigurarii, prin orice metoda, a veniturilor din perioada pensiei va
deveni din ce in ce mai mare. Autoritatile publice, precum si
furnizorii de servicii financiare ar trebui sa explice acest lucru
populatiei”, a mentionat Christina Praßdorf, expert GfK pentru
piata de asigurari.
GfK colecteaza in fiecare an, incepand din 2000, date importante
despre evolutia sistemului de asigurari in pietele CEE pentru studiul
Insurance Market Data System (IMDS), un studiu care masoara
obiceiurile legate de asigurari ale locuitorilor cu varsta de peste
15 ani din 12 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Cehia,
Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Ucraina, Serbia,
Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania. Esantionul celor
chestionati in Romania este de 1.000 de persoane, iar datele sunt
valabile pentru anul 2011.
Prezenta pe piata
locala din 1992, GfK Romania a inregistrat o cifra de afaceri de
aproape 11 milioane euro in 2011.