„In aceasta luna se incheie finantarea de la Banca Mondiala, ramanem pe fondurile proprii, pe bugetul propriu al Comisiei. Cheltuielile de functionare ale Comisiei au fost platite de Banca Mondiala printr-o finantare de 1,6 milioane euro care a acoperit 18 luni”, a declarat Oancea pentru NewsIn.
Cele 1,6 milioane euro primite de la Banca Mondiala au asigurat 85% din cheltuielile de functionare ale Comisiei, restul fiind alocate din bani de la bugetul Ministerului Muncii, spune Oancea.
„Bugetul statului a oferit in aceasta perioada cam 15% din finantare. E vorba de plata taxelor si impozitelor, de TVA, impozit pe venit, contributiile la buget, toate astea au fost suportate din bugetul Ministerului Muncii prin contraponedere la finantarea Bancii Mondiale”, a explicat Oancea.
Potrivit legislatiei, arbitrul pietei pensiilor isi va finanta chetuielile din taxele si comisioanele aplicate afacerilor de gestionare a fondurilor private de pensii. Comisia are doua tipuri de surse de bani, din taxele de autorizare si de functionare.
Cum piata nu functioneaza inca la ceea ce Oancea numeste „parametri normali”, deoacamdata singura sursa „activa” de autofinantare ar fi taxele de autorizare, cu o posibila completare printr-un imprumut in contul incasarilor viitoare.
Arbitrul pietei pensiilor se va autofinanta din piata, fara a folosi bani de la buget, dupa modelul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), spune Oancea. „Ne vom autofinanta din piata, din taxele de autorizare si de functionare”, a adaugat Oancea. El a explicat ca „taxa de functionare este un fel de taxa de licenta, o suma lunara, calculata in functie de veniturile incasate de companiile de administrare a fondurilor private de pensii”.
„Firma care gestioneaza un fond de pensii private incaseaza doua taxe, din contributie si din activul net. Cu cat venitul net e mai mare, cu atat activul net creste. Noi vom lua un procent din veniturile incasate de administrator”, a explicat Oancea.
Deocamdata, institutia a stabilit un plafon al taxei de functionare de 10% din venitul net al administratorilor, a adaugat Oancea. „Comisia stabileste in fiecare an un buget, iar taxele vor fi calculate in functie de acesta”, a mai precizat Oancea.
Exista si alte surse de finantare, explica presedintele CSSPP. „Consiliul Comisiei se poate finanta si printr-un credit. Luam in calcul posibilitatea unui credit pe o perioada indelungata cu o perioada de gratie, pana cand piata va functiona la parametri normali”.
„Avem un buget care sa ne asigure functionarea cu 40 de angajati. Nu ne permitem nici sa angajam un numar mare de personal, nici sa acordam salarii foarte bune”, a mai spus Oancea, care nu a putut avansa o suma aproximativa in ce priveste bugetul pe anul 2007.