Scandalul a izbucnit dupa ce, miercuri, Mihai Grecu, directorul Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale, a declarat ca incepand din 2008, caietele de sarcini pentru concesionarea lucrarilor de constructie si reparatie a drumurilor vor contine o prevedere ce va obliga constructorii sa foloseasca un bitum cu polimeri. Bitumul este materialul de baza folosit la asfaltari.
„Solutia folosita la asfaltari va contine obligatoriu bitum modificat, care asigura o durata de viata mai mare drumului”, a declarat Grecu, precizand ca bitumul cu polimeri este mult mai elastic si mai rezistent. „Pretul este intr-adevar cu 20% mai mare, dar avand in vedere ca nu se va mai turna un strat atat de gros, costurile se vor reduce din volum”, a precizat Grecu.
Declaratia a fost preluata de mass-media, care a facut imediat legatura cu fabrica de bitum cu polimeri inaugurata recent de Rompetrol, unica firma care produce un asemenea material in Romania. Mai mult, in scandal au aparut o serie de declaratii incendiare ale fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu.
El a declarat ca actualul ministru liberal Ludovic Orban „pregateste o noua lovitura grea, de tip mafiot, data banului public si tuturor constructorilor de drumuri din Romania”, in favoarea omului de afaceri Dinu Patriciu. Berceanu a invocat declaratiile facute miercuri de conducerea Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, potrivit carora, incepand din anul 2008, toate drumurile nationale de categoria 1, 2 si 3 vor fi construite cu bitum polimer.
Democratul a atras atentia ca bitumul polimer este cu cel putin 20% mai scump decat bitumul folosit pana in prezent, iar Dinu Patriciu ar deveni astfel cel ce va asfalta drumurile din Romania.
„Regele asfaltului” contraataca
Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, poreclit de Berceanu drept viitorul „rege al asfaltului” a replicat joi acuzatiilor, lansand la randul sau o serie de afirmatii dure la adresa „mafiei” din domeniul constructiilor, care nu ar fi interesata, in opinia sa, sa construiasca drumuri durabile.
„Companiile care repara si intretin drumurile se constituie intr-o mafie si nu doresc folosirea bitumului polimerizat, un material care ar face ca drumurile sa fie reparate mai rar, deoarece veniturile acestor companii s-ar diminua astfel, a declarat presedintele Rompetrol.
El a subliniat ca bitumul polimerizat este produs in lume pe scara larga, de companii importante, precum Exxon sau BP, insa in Romania patrunde greu, din cauza ca „exista o cardasie intre politicieni si mafiotii drumurilor. Ei muta bordurile din loc in loc si asfalteaza ca sa aiba ce repara”, a spus Patriciu.
„Nu ma maguleste sa aflu ca sunt un nou rege al asfaltului, mai ales ca la nivelul grupului Rompetrol, numai 0,4% din cifra de afaceri este realizata din bitum”, a afirmat Dinu Patriciu. „Banuiam ca vom ajunge sa ne infruntam cu mafia drumurilor. Romanii merg pe drumuri proaste pentru ca se fac asfaltari perpetue si nu se respecta normele. Singurii care au interesul ca in Romania sa nu fie folosit bitumul polimerizat, un material modern si rezistent, sunt cei care repara drumurile”, a mai spus Patriciu. El a adaugat ca folosind acest material, se micsoreaza cu aproximativ 30% costurile de intretinere pe 5 ani, in timp ce costurile suplimentare la asfaltarea initiala sunt mai mari cu doar 5%.
Reprezentantul firmei Euroconstruct, care a devenit in ultimii ani una dintre cele mai mari firme de constructii de drumuri din Romania, Dan Besciu, a declarat, pe de alta parte ca introducerea bitumului polimerizat avantajeaza firmele care construiesc drumuri in Romania pentru ca pana acum a trebuit sa importe acest material la un pret mare.
„Acest bitum trebuia introdus demult pe piata din Romania, pentru ca are rezistenta mult mai mare si este foarte bun. Noi am facut demult cerere sa fie introdus acest tip de bitum in Romania deoarece am fost nevoiti sa-l importam din Austria si Ungaria pentru anumite lucrari. Nu am putut sa-l folosim la toate lucrarile pentru ca importul implica costuri foarte mari. Eu consider ca este mai avantajos sa-l folosim pe cel produs in tara”, a spus Besciu.
Patriciu il acuza indirect pe Casuneanu
Dinu Patriciu a evitat sa faca referiri directe la firmele sau oamenii de afaceri ce fac parte din asa-zisa „mafie” a drumurilor. El s-a referit, fara a pronunta nume, la un om de afaceri care i-a cumparat fiului sau o masina de peste 1 milion de euro, Bugatti Veyron, nominalizat anterior de catre presa ca fiind omul de afaceri Costel Casuneanu, din sfera de influenta a presedintelui Basescu.
„Daca s-ar folosi bitum polimerizat, niste domni si-ar pierde obiectul de munca, pentru ca vor repara drumurile doar la 5-6 ani, nu anual ca in prezent. Acest material va scoate din competitie fostii receptioneri si barmani, care fac azi autostrazi in Romania. Ei nu stiu ca acestea se fac cu computerul, nu cu buldozerul”, a afirmat Patriciu.
Patriciu a spus ca rafinaria Vega, din grupul Rompetrol, nu este singurul producator de bitum polimerizat din Romania. El a spus ca firma franceza Colas produce la Mangalia mai mult bitum polimerizat decat Vega. Patriciu a mai spus ca piata totala a bitumului este de 600.000 de tone anual, in timp ce capacitatea de productie a Vega este de 60.000 de tone anual si ar putea creste in functie de comenzi.
Dupa 2004, grupul Rompetrol a investit peste 7 milioane de dolari in construirea instatiei de productie a bitumului polimerizat la Vega. Presedintele Rompetrol a precizat ca in octombrie a primit o comanda de doar 72 de tone, pentru pistele aeroportului Baneasa.
Dinu Patriciu a dat ca exemplu drumul national DN2, intre Buzau si Urziceni, care in 1999 a fost reparat cu acest tip de asfalt si se prezinta bine si in prezent, desi este intens circulat.
Titlurile Rompetrol s-au apreciat pe fondul scandalului
Actiunile companiilor din grupul Rompetrol listate la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) si piata Rasdaq s-au apreciat puternic joi, in momentul in care a inceput conferinta sustinuta de Dinu Patriciu, presedintele grupului.
Astfel, daca actiunile Rompetrol Rafinare (RRC) – listata la BVB – au inceput sedinta in scadere, in ton cu piata, iar inaintea orei 12:00 se tranzactionau la cotatia de 0,105 lei (in scadere cu 1,87%), imediat dupa inceperea conferintei (ora 12), acestea au inregistrat un avans brusc pana la cotatia de 0,110 lei, ceea ce consemna o crestere cu 2,80% fata de inchiderea de miercuri.
Titlurile celeilalte companii din grupul Rompetrol listata la BVB – Rompetrol Well Services (PTR) – se tranzactionau anterior orei 12 la pretul de 1,43 lei, in stagnare fata de miercuri, iar in timpul conferintei au urcat pana la 1,52 lei, cu 6,29% peste pretul de inchidere de miercuri.
Actiunile Rompetrol Bucuresti (VEGA) – rafinaria Vega, listata pe Rasdaq, se tranzactionau inaintea conferintei la cotatia de 0,176 lei, in crestere cu 2,92% fata de sedinta anterioara, iar dupa ora 12 s-au apreciat puternic pana la 0,200 lei, ceea ce reprezenta o crestere cu 16,96%.
Dupa incheierea conferintei, actiunile celor trei companii au revenit in jurul cotatiilor de dinaintea orei 12. In jurul orei 13, actiunile Rompetrol Rafinare (RRC) se tranzactionau la 0,105 lei, in scadere cu 1,87%, titlurile Rompetrol Well Services (PTR) aveau un avans de 0,7%, la 1,44 lei, iar actiunile Rompetrol Bucuresti (VEGA) consemnau o crestere cu 5,26%, la 0,180 lei.