„RCA-ul: hârtia care nu înseamnă nimic”
RCA-ul este perceput
drept „hârtia pe care trebuie să o ai, pentru ca poliția să
nu-ți ia talonul” ori „biletul de reparație al mașinii
persoanei pe care ai accidentat-o”.
„Nefiind vorba despre un
produs pe care șoferii îl achiziționeaza în propriul folos,
acesta nu are vreo însemnătate”, declară Irina Rainer,
Qualitative Research Manager Exact Cercetare și Consultanță.
„Din
acest motiv, ei se orientează spre cele mai ieftine polițe RCA,
fiind astfel favorizate companiile care oferă cele mai competitive
prețuri”, mai adaugă coordonatorul studiului.
Șoferii,
nemulțumiți de tarifele ridicate perceputeȘoferii înțeleg
însă utilitatea RCA-ului și sunt de accord să achite anual o taxă
pentru a putea circula pe drumurile publice. Ei nu sunt însă de
acord cu tarifele ridicate pe care toți asiguratorii le practică
atunci când vine vorba de tinerii cu vârste mai mici de 30 de ani
și care ajung să achite circa 500 eur/an pentru a se putea deplasa,
spre exemplu, cu o mașina autohtonă.
Sunt de asemenea nemulțumiți
în legătură cu creșterile constante de prețuri, operate an de an
de companiile ce emit polițe de tip RCA și de scumpirile polițelor,
în cazul încadrării într-un anumit grad de risc, în funcție de
istoricul asiguratului (bonus malus).
„Asiguratorii trag
de timp”
Referindu-ne de
această dată la experiențele legate de reparația mașinii în
baza politei RCA a vinovatului, șoferii își manifestă din nou
nemulțumirea, afirmând că „asiguratorii trag de timp”.
Este vorba, pe de-o
parte, de timpii necesari oferirii autorizației de reparație: în
anumite cazuri, asiguratorul nu oferă autorizația de reparație pe
loc, ci își rezervă un termen pentru derularea unei anchete,
termen ce poate atinge chiar 90 de zile.
Pe de alta, este menționată
perioada relativ lungă din momentul în care șoferul se prezintă
la service cu mașina avariată și până în momentul primirii
acceptului de plată din partea asiguratorului.
Chestionați în
legătură cu varianta ideală de asigurare auto obligatorie, șoferii
și-ar dori ca fiecare mașină implicată într-un accident să
poată fi reparată pe RCA-ul propriu. Astfel, în situația în care
ar fi vorba despre un produs ce le este direct adresat, ei ar fi
dispuși să opteze pentru companii de renume, ce practică tarife
mai ridicate, dar în legătură cu care nu există dubii în ceea ce
privește calitatea reparației și timpul scurt de așteptare.
Asigurarea de tip
CASCO – „inutilă” pentru bărbați,
„o investiție care merită” pentru femei
În ceea ce privește
utilitatea asigurării de tip CASCO, părerile participanților la
studiu sunt total diferite din perspectiva categoriilor de gen.
Astfel, bărbații consideră că o astfel de investiție anuală, pe
lângă faptul că este una ridicată, nu le este utilă: „Dacă
aduni banii cheltuiți în decursul unui an pentru a repara daunele
survenite din vina ta, cheltui mai puțin decât valoarea primei
anuale de asigurare CASCO”.
Ei mai sunt de
părere că, în cazul unei mașini cu vechime de câțiva ani,
investiția în polițe CASCO nu se justifică: „În câțiva ani,
plătești la Casco întreaga contravaloare a mașinii. Mai bine pui
banii deoparte și îți cumperi alta”.
Femeile au însă o
cu totul altă perspectivă. Ele iau în calcul posibilitatea unor
evenimente rutiere cu daune semnificative: „Știu că dacă se va
întâmpla un accident, o pot repara fără a fi nevoită să scot
din buzunar în câteva zile o sumă imensă de bani”, „Investiția
merită pentru siguranța ta și a bugetului!”
Bărbații ar fi
însă deschiși în a contracta polițe CASCO în situația în care
companiile de asigurări le-ar returna după un interval prestabilit
o parte din suma achitată (ex: 10%), în situația neutilizării
poliței.
Femeile – principala
categorie de public pentru asigurarea facultativă pentru locuință
Mai prevăzătoare
din fire, femeile iau în calcul toate posibilele evenimente negative
ce ar putea avea loc de-a lungul timpului. De aceea, pe lângă
asigurarea de tip CASCO, asigurarea facultativă pentru locuință
reprezintă o prioritate pentru populația de gen feminin.
La fel ca
și în cazul politei CASCO, femeile se simt în siguranță atunci
când știu că orice ar putea apărea își găsește o rezolvare
imediată, fără un extra cost: „Plătesc
pentru confortul și liniștea mea”.
Studiul calitativ a
fost realizat de Exact Cercetare și Consultanță, cu posesori de asigurări
de tip RCA, CASCO și asigurare facultativă pentru locuință.
Participanții la studiu au fost atât femei, cât și bărbați, cu
vârste cuprinse între 18-39 de ani.
Analiza a fost realizată în
intervalul 3-17 iunie 2015 și au fost utilizate kit-uri Lego, ce permit explorarea subconștientului, prin
facilitarea exprimării opiniilor prin intermediul jocului.