„Comisia de Supaveghere a Asigurarilor (CSA) atrage atentia asupra faptului ca eliberarea acestui tip de document se va face doar de catre persoanele autorizate si doar in situatiile reglementate de norme, in caz contrar fiind atrasa raspundere penala, contraventional, civila sau administrativa, dupa caz”, a spus Toncescu.
Astfel, asiguratorii vor emite aceste documente numai atunci cand avariile autovehiculului asigurat Casco s-a produs fie in cazul unui accident de circulatie in care a rezultat numai avarierea propriului vehicul, fie in alte imprejurari (lovirea sau zgarierea masinii in parcare etc).
„In aceste cazuri nu este necesara deplasarea asiguratului Casco la unitatea de politie”, a spus presedintele CSA.
Documentul de introducere in reparatie a vehiculelor, care poate fi tiparit sau emis direct in sistemul informatic, va avea o serie unica si va fi eliberat in doua exemplare, originalul fiindu-i inmanat solicitantului.
Toate documentele, precum si alte rezultate din verificari, vor fi arhivate de asiguratori lunar si pastrate timp de 10 ani, potrivit reprezentantilor CSA.
Constatul amiabil pentru RCA ar putea intra in vigoare de la 1 iulie
Constatul amiabil cu privire la politele obligatorii de asigurare pentru raspunderea civila auto (RCA) va intra in vigoare cel mai probabil de la 1 iulie 2009, a declarat Angela Toncescu.
Constatul amiabil pentru accidentele rutiere usoare presupune ca soferii implicati in avarierea masinilor sa-si rezolve problemele legate de daune prin intelegere reciproca si prin intermediul societatilor de asigurarea unde au incheiat polite.
„In prezent, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor asteapta aprobarea oficiala de la reprezentantii Comitetului European de Asigurari in ce priveste formularul de constat amiabil”, a mentionat oficialul CSA.
Ea a adaugat ca, dupa publicarea acestor norme in Monitorul Oficial mai este nevoie de o perioada de 90 de zile pentru ca toti asiguratorii sa incheie un protocol pentru stabilirea dreptului la despagubire pentru propietarii sau utilizatorii vehiculelelor implicate in accident si sa-si pregateasca personalul pentru aplicarea acestor reglementarilor.
CSA a convocat si a avut numeroase intalniri, in ultimul timp, cu societatile de asigurari. In urma analizarii activitatii acestora CSA a luat o serie de masuri menite sa mentina stabilitatea financiara asigurarilor si astfel sa fie asigurate interesele asiguratorilor.
„Printre masurile luate de CSA, in contextul economic actual se numara solicitarea societatilor de asigurari sa comunice lunar Comisiei situatia rezervelor tehnice si acoperirea acestora cu active admise, si nu trimestrial cum erau publicate anterior”, a spus Toncescu.
O alta masura cu caracter prudential se refera la modificarea celor doua norme privind activele admise, sa acopere rezervele tehnice constituite atat pentru activitatea de asigurari generale, cat si pentru asigurarile de viata.
„Aceste masuri vor conduce la imbunatatirea calitatii si dispersiei activelor admise si ne vor permite noua identificarea mai din timp a eventualelor probleme generate de riscul de piata si, in consecinta, o reactie mai rapida a altor masuri care se impun pentru protejarea asiguratilor”, a declarat presedintele CSA.
O alta masura se refera la asigurarile RCA, politele putand fi emise si in sistem electronic de la 1 ianuarie, urmand ca din 2010 sa fie emise numai in acest sistem. Totodata, se va introduce sistemului „bonus malus” in tarifarea asigurarilor RCA, incepand cu data de 1 ianuarie 2010.
„Subliniez ca toate modificarile referitoare la asigurarile RCA au fost luat in contextul crizei financiare internationale, avandu-se in vedere ca daunalitatea pe acesta forma de asigurare este una ridicata. Asigurarile RCA reprezinta o parte importanta din portofoliile societatilor, de circa 25% la nivelul pietei”, a spus Toncescu.
Aceasta a emntionat ca asigurarile RCA si Casco genereaza trei sferturi din primele generale de asigurari subscrise in Romania.