De asemenea, companiile de asigurare vor elabora, in termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a proiectului de norma, proceduri scrise de primire si solutionare a reclamatiilor, inclusiv pe cale amiabila, pe care le vor transmite la CSA, conform Mediafax.
Potrivit normei, care a fost publicata in Monitorul Oficial in data de 7 aprilie, asiguratorii si brokerii vor infiinta un registru in care vor inregistra toate sesizarile si reclamatiile primite.
In termen de 30 de la intrarea in vigoare a normei, societatile de asigurare si brokerii vor elabora un sistem online de primire a reclamatiilor si sesizarilor de la petenti si vor desemna un colectiv de analiza si solutionare a acestora, format din personal de specialitate calificat si cu experienta in domeniul asigurarilor.
„Din colectivul de analiza si solutionare a reclamatiilor vor face parte juristi si, dupa caz, ingineri auto pentru reclamatiile referitoare la asigurari auto, ingineri constructori pentru reclamatiile referitoare la asigurari de constructii/bunuri, alte persoane de specialitate calificate pe tipurile de asigurari la care se refera reclamatiile, actuari pentru reclamatiile referitoare la asigurari de viata”, se mentioneaza in norma.
Componenta colectivului de analiza si solutionare a reclamatiilor va fi notificata CSA, precum si orice modificare a acestuia, in termen de 30 zile de la desemnarea sau modificarea acestuia.
Asiguratorii vor transmite pentru fiecare reclamatie primita de la CSA, in termen de 10 zile calendaristice de la primirea solicitarii, o nota de fundamentare intocmita de colectivul de analiza si solutionare a reclamatiilor, in care va fi justificata temeinic si cu respectarea legislatiei solutia adoptata, copia integrala a dosarului de dauna si conditiile de asigurare aplicabile in speta.
„Documentatia se va depune la registratura CSA sau se va transmite prin posta cu confirmare de primire si va fi semnata dupa caz, de conducerea executiva, de conducatorul activitatii de asigurari de viata si, respectiv, al activitatii de asigurari generale, in cazul asiguratorilor cu activitate compozita, sau de persoanele care ocupa functiile de conducere specifice domeniului asigurarilor, precum si de catre colectivul de analiza si solutionare a reclamatiei in speta”, se precizeaza in actul normativ.
Totodata, companiile de asigurare si brokerii vor transmite pentru fiecare reclamatie primita de la CSA, in termen de 10 zile calendaristice de la solicitare, o nota de fundamentare si toate informatiile, documentele si situatiile solicitate de institutie.
„Documentatia se va depune la registratura CSA sau se va transmite prin posta cu confirmare de primire si va fi semnata numai de persoanele semnificative”, se mai arata in norma.
In situatia in care aspectele sesizate prin reclamatia depusa la CSA necesita o cercetare mai amanuntita, conducerea executiva a asiguratorilor si brokerilor va solicita institutiei prelungirea termenelor de solutionare cu cel mult sapte zile calendaristice.
Potrivit actului normativ, CSA poate dispune, in situatia in care solutia adoptata de asigurator nu protejeaza interesele asiguratilor/pagubitilor, reanalizarea reclamatiei in conformitate cu dispozitiile legale sau emite o decizie individuala, prin care instituie obligatii in sarcina asiguratorului privind rezolvarea petitiei.
Incalcarea dispozitiilor din norma va fi sanctionata de CSA in conformitate cu prevederile Legii 32/2000 privind societatile de asigurare si reasigurare. Astfel, autoritatea de supraveghere poate sanctiona asiguratorul sau brokerul cu avertisment scris, amenda, iar in ultima instanta cu retragerea autorizatiei de functionare.
Pe piata asigurarilor activeaza peste 40 de companii de profil si aproape 500 de brokeri.
Anul trecut, conform datelor CSA, numarul reclamatiilor depuse la sediul institutiei a fost de circa 6.700, din care mai mult de jumatate au avut ca subiect polite auto RCA.
Piata asigurarilor generale si de viata a totalizat 8,8 miliarde de lei in 2009, in scadere cu 1,1%.