Asitrans va opera sub denumirea Euroins Romania incepand cu 1 ianuarie 2008, ca urmare a preluarii unui pachet de 85% din actiunile Asitrans de catre compania de asigurari bulgara Eurohold.
DailyBusiness:Care credeti ca au fost principalele evenimente care au marcat piata asigurarilor in 2007?
Andrei Gluvacov: Patrunderea unui grup puternic, precum Groupama (care a cumparat BT Asigurari – n.r.) si concentrarile aparute la nivelul pietei, cum este cazul Vienna Insurance, care detine cateva dintre cele mai mari companii de profil, au fost fara indoiala evenimente care au marcat piata locala de asigurari. De-acum incolo, ca sa rezisti, trebuie sa faci parte dintr-un grup puternic, sau sa te axezi pe o nisa care sa nu fie interesanta pentru cei mari.
DB:Ce puteti spune despre profitabilitatea sistemului asigurarilor?
AG:Probabil ca la finele anului majoritatea firmelor vor fi tot pe pierderi. Chiar daca vor exista si companii care vor finaliza anul pe profit. Este oarecum explicabil, avand in vedere ca multe companii incearca sa acapareze cat mai multa cota de piata. Acestea fie urmeaza o linie directoare din partea grupului, fie se pregatesc de vanzare, stiut fiind ca investitorii se uita cu predilectie la cota de piata a companiei. Se merge pe o pierdere planificata.
[quote]Cred ca atunci cand „lupii tineri” vor domina piata, atunci se vor produce si schimbari importante, pentru ca acum inca exista in asigurari manageri cu o mentalitate invechita[/quote]
DB:Pentru a reduce pierderile, care se produc in special pe segmentul auto, se vorbeste si de orientarea asiguratorilor catre alte segmente de piata?
AG:Indreptarea spre alte segmente decat cel auto poate fi si ea o solutie, dar depinde de constientizarea care exista la nivelul clientilor. Majoritatea sunt invatati sa-si asigure masina, viata si eventual casa. Un nou trend se observa la nivelul filialelor multinationalelor. Cei care fac parte din marile corporatii isi faca asigurari de proprietate, de raspundere civila, de viata, fiind o tendinta la nivelul intregului grup.
Constatul amiabil si asigurarea obligatorie de locuinta ar putea fi noutatile 2008
DB:Care vor fi principalele evenimente la nivelul pietei asigurarilor, in 2008?
AG:Pe de o parte, e vorba de introducerea sistemului bonus malus (centralizarea accidentelor auto si a gravitatii lor – n.r.) si a constatului amiabil. Pe de alta parte, se asteapta introducerea asigurarii obligatorii de locuinta. Intr-o varianta optimista, acesta ar putea deveni efectiva la jumatatea anului 2008. Majoritatea companiilor deja au aceasta asigurare in portofoliu, pe baza autorizatiei Comisiie de Supraveghere a Asigurarilor.
DB:Cum estimati ca va primi piata introducerea constatului amiabil?
AG:Cred ca se va produce un mic soc pe piata. La inceput vor aparea multe tentatii. S-ar putea regiza accidente, pentru a se putea incasa daunele. Ma refer in special la accidente din acelea importante care implica daune totale sau de o amploare similara. Societatile de asigurare vor trebui sa isi faca departamente antifrauda foarte bine puse la punct. Cred ca la inceput va fi un soc, dupa care piata se va calma.
DB:Ce fenomene disturba piata asigurarilor acum? Unii dintre actorii pietei se plangeau de dumping.
AG:Exista dumping, in special la nivelul pietei RCA. Totodata, sunt licitatii la care se practica dumping. Tarifele noastre se situeaza la nivelul mediei practicate de piata. Chiar daca am prezentat varianta tarifara minima la licitatie, am avut niveluri de preturi de doua-trei ori mai mari decat cei ce castigau licitatia. Iar noi am stabilit tarifele pe baza calculelor actuariale si putem acorda discounturi acolo unde stim ca daunalitatea e redusa. Chiar si asa, nu ne-am permis sa cerem de trei ori mai putin.
DB:Ce preconizati pentru tarifele la politele de asigurare auto in 2008 ?
AG:La nivelul pietei, se asteapta ca acestea sa creasca cu 25-30% si este un procent credibil pentru ca si limitele de despagubiri au crescut, iar incet-incet creste si numarul despagubirilor acordate pentru vatamari corporale. Atunci cand se stabileste valoarea primelor ne uitam in primul rand la frecventa daunelor. Totodata, tarifele au crescut din valorea despagubirilor si a tarifelor practicate in service-uri si la manopera si la piese auto.
DB:Cresterea tarifelor la service-uri poate fi considerata artificiala?
AG:Multi asiguratori si-au luat softuri specilizate pentru departamentele de daune, care includ repere de pret, de timp, de manopera etc. Daca principalii asiguratori din piata ar avea o politica unitara in negocierile cu service-urile, chiar legat de tarife, atunci poate ca nivelul costurilor politelor nu ar mai creste sau am putea avea chiar reduceri cu cateva zeci de procente.
DB:Cum sunt tarifele la politele de asigurare auto in raport cu statele din jur?
AG:In Bulgaria tarifele sunt mai mici. Fata de tarile din Europa Centrala si de Est tarifele din Romania sunt doar putin mai mici, iar fata de statele din Europa Occidentala tarifele sunt cu mult mai scazute.
DB:Ce crestere a volumului total al asigurarilor credeti ca s-ar putea obtine prin introducerea asigurarii obligatorii a locuintei?
AG:Volumul acestei piete a fost estimat la cateva sute de milioane de euro, deci cred ca va fi vorba de o crestere de sub 10% a pietei asigurarilor. Daca e obligatorie nu inseamna ca se vor asigura toti proprietarii de locuinta. Spre exemplu, pana acum cativa ani, gradul de acoperire al politelor RCA era de 60%, acum este de 90%. In ceea ce priveste asigurarea locuintei, in Turcia, tara in care sistemul a fost introdus de cativa ani, gradul de acoperire al asigurarilor este de 13%.
DB:Ce s-ar putea face pentru a se obtine un grad mai mare de acoperire?
AG:Depinde foarte mult de cum se va face colectarea politelor. Daca ne gandim la nivelul primei (10 euro/an in cazul locuintelor din materiale neomologate si 20 euro/an in cazul celor din materiale omologate), s-ar putea ca nici nu fie rentabil pentru companiile de asigurari sa o colecteze. Ca sa se asigure un grad mare de acoperire a asigurarilor de locuinte, ar fi bine de exemplu ca asigurarea sa se achite odata cu plata impozitului.
DB:Vi se pare utila introducerea acestei prevederi?
AG:Mi se o forma de ajutor reciproc. Se vor lua bani dinspre zonele unde riscurile sunt putine si se vor da acolo unde se produc daune. Nu stiu cat ii ajuta pe proprietarii de case o despagubire care poate ajunge la maxim 20.000 de euro. Apoi, proiectul de lege spune ca asigurarea obligatorie trebuie incheiata chiar daca ai o asigurare facultativa. Conform proiectului, asigurarea pe care deja o ai e valabila pana ajunge la termen, dupa care, la un interval de cateva zile, trebuie sa iti faci si asigurarea obligatorie. Daca vrei asigurarea casei la valoarea sa reala trebuie sa iti faci si o asigurare facultativa, dar nu poti renunta la cea obligatorie.
DB:Care dintre segmentele de asigurare sunt cele mai profitabile ?
AG:Asigurarile de proprietati sau de bunuri, unde despagubirile sunt destul de rare. Mai sunt profitabile raspunderile civile si profesionale. Cele de echipamente sunt destul de profitabile. Din pacate, acest segment nu evolueaza asa cum se intampla in strainatate.
DB:Cand estimati ca se va produce o normalizare la nivelul pietei de asigurari auto?
AG:Mai devreme de cinci ani nu vad o normalizare a pietei, iar cinci ani este un rastimp optimist. Daca vrei performanta trebuie sa satisfaci clientul. Altfel, degeaba ai cotatiile cele mai mici. Atunci cand intreaga piata se va orienta spre a oferi servicii cat mai variate clientului, atunci se va schimba ceva. Cred ca atunci cand „lupii tineri” vor domina piata, atunci se vor produce si schimbari importante, pentru ca acum inca exista in asigurari manageri cu o mentalitate invechita.
Asitrans vrea 3-5% din piata in 2010
DB:Ce asteptari are Asitrans pentru anul viitor?
AG:De la anul ne vom numi Euroins Romania. Vom face parte din Euroins Insurance Group, un grup care se va intinde la nivelul a 5 state din zona, dar deocamdata se va concentra doar pe zona Balcanilor (Bulgaria, Macedonia, Serbia, Turcia, Romania).
Ca grup, vrem sa detinem cam 5-10 pocente din piata de profil din Balcani, iar pe plan local estimama ca vom avea intre 3 si 5 % din piata pana in 2010, in conditiile in care acum avem cam 1,6% din piata.
DB:Cum au mers vanzarile anul acesta?
AG:Anul acesta ne asteptam la 30 mil. euro, anul viitor la 50 de mil. euro, iar in 2009 la 70 de milioane de euro. Am avut o crestere de 144% numai in 2005. Ne-am fi dezvoltat mai mult daca am fi avut in spate un actionar care sa ne acorde mai mult sprijin financiar. La un moment dat am trebuit chiar sa mai franam din vanzari pentru ca nu ne mai „tineau buzunarele”. Puteam vinde mult mai mult decat ne permitea capitalul.
DB:Vor exista schimbari de ponderi la nivelul segmentelor de asigurare pentru Asitrans?
AG:Nu cred. Cred ca in 2008 vom avea 80% asigurari auto, iar restul, asigurari de raspundere civila, proprietati, echipamente, asistenta turistica, accidente, au in medie cam 2,70%. Am estimat o crestere de 67% pentru anul viitor si am vrea ca majorarea pe auto sa fie mai mica. Incercam sa scadem ponderea asigurarilor auto. Chiar daca nu avem profituri semnificative pe auto ne bucura faptul ca avem clienti fideli, cam 30% din total asigurari.
DB:Exista segmente noi pe care veti miza?
AG:Am vrea ca un avant mai mare sa il avem pe zona de asigurari agricole, cu care am intrat pe piata anul acesta. O alta linie pe care o vom dezvolta vor fi asigurarile medicale cu care vom intra pe piata de anul viitor.
DB:Ce strategie de vanzari ati aplicat?
AG:Am introdus in permanenta servicii noi. Atunci cand am introdus fransiza am adaugat la polita si anumite servicii suplimentare, care ne-au adus mai multi clienti, de exemplu am introdus pentru prima oara in Romania plata RCA in rate.