Pretextul promovarii acestei initiative ar fi incurajarea vanzarilor producatorilor alimentari in piete, dar si revigorarea comertului traditional, al asa-numitelor magazine de cartier, se arata in comunicatul Asociatiei.
„Initiativa nu doar ca nu si-ar atinge scopurile, oricum discutabile, dar ar conduce la distorsionari periculoase ale pietei. De altfel, nu ar fi prima data cand, fara o consultare reala a tuturor partilor implicate, s-ar promova acte normative cu consecinte nefericite, la care legiuitorul nu a reflectat inaintea votului final”, au spus oficialii AMRCR.
Acestia au precizat ca orarul de functionare al oricarui magazin trebuie sa fie rezultatul exclusiv al deciziei conducerii acestuia, cu respectarea normelor legale in vigoare.
„Restrictiile referitoare la acest subiect se repercuteaza, intai de toate, asupra clientilor marilor magazine, privati de posibilitatea legitima de a-si face cumparaturile, alegandu-si, in mod suveran, magazinul preferat si ziua din saptamana cand doresc sa iasa la cumparaturi”, se mai arata in comunicat.
Reprezentantii AMRCR au subliniat faptul ca in cazul in care consumatorii romani aleg sa-si faca aprovizionarea in unitati ale comertului traditional (piete, targuri, magazine mici etc.), au la dispozitie orice zi a saptamanii, si acum, si in cazul adoptarii noii propuneri. Nimic nu-i obliga sa opteze pentru marile magazine in afara de calitatea superioara a produselor si serviciilor, diversitatea gamei de produse comercializate si preturile mai bune.
„Interventia statului in acest mod abuziv sfideaza absurdul, incercand sa creeze un avantaj concurential neloial fara a avea vreun moment intentia sa imbunatateasca serviciile prestate populatiei, ci doar impiedicarea desfasurarii activitatii unor comercianti apreciati de public, platitori de taxe si impozite, angajatori de top – peste 50.000 de locuri de munca create in retail. Se uita si faptul ca primele 10 retele de retail din Romania contribuie in proportie de 12% la PIB-ul Romaniei„, au precizat reprezentantii Asociatiei.
Ei au adaugat ca legumele si fructele in Romania pot fi gasite maxim 3 luni pe an, atat cat permit conditiile climaterice din tara. In restul anului, acestea provin din import, asa ca vor fi regasite atat in marile retele, cat si in magazinele de cartier sau in pietele libere. Pentru restul produselor alimentare vanzarile sunt net superioare in marile retele de magazine, drept pentru care producatorii de branzeturi, mezeluri, etc. ar suferi o scadere a vanzarilor.
Statisticile arata ca 13-20% din vanzarile totale din comertul modern in decursul unei saptamani se realizeaza duminica ceea ce arata limpede ca romanii prefera sa-si foloseasca ziua libera pentru a se aproviziona eficient pentru saptamana care urmeaza.
In plus, cumparatorii de duminica nu se aprovizioneaza exclusiv cu alimente, ci si cu produse nealimentare – electronice, electrocasnice, mobilier etc. – in cazul carora comportamentul de cumparare presupune mai mult timp consumat, asa incat este de preferat sa se faca in zilele libere de la sfarsitul saptamanii, conform Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.
„Consideram ca tinta factorilor de decizie din statul roman ar trebui sa fie revigorarea consumului, nu continuarea franarii sale, asta daca se doreste intr-adevar iesirea din recesiune”, au declarat membrii AMRCR.
„Invocarea exemplelor Germaniei si Austriei pentru a sustine propunerea este, pur si simplu, o comparatie cel putin neinspirata. Masurile similare din acele tari au vizat intregul sector comercial, fara discriminari. Dar si asa, foarte multe landuri din Germania au ales sa permita prelungirea orarului de functionare a magazinelor, fie ca sunt mari, fie ca sunt de cartier, tocmai pentru a sustine comertul intr-o perioada de criza, dar si a veni in intampinarea clientilor care au reactionat deosebit de pozitiv la aceste masuri”, se mai arata in comunicat.
Situatia din Romania este complet diferita, iar procesul de luare a deciziei nu poate sa nu ia in calcul specificitatea pietei romanesti de retail, a apetentei romanilor de a avea acces la comert modern, la produse si servicii de calitate, inclusiv duminica, potrivit AMRCR.
Asociatia a mai mentionat ca prin aceasta propunere nu se iau in calcul pierderile la buget cauzate de neincasarea TVA aferent vanzarilor de duminica, reducerile de personal la care ar recurge marile retele de magazine ca urmare a scurtarii timpului de functionare, iar angajatii care lucrau duminica ar pierde sporurile salariale aferente.
„Nu in ultimul rand, masura ar constitui un atac la adresa normelor concurentei loiale in economie si a principiilor care stau la baza functionarii mecanismelor de piata. Adoptarea unei asemenea norme ar declansa, de urgenta, procedurile de infringement asupra Romaniei pentru incalcarea directivelor europene in materie de concurenta, fiind considerata, pe buna dreptate, o masura vadit discriminatorie”, au conchis oficialii AMRCR.
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) este o asociatie patronala din care fac parte cei mai mari jucatori care opereaza pe piata de retail din Romania. Aceasta a fost constituita in anul 2003 si are in acest moment urmatorii membri: Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, La Fourmi, Mega Image, Artima, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Altex, Domo, Flanco, Mobexpert si Diverta.