Dupa doi ani de discutii, ministrii Economiei din Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia semneaza astazi, la Zagreb, declaratia de sustinere a proiectului privind constructia oleoductului Constanta-Trieste.
Romania va fi reprezentanta, in mod exceptional, de catre secretarul de stat Eugen Tapu-Nazare, pentru ca ministrul Economiei, Varujan Vosganian a ramas in tara din cauza situatiei politice.
Studiul de fezabilitate a constructiei oleoductului, realizat de un consortiu coordonat de compania de consultanta in constructii Hill International UK, prezinta ca variante de capacitate de transport pentru conducta volume de 40 de milioane, 60 de milioane si, respectiv, 90 de milioane de tone pe an.
Costurile pentru constructia conductei de transport petrol au fost estimate la 2,27 miliarde de dolari (1,69 miliarde de euro) pentru prima varianta, la 2,81 de miliarde de dolari (2,1 miliarde de euro) pentru a doua varianta, si, respectiv, la 4,26 de miliarde de dolari (3,18 miliarde de euro) pentru ultima posibilitate.
Lungimea totala a conductei va fi de 1.360 kilometri, din care 649 kilometri pe teritoriul Romaniei, 208 km in Serbia, 423 de km in Croatia, 29 de km in Slovenia si 10 km in Italia.
Potrivit studiului de fezabilitate, Romania ar putea beneficia din taxe si tarife de incasari de 2,27 miliarde dolari (1,69 miliarde de euro) pentru varianta de 40 milioane tone/an, de 3,1 miliarde dolari (2,32 miliarde de euro) pentru varianta de 60 milioane tone/an si de 4,39 miliarde dolari (3,28 miliarde de euro) pentru varianta de 90 milioane tone/an.
Aceste beneficii cumulate au fost calculate de consortiul coordonat de catre Hill International UK pentru o perioada de viata a conductei de 20 de ani.
Oleoductul Constanta-Trieste va permite Romaniei sa cumpere titei ieftin din Kazahstan.
Constructia efectiva a oleoductului de transport petrol va incepe in doi sau trei ani, conform lui Eugen Tapu-Nazare.
Dupa semnarea acordului, comitetul interstatal va demara formarea companiei de dezvoltare a proiectului, iar reprezentantii acestei companii vor negocia contracte de finantare cu potentiali investitori precum Banca Europena de Investitii (BEI) si International Finance Corporation (IFC), dar si cu societati interesate sa participe la proiectul de constructie si operare, a explicat secretarul de stat roman.
Oficialul a mai spus ca autoritatile romane intentioneaza sa implice operatorul oportuar Oil Terminal si societatea de transport de titei Conpet in program, in calitatea de operatori de proiect.