Dispoziția pozitivă în rândul consumatorilor
europeni a continuat în primul trimestru al anului 2017. După cel mai înalt
nivel din ianuarie 2008 înregistrat la sfârșitul lunii decembrie 2016, până în
ianuarie, climatul de consum pentru cele 28 de țări UE a crescut cu încă două
puncte, până la 19,9, menținându-se la un nivel de 18,9 în martie. Acesta este
unul dintre rezultatele studiului GfK privind climatul de consum din Europa în
primul trimestru din 2017.
În ceea ce privește așteptările diferite privind
situația economică și veniturile și indicatorii pentru disponibilitatea de
cumpărare, s-au evidențiat diferențe mari în analizele individuale ale țărilor
în care s-a efectuat sondajul. Acestea pot fi atribuite dezvoltării economice
diferite și situației de pe piața forței de muncă. Influența temelor predominante la
nivel paneuropean, cum ar fi Brexit-ul, avântul partidelor naționaliste, noul
guvern din S.U.A. și războiul din Siria nu au afectat, prin
urmare, în
mod egal dezvoltarea indicatorilor în toate țările.
România:
Niveluri record ale așteptărilor privind veniturile și disponibilității de
cumpărare
La sfârșitul
primului trimestru din 2017, așteptările economice ale consumatorilor din
România au crescut la 18,3 puncte, un nivel la fel de bun ca cel obținut ultima
dată în octombrie 2015. În urmă cu un an, indicatorul se afla încă la 3,3
puncte. În consecință, românii au o imagine mult mai optimistă asupra
viitorului decât aveau acum 12 luni.
Așteptările
privind veniturile în România se încadrează în acest trend pozitiv, crescând
brusc la 33,7 puncte la sfârșitul trimestrului. Aceasta este cea mai mare
valoare înregistrată de când țara a fost inclusă pentru prima dată în studiul
privind climatul de consum, în mai 2001.
Datorită unei scăderi constante a
șomajului în ultimii ani, consumatorii români se așteaptă la venituri mai mari.În acord cu
așteptările lor de creștere a veniturilor, românii sunt, de asemenea, pregătiți
din nou pentru a face achiziții mai mari, care le depășesc nevoile zilnice.
Situându-se la 16,4 puncte, disponibilitatea de cumpărare înregistrată la
sfârșitul lui martie a avut cea mai mare valoare din septembrie 2006.