„Intr-adevar, exista probleme cu unele dosare de daune si
probabil ca numarul lor este mult mai mare fata de numarul de plangeri care
ajung la autoritatea de supraveghere”, a spus Albin Biro in cadrul Conferintei
Asiguratorilor din Romania, organizata joi de Uniunea Nationala a Societatilor
de Asigurare din Romania (UNSAR).
El a precizat ca numarul reclamatiilor primite de
autoritate din partea asiguratilor nemultumiti ca le intarzie sau nu au primit
despagubirile RCA in urma unor accidente se ridica la 10-12.000.
Conform acestuia, grosul reclamatiilor este de tinut de
3-4 companii de asigurari.
In ceea ce priveste solutiile pentru oprirea acestor
practici, „ am vorbit in mare parte de o solutie care ar insemna eliminarea
celor care nu platesc din piata. Supravegherea are la indemana aceasta solutie.
Trebuie analizate consecintele, ce ar insemna (aceasta procedura, n.r.), ce
volum (de prime subsrise – afaceri, n.r.) ar disparea din piata, cum s-ar
reflecta toata procedura asta la nivelul Fondului de garantare a asiguratilor”,
a aratat Biro.
„Dar, deocamdata cred ca totusi trebuie sa ajungem la
piata, la societati si sa inlaturam aceste practici”, a adaugat el.
Albin Biro a mai spus ca si asiguratii sau potentialii
asigurati cred ca incheie o polita RCA la cel mai ieftin asiguratori si nu ii intereseaza
consecintele.
„Cat exista asiguratori ieftini de la care nu ne asteptam
la plata despagubirilor, dar nici nu ne intereseaza pentru ca altii vor fi
beneficiarii acestor plati, acest fenomen nu dispare”, a spus oficialul ASF.
El a mai subliniat ca o alta problema se refera la concurenta
din piata care a redus prima medie de asigurare.
Biro a mai arata ca neplata daunelor, lupta pe reducerea
tarifelor duc piata asigurarilro in jos, in timp ce increderea clientilor scade
din ce in ce mai mult.
Nu au fost publicate inca datele oficiale pe intreg anul
2012 in ceea ce priveste reclamatiile depuse la fosta Comisie de Supraveghere a
Asigurarilor (CSA) de catre asiguratii nemultumiti. Insa, in primele noua luni din
2012, au fost depuse 8.520 de reclamatii privind serviciile asiguratorilor si brokerilor,
in crestere cu peste 65% fata de perioada similara a anului 2011.
Din acest numar total, 5.421 petitii se incadreaza in segmentul asigurarilor obligatorii RCA si reprezinta 0,11% din volumul total al contractelor RCA incheiate in aceasta perioada. Din analizapetitiilor inregistrate se constata ca aspectul cel mai frecvent reclamat este neplata despagubirilor solicitate, respectiv recalcularea valorii despagubirilor, a valorilor de rascumparare pentru asigurarile de viata. De asemenea, s-au constatat probleme de comunicare intre asigurati/pagubiti si reprezentantii societatilor de asigurare”, potrivit CSA.
In 2011, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a
primit 7.570 de reclamatii privind serviciile asiguratorilor si brokerilor. Din
total, trei societati de asigurare au inregistrat cumulat 60,15% din numarul
totalul de reclamatii adresate CSA, si anume Euroins – 27,65%, Carpatica Asig –
16,96% si Astra – 15,54%.
Piata de asigurari a crescut cu 6% in 2012. Astfel, companiile de asigurari au subscris, anul trecut, prime brute totale de 8,3 miliarde lei, nivel care marcheaza o majorare de aproape 6% comparativ cu anul 2011, potrivit cifrelor raportate Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) de catre asiguratori.