Prevederea a fost adoptata, miercuri, de Executiv, printr-o ordonanta care modifica Codul de Procedura Fiscala.
Conform unui comunicat al Guvernului, ordonanta reglementeaza data in functie de care se apreciaza situatia fiscala viitoare in cazul emiterii unui acord de pret in avans, aceasta fiind data depunerii cererii de catre contribuabilul solicitant al unui acord de pret in avans.
Este prevazuta si posibilitatea organului fiscal de a se deplasa la sediul contribuabilului sau in alt loc stabilit de comun acord cu acesta pentru analizarea documentatiei in vederea fundamentarii proiectului de solutie fiscala individuala anticipata sau acord de pret in avans.
In acelasi timp, este stabilit un termen de 60 zile lucratoare in care contribuabilul solicitant al unei solutii fiscale individuale anticipate sau acord de pret in avans poate sa furnizeze clarificarile solicitate de organul fiscal sau sa prezinte punctul de vedere asupra proiectului solutiei fiscale individuale anticipate sau acordului de pret in avans.
Posibilitatea de inregistrare fiscala, la solicitarea platitorilor de venit cu regim de retinere la sursa, a impozitelor calificate ca fiind finale si pentru persoanele juridice nerezidente, posiblitatea ca un contribuabil rezident in Romania, ale carui venituri cad sub incidenta unei conventii de evitare a dublei impuneri si care considera ca impozitarea nu este conforma cu prevederile acesteia, sa declanseze procedura amiabila prevazuta de conventie prin depunerea unei cereri la ANAF, precum si stabilirea unei proceduri pentru eliminarea dublei impuneri in cazul ajustarii unor tranzactii dintre persoane romane afiliate, in sensul ca ajustarea fiscala realizata de organul fiscal unui contribuabil va fi realizata in oglinda si de contribuabilul afiliat acestuia, fiind de asemenea opozabila organului sau fiscal, sunt alte prevederi incluse in ordonanta aprobata de Guvern.
Actul normativ reglementeaza si accesul contribuabililor la fisele de evidenta analitica pe platitor, posibilitatea solicitarii certificatului de atestare fiscala de catre persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala, in scopul cunoasterii de catre acestea a situatiei fiscale a societatii, precum si obligatia organului fiscal de a restitui din oficiu, in termen de cinci zile lucratoare, sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, conform Mediafax.
„Aceasta situatie apare, de regula, urmare infiintarii popririi la mai multe banci la care debitorul are deschise conturi”, se arata in comunicat.
Contribuabilul va avea dreptul de a solicita dobanzi in situatia in care organul fiscal nu restituie in termenul de cinci zile lucratoare de la data incasarii sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea.
Administratia fiscala va fi obligata sa ridice masura popririi pentru sumele indisponibilizate care depasesc creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, in situatia in care, din informatiile comunicate de banci, rezulta ca sumele indisponibilizate sunt suficiente pentru a stinge creantele fiscale, tinand cont si de dreptul contribuabilului de a dispune plata salariilor din sumele indisponibilizate.
„Este reglementata si conditia in care bancile accepta platile pentru salarii din sumele indisponibilizate. Astfel, conditia consta in depunerea de catre debitor sau reprezentantul legal al acestuia a unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti din care sa efectueze plata drepturilor salariale. Sanctiunea pentru declaratiile incorecte este atragerea raspunderii solidare cu debitorul a reprezentantului legal in privinta sumelor sustrase de la indisponibilizare urmare declaratiei incorecte”, arata Executivul.
Ordonanta mai prevede ca nerespectarea termenului de doua zile pentru ridicarea masurilor de executare silita atrage raspunderea statului pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici.
Procedura de comunicare a actului administrativ fiscal va fi revizuita, comunicarea prin posta reprezentand regula generala in conditiile in care actul nu a fost comunicat prin remitere, fax, e-mail etc., aceste din urma modalitati fiind utilizate doar in cazul special al asigurarii comunicarii.
Contribuabilii vor avea obligatia de a prezenta organului fiscal, la solicitarea acestuia, dosarul tranzactiilor efectuate cu parteneri care sunt situati intr-un stat cu care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii.